Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner, Hardangervidda (eller lignende)


rg2720

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg er nybegynner, men er lei av turene her i Oslo med 1 million mennesker. Nå har jeg snart ferie og tenker å kjøre for eksempel til Hardangervidda.

Er veldig interessert i konkrete tips til hva jeg kan gjøre for å få en liten tur i villmarken. Kan jeg bare parkere bilen på parkering (hva slår jeg opp på GPSen for å finne denne forresten?) og gå et par kilometer inn og slå opp teltet? Er det noen lover/regler jeg må være oppmerksom på? Må jeg betale penger på forhånd eller er det andre ting jeg bør vite?

Jeg er så nybegynner at jeg vet nesten ikke hva jeg skal spørre om engang, så alle innspill setter jeg stor pris på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mange steder å starte for tur på Hardangervidda. Skinnarbu og båten til Mogen. Synken ved Vikbekkfjell, Tinnhølen, Halne og båt inn Halnefjorden for å nevne noen.
Spørs hvor godt utstyr du har og hva du er vant til. Pr nå er det en del snø mange steder der oppe enda. På noen høyereliggende vann har ikke isen gått. Det har vært mye nedbør og kjølig. Har snødd der og det skal snø til natta. Selv om en kan gå utenom snø er det nok veldig vått i terrenget. Må regne med stor vannføring i bekker og elver og iskaldt vann.
Var inne på tanken tidligere om en packrafttur i ferien i Kvennavassdraget men der er det ikke isfritt på de øvre vannene og en del snø i terreng. Så tror den utgår.

Hvis det er neste uke du tenker på så er det nok greit å holde seg i lavere terreng. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da tror jeg kanskje Hardangervidda utgår :) Så da er jeg veldig åpen for andre alternativer, gjerne med litt store åpne områder og ikke tettpakket med folk. Tenker å dra på bilferie alene, så hvor det er er ikke så farlig, så lenge det er i sørlige delen av landet (dvs fra vestlandet til østlandet).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favoritter: Lifjell i Telemark.

Parkere ved Grimås som er på vestsiden mot Seljord, bare å følge E134, så kommer man rett til innkjøringa til Grimås før Seljord, når man kommer østfra. Man betaler bomavgift i starten av veien. Stor flott P-plass oppe der man skal sette bilen, og så er det bare å gå.. Er noen tråder om Lifjell med litt bilder osv, så bare å søke de opp her på forumet :)

Man kan og kjøre til Bø og parkere ved Jønnbu, men der er det mer trafikk. P-avgift på parkeringsplassen, i en automat som står i en bu midt på plassen.

Skal man ha fiskekort, så ligger det hvertfall 3 stk på inatur.no, fordelt utover for hvilke område man skal til:

https://www.inatur.no/sok#?q=Lifjell&f=[{"felt"%3A"type"%2C"sokeord"%3A"innlandsfisketilbud"}]

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store opne områder er f eks nord i Rondane, kjør inn Grimsdalen. Her kan du campe på tilrettelagd plass nedenfor Grimsdalshytta, ved grusvegen, eller du kan gå innover og campe enten sørover eller nordover. Lettgått terreng. Anna område er å parkera ved Kongsvoll på Dovre og følge t- sti inn på Dovre. Ingen regler ut over det som er i friluftsloven om hensynfull ferdsel. Same på vidda, du kan gå og campe overalt på vidda med mindre det er skilta og markert i kart (naturreservat). Parkering er langs vegen eller på p-plass ved f eks haukeli, halne , dyranut, spør om parkering på dei ulike fjellstovene dersom du parkerar der, ein del av dei har p-avgift. God tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lett Hardangervidda tur er å ta båten som går fra Halne , inn Halnefjorden til Skaupa. Der kan du bare rusle opp langs elva så langt du har lyst. Ett par hundre meter eller lengre. Masse fine teltplasser langs elva der. Og du er likevel langt inne på Hardangervidda .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.