Gå til innhold
  • Bli medlem

Tre netter i Finnemarka


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Annonse

Bra turbeskrivelse og mange fine bilder. :) Ser du fulgte omtrent samme rute fra Vikersund,  som Memento Mori gjorde under sin "Tyrifjorden rundt" tur. Vet ikke om det var tilfeldig, eller ….  Ser inv. bilder av den åpne hytta på Lundås også, der han stekte en fet ørret. Da du benyttet skogsbilveien sørover fra Nykjua området mot Glitre vannet, savner jeg bilder av Gapahuken som Statskog har bekostet og som Drammen fiskestell har oppsatt ved Nord Sneisa. Det er en av 3 gapahuker som Statskog nå har bekostet i området, i tillegg til ny hytte på Gjevlekollen (602 m.o.h.) og oppgradering av andre hytter i området. Den siste gapahuken er nå under oppføring, ved  Lelangen.

Du var kanskje ikke klar over det, men veien som går inn til venstre sør for Vesle Nykjua, går bort til en hytte (med minnestein), hvor 2 motstandsmenn ble drept av tyskerene på slutten av krigen, en kom seg unna og til bygda. Tyskerene hadde leitet etter disse cellene, i denne marka stor deler av krigen, men med hjelp av en nassist (som var kjent), fant de frem her.  Kort veg bort til hytta, trolig bare ca. 500 m.

Ser du har hatt en fin tur, tross mange høydemeter deler av marka. Og så fikk du kost med både sauer og kuer. :)  Vet ikke om du er klar over bussforbindelsene som også går på østsiden av Finnemarka. Og at det også går noen busser fra Sylling mot Vikersund, så en kan angripe Finnemarka fra alle kanter.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur3 skrev (5 timer siden):

Bra turbeskrivelse og mange fine bilder. :) Ser du fulgte omtrent samme rute fra Vikersund,  som Memento Mori gjorde under sin "Tyrifjorden rundt" tur. Vet ikke om det var tilfeldig, eller ….  Ser inv. bilder av den åpne hytta på Lundås også, der han stekte en fet ørret. Da du benyttet skogsbilveien sørover fra Nykjua området mot Glitre vannet, savner jeg bilder av Gapahuken som Statskog har bekostet og som Drammen fiskestell har oppsatt ved Nord Sneisa. Det er en av 3 gapahuker som Statskog nå har bekostet i området, i tillegg til ny hytte på Gjevlekollen (602 m.o.h.) og oppgradering av andre hytter i området. Den siste gapahuken er nå under oppføring, ved  Lelangen.

Du var kanskje ikke klar over det, men veien som går inn til venstre sør for Vesle Nykjua, går bort til en hytte (med minnestein), hvor 2 motstandsmenn ble drept av tyskerene på slutten av krigen, en kom seg unna og til bygda. Tyskerene hadde leitet etter disse cellene, i denne marka stor deler av krigen, men med hjelp av en nassist (som var kjent), fant de frem her.  Kort veg bort til hytta, trolig bare ca. 500 m.

Ser du har hatt en fin tur, tross mange høydemeter deler av marka. Og så fikk du kost med både sauer og kuer. :)  Vet ikke om du er klar over bussforbindelsene som også går på østsiden av Finnemarka. Og at det også går noen busser fra Sylling mot Vikersund, så en kan angripe Finnemarka fra alle kanter.

 

Jeg la ikke merke til noen gapahuk, som jeg kan erindre, hadde nok tatt bilder om jeg hadde sett tipper jeg. 

I 2018 tok jeg buss til Sylling, gikk over Hørtekollen, mot De Pene Tjerna, Breili og ned til Vikersund. Sov på hotell. Dagen etter, taxi til Åmot, opp til Glomsrud, mot Krokstad og til Drammen.

Har også gått fra Vikersund, over Hovlandsfjell, og sov på Goliaten. 

Har gått mye i høgget mellom Krokstadelva og Drammen. 

Og på lørdag sykla jeg Tyrifjorden rundt fra/til Sundvollen... lanfs alle fjordarmene..så langt det lar seg gjøre. Utrolig vakkre omgivelser langs fjorden. Spektskulære fjellsider

Takk for tilbakemelding, og info om ting og tang.  🙂

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du kjent med buss tilbudet, i alle fall til Sylling. Og har vært i området flere ganger. Ja - mye interessant natur i Finnemarka også.

Men gapahuken, som du passerte på ca. 20 m hold, så du ikke. He.. he.. Men en ser den ikke på avstand, så en kommer nok litt brått på i en svak venstre sving, Da  kommer en åpning inn til venstre og en kan se en flat plass (plass til 2 - 4 biler) og i bakkant, så var det oppsatt et lavt tregjerde (alla skigard) og gapahuken ligger bak gjerdet. (Gjerde mot beitedyra). Ser en del av bakveggen og hele skråtaket. Godt synlig, hvis en ikke knoter på gps/mobli, eller ser på kart mens en går.  :) Har ikke bilde av den på denne pcén, eller kunne jeg lagt ut bilde av den. Men det er nok flere bilder av den, på "Finnemarkas venner". Også den nye som blir oppsatt nå.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur3 skrev (2 timer siden):

Da er du kjent med buss tilbudet, i alle fall til Sylling. Og har vært i området flere ganger. Ja - mye interessant natur i Finnemarka også.

Men gapahuken, som du passerte på ca. 20 m hold, så du ikke. He.. he.. Men en ser den ikke på avstand, så en kommer nok litt brått på i en svak venstre sving, Da  kommer en åpning inn til venstre og en kan se en flat plass (plass til 2 - 4 biler) og i bakkant, så var det oppsatt et lavt tregjerde (alla skigard) og gapahuken ligger bak gjerdet. (Gjerde mot beitedyra). Ser en del av bakveggen og hele skråtaket. Godt synlig, hvis en ikke knoter på gps/mobli, eller ser på kart mens en går.  :) Har ikke bilde av den på denne pcén, eller kunne jeg lagt ut bilde av den. Men det er nok flere bilder av den, på "Finnemarkas venner". Også den nye som blir oppsatt nå.

Kanskje jeg så... 

Knoter ikke med dingser... men går i min egen verden og funderer..  

Nå vet jeg om den i hvert fall. 

Skal ha minst en 2-netters til denne sesongen, pluss dagsturer. Må prøve ski og truger der etter hvert. Står høyt på ønskelists😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Tiur3 skrev (På 6.7.2020 den 11.35):

Da du benyttet skogsbilveien sørover fra Nykjua området mot Glitre vannet, savner jeg bilder av Gapahuken som Statskog har bekostet og som Drammen fiskestell har oppsatt ved Nord Sneisa. Det er en av 3 gapahuker som Statskog nå har bekostet i området, i tillegg til ny hytte på Gjevlekollen (602 m.o.h.) og oppgradering av andre hytter i området. Den siste gapahuken er nå under oppføring, ved  Lelangen.

 

Er disse på "oversikten gapahuker og åpne koier? Kan ikke se så mange. Info noe sted? Nord sneisa og Lelangen er 2, hva med den 3dje og er Lelangen ferdig? Vurderer å rømme denne galskapen og dra på loffen noen dager. Da er gapahuker alternativet. Håper ingen andre tenker det samme. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (1 time siden):

 

Er disse på "oversikten gapahuker og åpne koier? Kan ikke se så mange. Info noe sted? Nord sneisa og Lelangen er 2, hva med den 3dje og er Lelangen ferdig? Vurderer å rømme denne galskapen og dra på loffen noen dager. Da er gapahuker alternativet. Håper ingen andre tenker det samme. 😛 

Vet ikke noe om det dessverre. Men med tanke på at jeg knapt så folk midtsommers på 3 dager, så tror jeg du kan gamble på å være i fred nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig turrapport fra kjente og kjære plasser. Har gått Finnemarka på langs to ganger, og kommer garantert til å gjøre det igjen.

Har også stor sans for slike «nærekspedisjoner» hvor man tar tog eller buss til start og «går hjem». Nordmarka på langs er også en flott 3 dagers tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.