Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Helium expedition tunnel


Oksen

Anbefalte innlegg

Annonse

Har tittet litt på de der selv på youtube. Er litt kritisk til at de nye teltene til Bergans er halvhjerta forsøk på å bli med i konkurransen. Det der skal være et ekspedisjonstelt, men pluggene er slike man får med på festivaltelt på biltema til 199,-. Skulle forvente at pluggene på et telt til 12.000 var noe bedre. 

I den prisklassen ville jeg heller valgt et merke som bruker mer tid på å utvikle teltene sine, f.eks Helsport eller Hilleberg. Hos de er telt hovedfokus. Bergans bruker mest av tida si på klær. Helsport Spitsbergen er et glimrende alternativ som er et velprøvd telt i vanskelig forhold. Hvis jeg hadde hatt de pengene til telt, hadde jeg lett kjøpt Spitsbergen eller Keron fra Hilleberg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (13 minutter siden):

Har tittet litt på de der selv på youtube. Er litt kritisk til at de nye teltene til Bergans er halvhjerta forsøk på å bli med i konkurransen. Det der skal være et ekspedisjonstelt, men pluggene er slike man får med på festivaltelt på biltema til 199,-. Skulle forvente at pluggene på et telt til 12.000 var noe bedre. 

I den prisklassen ville jeg heller valgt et merke som bruker mer tid på å utvikle teltene sine, f.eks Helsport eller Hilleberg. Hos de er telt hovedfokus. Bergans bruker mest av tida si på klær. Helsport Spitsbergen er et glimrende alternativ som er et velprøvd telt i vanskelig forhold. Hvis jeg hadde hatt de pengene til telt, hadde jeg lett kjøpt Spitsbergen eller Keron fra Hilleberg 😊

Det som slår meg som en umiddelbar fordel med Bergans teltet er at det har liggebredde på 250cm, mot 210cm i Helsport og Hilleberg. Jeg har tenkt å investere i et vintertelt som kan brukes av to voksne og to barn, og da mistenker jeg at Keron 4 og Spitsbergen 4 kanskje blir litt for små, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (2 timer siden):

Det som slår meg som en umiddelbar fordel med Bergans teltet er at det har liggebredde på 250cm, mot 210cm i Helsport og Hilleberg. Jeg har tenkt å investere i et vintertelt som kan brukes av to voksne og to barn, og da mistenker jeg at Keron 4 og Spitsbergen 4 kanskje blir litt for små, eller? 

Ikke helt optimalt å klatre over hverandre for å gå på do kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En generell tanke om vintertelting er jo at man bør gå opp en størrelse fra antall personer som er på tur. Er man to voksne i et tomannstelt på vinteren blir det klamt. Om det er små barn vil det nok ikke bli noe problem å være fire i teltet(sett bort fra støy og herjing :D). Jeg har ikke hatt det gitte teltet og ser at det er 200 som har sett tråden uten å svart, så er kanskje ikke mange som har rukket å danne seg noe erfaringer med dette teltet. Jeg har hatt både Helsport og Hilleberg i den kategorien av telt og har trivdes med det. Har kun hatt et Berganstelt tidligere og det kvitta jeg med raskt da jeg ikke var noe fan av utformingen og kvaliteten. Blant annet teltplugger lager av ståltråd og barduner som ikke var knytt på. I tillegg var det kranglete å sette opp(kanskje jeg fikk en feilproduksjon). Men kan være ferdiggjøring på fabrikk uten noe kvalitetssikring. For å sammenligne blir alle Hillebergtelt satt opp av en navngitt operatør som går god for at alt er ok. Hvis du vil ha god plass kanskje Bergans Wiglo er et godt alternativ.

Endret av Navigatøren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (1 time siden):

En generell tanke om vintertelting er jo at man bør gå opp en størrelse fra antall personer som er på tur. Er man to voksne i et tomannstelt på vinteren blir det klamt. Om det er små barn vil det nok ikke bli noe problem å være fire i teltet(sett bort fra støy og herjing :D). Jeg har ikke hatt det gitte teltet og ser at det er 200 som har sett tråden uten å svart, så er kanskje ikke mange som har rukket å danne seg noe erfaringer med dette teltet. Jeg har hatt både Helsport og Hilleberg i den kategorien av telt og har trivdes med det. Har kun hatt et Berganstelt tidligere og det kvitta jeg med raskt da jeg ikke var noe fan av utformingen og kvaliteten. Blant annet teltplugger lager av ståltråd og barduner som ikke var knytt på. I tillegg var det kranglete å sette opp(kanskje jeg fikk en feilproduksjon). Men kan være ferdiggjøring på fabrikk uten noe kvalitetssikring. For å sammenligne blir alle Hillebergtelt satt opp av en navngitt operatør som går god for at alt er ok. Hvis du vil ha god plass kanskje Bergans Wiglo er et godt alternativ.

Har absolutt vurdert wiglo og keron 4gt. Wiglo fås med jevne mellomrom til 1/3 av prisen til keron og er sånn sett meget attraktiv. Ulempen er lave innganger, små fortelt og noe plundrete å sette opp.  Har også hørt at den midtstangen drar meg seg snø inn i teltet.

Det må være enkelt å slå opp alene på vinteren og ha romslig nok fortelt til å kle av og på regntøy om sommeren. Det vet jeg ikke hvordan vil fungere med wiglo, men keron 4 GT scorer nok bra på akkurat dette. Det er dog akkurat for smalt etter at vi to voksne har plassert inn våre LW underlag.

Mulig jeg må ta en sjanse og bestille et Helium for å være den første til å prøve ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (11 timer siden):

men keron 4 GT scorer nok bra på akkurat dette. Det er dog akkurat for smalt etter at vi to voksne har plassert inn våre LW underlag.

Prøvd å ligge på tvers? Da får du 10 cm bredde og rette sidevegger. Funker fint om man ikke er for lang. (Keron har 210x220cm grunnflate på innertelt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.