Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano på hav


Anbefalte innlegg

Heisann, nå som kanoen endelig er oppe er det tid for å teste den. Jeg bor ved Nidelva i Arendal og er ikke spesielt kjent på havet. Vokste opp innlands med tjern og elvestryk. Jeg er veldig usikker på dette med overgangen fra elv til hav. Hva burde jeg være obs på når jeg nærmer jeg havet? Jeg ser for meg at jeg kommer til å fiske endel der grensen for fiskekort slutter, da er jeg fortsatt et stykke fra åpent hav. Er dette forsvarlig med en kano? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeg hvordan det ser ut i utløpet der du skal fiske. Men jeg ville i det minste ha prøvd egenredning / svømme et stykke med kanoen på slep i fall du skulle ramle uti i trygge omgivelser. Det er vanskeligere og tyngre enn man tror. En kano er stabil, men vær allikevel obs på bekledning og temperatur i sjø. 

Vær og obs på strøm og vind som veldig fort tar deg noen hundre meter ut. Det kan bli tungt å padle tilbake. Skal du drive mye i sjøen er spruttrekk noe jeg ville vurdert etterhvert, men ikke stress med det enda.

Vær forsiktig, si fra hvor du skal og ha med deg utstyr for å kontakte hjelp om nødvendig. 

Det finnes folk som har mye mer fartstid i saltvannskano enn meg, men det er ihvertfall ting jeg ville tenkt på. 

Og: Jeg vil IKKE svartmale dette. Kom deg ut på sjøen, fisk og ha det gøy. Men vær forsiktig :) 

Endret av Leinad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med fralandsvind. Generelt er i grunnen en kano noe ømfintlig for vind, spesielt alene kan den være svintung å få snudd opp mot vinden, det tar godt tak i baugen. Min erfaring er vel å merke med tunge plastkanoer, ikke Ally. 

Vil ellers nevne, i tilfelle du ikke allerede har funnet det ut, at dersom du sitter på knærne og støtter baken på setet får du en mye bedre stabilitet og kontakt med kanoen enn hvis du sitter på setet (lavere tyngdepunkt). Vil anbefale et kanokurs, evt grunnkurs i havkajakk, mye er overførbart. Støttetak kan være greit å både lære og teste ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal ta det til meg, og tenker at jeg starter sakte og utforsker på vindstille dager. Det er meldt mye vind tiden fremmover så blir nok mye øving oppi elven først. 

 

https://maps.app.goo.gl/Tvm1gmmxBuhEakZ67

Hvis du ser på kartet der, så er det like etter der det står Lyngholmen brygge at skillet mellom elv og sjø går, og fiskekort ikke er nødvendig. Jeg har bare gått tur i område, men vannet ser ganske lunt ut der? Det ser ikke ut som hav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje hatt med en liten dregg hvis du skal ut på sjø, så har du mulighet til å stoppe hvis du driver fra land og ikke klarer å padle mot vinden, med mindre det er flere hundre meter dypt der du skal. Om det ikke er mye trafikk der og du ikke skal så langt fra land så kan det kanskje være mulig å ha en line til land som sikkerhet? Greit å være trygg i begynnerfasen.

Mener jeg leste noe en gang om at Allyer burde vaskes godt etter bruk i saltvann, så kanskje greit å sjekke det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke padlet min i sjøen noen gang men et par ting er greit å tenke på. Ally sin komstruksjon gjør at rørene blir eksponert for vann ved f.eks åredrtpp, man går ut og inn etc. Derfor bør man og skylle den godt i ferskvann etter tur. Kommer det saltvann inn i rørene så vil fort fjærene inni og festene til disse ruste. Er en fordel å demontere den ofte å skylle med ferskvann gjennom rørene. Skulle jeg kjøpt en kano for bruk i sjø tror jeg at jeg hadde tatt noe annet enn Ally.

Ally er og glad i å fange vind, spes når man padler solo. Har du med tung sekk som kan legges foran vil det hjelpe. På type dagstur med lite oppakning kan vind fort snu på kanoen siden baug vil fange vind. Noen legger stein foran som balast men IKKE gjør det. Skulle kano fylles med vann så vil stein trekke den ned. Kjøp heller en 20 liters sammenleggbar vannkanne som fylles med vann og legges foran. Skulle kano fylles med vann da så vil den kanna flyte i vannskorpa og ikke skyve kano ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt min tanke og. Jeg tror båttrafikken kan være en større utfordring i dette området enn vær og vind. Hvordan strømforholdene er, vet jeg ikke, men det er også en faktor som bør regnes med.

Edit: Jeg tror for øvrig, at båttrafikken kan være en utfordring allerede lenger "opp i elva" og.

Endret av Larix
Lagt til en betraktning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @borgern sier: du må ta ut rørene og skylde dem etter hver bruk når du bruker allyen i saltvann. Fjærene ruster. Du får kjøpt nye, i hvert fall fikk jeg det før, men det er noe plunder og herk å bytte.

Og enig med @O.Ramberg: Inne i her er det nok båttrafikken som eventuelt er trusselen. Jeg har vanskelig for å se for meg at sjøen i seg selv skal bli den store utfordringen i så trangt farvann, men det er klart at det kan være lokale forhold som man må ta hensyn til. Ute på åpne havet (og store sjøer som Femunden, Rogen, Tyrifjorden, Mjøsa, Øyeren osv) er vind og bølger alltid noe man må passe på. En kano uten spruttrekk tåler ikke mye bølger, spesielt ikke hvis man ikke vet hvordan man skal takle bølger. Allykanoen er forøvrig den kanoen som i min erfaring takler bølger best (av de jeg har prøvet da) fordi den er fleksibel og derfor tar bølger på en veldig fin måte. Jeg føler meg mye tryggere i en Ally enn en standard stiv kano når bølgene begynner å bli litt vel store.

Ut på sjøen og padle nå. Og tren i vind. Jeg pleier forøvrig å sitte midt i kanoen på kne (med noe under rumpa) når jeg padler solo. Man har mye bedre kontroll på kanoen og mye bedre rekkevidde med takene da, og man kan padle på begge sider uten å skifte tak på åra (ved å vri hofta, mye raskere å skifte side og like effektive tak). Og jeg bruker alltid bare kanoåre, ikke dobbeltåre som bare roter det hele til etter min mening.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (9 timer siden):

Det var litt min tanke og. Jeg tror båttrafikken kan være en større utfordring i dette området enn vær og vind. Hvordan strømforholdene er, vet jeg ikke, men det er også en faktor som bør regnes med.

Edit: Jeg tror for øvrig, at båttrafikken kan være en utfordring allerede lenger "opp i elva" og.

Det har du nok rett i! Jeg har heldigvis en jobb som gir meg mye frid innnenfor normal arbeidstid 😊

Skogens Stønn, takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med kano til sjøs er blant annet at det alltid er fralandsvind når du skal i land igjen. Det kan være blikk stille mens du fisker, men ruller du inn snøret og setter kursen hjemover slippes motvinden løs. Havstrømmer er heller ikke til å spøke med. Kajakkåre synes jeg er praktisk også i kano.

Og en torsk på seks kilo kan faktisk gi deg en liten kjøretur.. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Litt spm ang skylle Ally med fersk vann etter bruk. Fikk litt dårlig samvittighet nå da jeg leste advarslene her. Lod den bare stående under taket til dagens bruk og skylte IKKE. Hva mener dere: tåler den å ha stått ei natt «uvasket»?. Tenkte å bruke den i fersk vann i dag/morra. Men om jeg skjønner det rett, skal jeg skylle igjennom alle rør liksom? Noen tips?Nybegynner her også. Spraye med silikon inni rør ? Har det noe for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 7.7.2020 den 11.54):

Som @borgern sier: du må ta ut rørene og skylde dem etter hver bruk når du bruker allyen i saltvann. Fjærene ruster. Du får kjøpt nye, i hvert fall fikk jeg det før, men det er noe plunder og herk å bytte.

Og enig med @O.Ramberg: Inne i her er det nok båttrafikken som eventuelt er trusselen. Jeg har vanskelig for å se for meg at sjøen i seg selv skal bli den store utfordringen i så trangt farvann, men det er klart at det kan være lokale forhold som man må ta hensyn til. Ute på åpne havet (og store sjøer som Femunden, Rogen, Tyrifjorden, Mjøsa, Øyeren osv) er vind og bølger alltid noe man må passe på. En kano uten spruttrekk tåler ikke mye bølger, spesielt ikke hvis man ikke vet hvordan man skal takle bølger. Allykanoen er forøvrig den kanoen som i min erfaring takler bølger best (av de jeg har prøvet da) fordi den er fleksibel og derfor tar bølger på en veldig fin måte. Jeg føler meg mye tryggere i en Ally enn en standard stiv kano når bølgene begynner å bli litt vel store.

Ut på sjøen og padle nå. Og tren i vind. Jeg pleier forøvrig å sitte midt i kanoen på kne (med noe under rumpa) når jeg padler solo. Man har mye bedre kontroll på kanoen og mye bedre rekkevidde med takene da, og man kan padle på begge sider uten å skifte tak på åra (ved å vri hofta, mye raskere å skifte side og like effektive tak). Og jeg bruker alltid bare kanoåre, ikke dobbeltåre som bare roter det hele til etter min mening.

;-)

Har Ally 13,7 og brukte både kanoåre og dobbel kajakkåre på havet. 1- gang i går og syns det var et bra valg når jeg padlet i motvind med kajakkåra og sidevind med kanoåra😊

Endret av Ellefjell
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (13 minutter siden):

Hei. Litt spm ang skylle Ally med fersk vann etter bruk. Fikk litt dårlig samvittighet nå da jeg leste advarslene her. Lod den bare stående under taket til dagens bruk og skylte IKKE. Hva mener dere: tåler den å ha stått ei natt «uvasket»?. Tenkte å bruke den i fersk vann i dag/morra. Men om jeg skjønner det rett, skal jeg skylle igjennom alle rør liksom? Noen tips?Nybegynner her også. Spraye med silikon inni rør ? Har det noe for seg?

Strengt tatt vet jeg ikke hvor fort fjærene ruster i en Ally ved bruk i saltvann fordi jeg aldri har padlet en Ally på sjøen, men på generelt grunnlag ville jeg sagt at fjærene garantert vil ruste hvis du får saltvann inn i rørene og det ikke skylles ut rimelig fort. Om rustne fjærer har betydning er en annen sak. Jeg har en Ally som har vært oppslått i flere år uten at jeg merker at den har tatt noen skade av det. Og så lenge kanoen er montert har fjærene ingen betydning. De er der kun for å forenkle monteringen slik jeg ser det.

;-)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Old Town penobscot 17 Royalex. Jeg har padlet den mer på sjøen enn i ferskvann. Fasktisk har jeg og en kompis padlet den i greit med vind og bølger i Hjeltefjorden.

Null stress med kano på sjøen synes jeg. Men det er ikke en båt for skikkelig røffe forhold, selv om den sikkert tåler mer bølger enn man tror :) 

Jeg legger ballast i baugen, og sitter bak og padler med sidebytteteknikk og har fotstøtter jeg sparker imot. Da får man stor kraft om man må jobbe mot vinden 

 

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Man må tenke på at det er veldig liten oppdrift i mange kanoer om de skulle bli fylt med vann. Greit å ha stroppet fast en vanntett pakkasse eller sekker slik at den flyter mens man øser den tom. 

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.