Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem på Garmin Fenix 5


Ola83

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette skyldes at den beregnede posisjonen flytter seg litt rundt omkring der du står når du står stille. Det er helt normalt og kalles vanligvis for "støy" eller "drift". Disse små "steppene" rundt omkring mens du egentlig står stille gjør at distansen øker mens du står stille. Hvis avstanden er viktig bør du derfor stoppe loggingen hvis du står stille en stund, og så starte den igjen når du beveger deg igjen. Du kan også stille inn "auto pause" på de forskjellige aktivitetene. Jeg har litt dårlig erfaring med akkurat det hvis det gjelder gangfart (og også løping på sti) da det ofte vil bli auto-pause når man beveger seg sakte og også at automatisk start etter pause ofte ikke kommer i gang før en god stund etter at man er i gang. Hvis det gjelder aktiviteter med jevnt over større fart virker det bedre.

Fenix 5x kan også logge i to moder, enten hvert sekund eller "smart". Smart kan gjøre at problemet blir mindre, men jeg har ikke testet det.

Du kan lese litt om GPS-nøyaktighet her: https://support.garmin.com/da-DK/?faq=xQvHXbfaT27Zr4hxZDvjv5

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av auto pause om denne er på. All logging stopper under pausen.

Jeg har fenix 6x og på den er funksjonen ubrukelig. Kan sette funjsjonen pr aktivitet, og det er noen aktiviteter den er default på. Minste hastighet er 1.6km/t, men selv dette er for lavt, den er for treg til å starte igjen.

Edit: Ser du har motsatt problem, du kan selvsagt prøve auto pause

Endret av Omnilite
Edit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her forklarer det rimelig lettforståelig: https://m.youtube.com/watch?v=eFqIQd0015M

Det er akkurat det samme når du står på stille. GPS-posisjonen hopper litt rundt omkring hele tiden og summerer litt ekstra avstand for hvert hopp. Den kan jo ikke vite hva som skyldes at du faktisk vandrer rundt omkring og hva som skyldes unøyaktighet i podisjonsberegning. Man kunne tenke seg at den filtrerte posisjonene, men det innfører av andre typer feil, så vinninga går opp i spenninga som det heter. Jeg testet min Montana en gang og mener at jeg kom fram til at den typisk la på ca 600 meter pr time hvis jeg lot av den ligge stille.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.