Gå til innhold
  • Bli medlem

Lommekjent stenger ned 1 september 2020


Anbefalte innlegg

Lommekjent stenger ned for godt 1 september 2020. Det har vært en veldig fin tjeneste. Verden går ikke alltid fremover! Jeg er spent på den funksjonaliteten de har mhp å laste ned dataene. Ride with GPS er sikkert greit nok, motoren de benyttet var utviklet av de, men kartgrunnlaget for Norge er for dårlig.

 

Sitat

Lommekjent legges ned 01.09.20 !

Vi har forsøkt å holde tjenesten oppe så lenge som mulig. Men med økende krav til sikkerhet, personvern og høyere kostnader for eksterne tjenester, lar det seg ikke gjøre lengre.
Vi har nå avtalt med selskapet som har utviklet og driftet Lommekjent, at du kan flyttet innholdet ditt til deres tjeneste www.ridewithgps.com Her vil du da ha tilgang til dataene med noe av den samme funksjonaliteten. Eller du kan laste ned alle data for arkivering eller annen bruk.

Det vil om kort tid komme funksjoner for å flytte og laste ned dine data.

Håper du har hatt glede av tjenesten, så lenge det varte !

Jeg kommer til å undersøke om det kan finnes en snøballs sjanse for å importere disse dataene til oss. Vi har ekspertisen heldigvis.

  • Liker 2
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kjell Iver skrev (På 6.7.2020 den 20.42):

men kartgrunnlaget for Norge er for dårlig.

Ble nysgjerrig på hva du legger i dette? Laget meg et par ruter i ridewithgps og syns den er mye bedre enn det lommekjent var.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derp skrev (1 time siden):

Ble nysgjerrig på hva du legger i dette? Laget meg et par ruter i ridewithgps og syns den er mye bedre enn det lommekjent var.
 

Hvilket kartgrunnlag kan du benytte? Er det mulig å benytte funksjonen "følg sti" f.eks.? Har du benyttet den i terrenget?

Jeg har konto hos Ridewithgps, og har ikke klart å finne disse funksjonalitetene. Syns den nettsiden og løsningen er mer tilpasset sykkel enn vandring i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RWGPS fungerer til sykling og det kan tegnes streker i terreng mellom veier, men den viser ikke mye stier, i hvert fall ikke på mine kanter.

Lommekjent er/var i en helt annen liga synes jeg og jeg har tegnet mange turer der, både fot og sykkelturer. 

I år har jeg tegnet sykkelruter på Windy Maps og er godt fornøyd med at den også viser kjerreveier og noen litt større stier, men Lommekjent er det ikke.

Nei, jeg ønsker meg Lommekjent tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo samme verktøyet som lommekjent brukte, så de er helt identiske. Så alt man kunne gjøre på lommekjent kan du gjøre her, bare med ennå mer funksjonalitet.
Ser du i høyre hjørnet har du flere kart å velge mellom, her kommer alt av stier frem, som vist under på bildet også. OSM outdoor er den jeg syns funker best til turplanlegging.
Så du har mye mer stats, informasjon, funksjonalitet etc. Merker også at den er mye mer responsiv og kjapp enn lommekjent var.
image.thumb.png.554c967a0ac93cd2c7da8fc55bc70401.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (26 minutter siden):

Nei, jeg ønsker meg Lommekjent tilbake.

Ja - synd lisenskostnadene er så kostbare for det produktet de benytter. Lommekjent benyttet rwgps som "motor"

Lommekjent hadde også den store feilen at "alle" kunne lage og klikke seg ruter uten at det ble kvalitetssikret. Dette medførte at det lå mange ruter som ikke kunne gås, eller turer som man hadde klikket i kartet for egen planlegging for å laste ned til egen enhet. Dette ble veldig uoversiktlig. Så ja - de hadde ti tusenvis av ruter, men kvaliteten var så som så.

derp skrev (14 minutter siden):

Det er jo samme verktøyet som lommekjent brukte, så de er helt identiske. Så alt man kunne gjøre på lommekjent kan du gjøre her, bare med ennå mer funksjonalitet.
Ser du i høyre hjørnet har du flere kart å velge mellom, her kommer alt av stier frem, som vist under på bildet også. OSM outdoor er den jeg syns funker best til turplanlegging

Ja, har sett på de ulike kartene uten å bli helt komfortabel med de.

Kartgrunnlaget er "uvant" og antall stier er veldig lite i forhold til det som Lommekjent hadde. På Lommekjent kunne man klikke på starten av hvilken som helst sti som var merket sti i kartet. Det kan man ikke her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (16 minutter siden):

Kartgrunnlaget er "uvant" og antall stier er veldig lite i forhold til det som Lommekjent hadde. 

Kan ikke si jeg har merket noe til at det er lite stier. Sammenlignet med ut.no kartet så har de alle de samme stiene og mer.
 

Sitat

På Lommekjent kunne man klikke på starten av hvilken som helst sti som var merket sti i kartet. Det kan man ikke her. 

Siste der skjønner jeg ikke helt? Jeg har brukt lommekjent mye og nå ridewithgps litt og jeg klarer ikke finne noe forskjell i bruken på de. 
Du har jo akkurat samme sti-lage funksjonen som lommekjent har. Følg sti og streke opp selv fungerer på akkurat samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke bli uvenner med noen, men nei, i hvert fall ikke i Høland. Legger ved 3 skjermdumber hvorav det første er fra RWGPS og det andre fra UT.no og det tredje fra RWGPS.

RWGPS: Ved markeringen går det en kjerrevei videre østover og som fortsetter som sti. Kjerrevei vises ikke.

167942643_Skjermbilde2020-07-11kl_18_07_31.thumb.png.5fd91e1ef780216224d37da29d3a75ab.png

Fra UT.no:Samme sted og kjerrevei vises, (men heller ikke her vises sti) Om en zoomer litt mer inn får en mer kjerrevei, men fortsatt ikke sti mot Damtjenn.

1614523644_Skjermbilde2020-07-11kl_18_23_35.thumb.png.6a7f44663a2e732fc984a133d8a8bbb3.png

Nå har jeg ikke tilgang til visning av kart fra Lommekjent lenger, ei heller kart fra ruter jeg har laget der, men jeg er helt sikker på at sti vises som en fortsettelse av kjerreveien mot Damtjenn.

Om en ser nøye på kartet nedenfor (RWGPS) ser en at både damtjenn og Kroktjenn mangler. Damtjenn ved markør og Kroktjenn der kjerreveien på nordsida ender, 296 moh. Og dette var synlig på Lommekjent, helt sikker.

941742470_Skjermbilde2020-07-11kl_18_16_36.thumb.png.6d891d2abbbce6ae698cc07d0b8b67d2.png

Nå har jeg bedt om overføring av rutene mine fra Lommekjent til RWGPS så i løpet av 7 dager skal de være synlige på profilen min hos RWGPS. Jeg venter i spenning!

Skjermbilde 2020-07-11 kl. 17.55.12.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derp skrev (4 timer siden):

Kan ikke si jeg har merket noe til at det er lite stier. Sammenlignet med ut.no kartet så har de alle de samme stiene og mer.

Det er mulig jeg tar helt feil, men jeg mener at lommekjent hadde alle stiene som kartverket hadde merket i sine kart. Lokalt mener jeg at jeg kunne ta en hvilken som helst fillesti og klikke start på den og slutt osv. Nå fungerer bare denne funksjonaliteten på noen få steder. I min kommune var det tynt..

Jeg kan ikke huske at det var noe spesielt merke i kartene mhp at det var lagt inn ruter på de stiene hos Lommekjent.

Jeg er spent på den eksport/import funksjonen som @rayun nå kjører. Spesielt mhp på kvaliteten av rutene. Er det slik at alle rutene man eksporterer/Importerer kommer til syne offentlig er man jo litt på feil vei i forhold til at mange har ruter liggende som ikke har stor verdi for andre..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.