Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommer i fjellet


Terka

Anbefalte innlegg

Annonse
KristianP skrev (39 minutter siden):

Amen.

Jeg må ofte tenke meg om flere ganger etter å ha sett YouTube-reviews fra statene om såkalt 3-sesongsutstyr.

De samme som legger ut videoer av "winter blizzard camping" i - 5°C, frisk bris og litt snø her og der? 😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (21 minutter siden):

De samme som legger ut videoer av "winter blizzard camping" i - 5°C, frisk bris og litt snø her og der? 😂

Jepp! 😂

Skal selvfølgelig sies at det er sikkert ikke alle som gjør det med overlegg. For en som har bodd i California hele livet så kan jo det være en heftig nok kontrast. Og på samme måte er det vel kanskje noen fra Sibir eller Himalaya som ser på oss og rister på hodet. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (44 minutter siden):

Jepp! 😂

Skal selvfølgelig sies at det er sikkert ikke alle som gjør det med overlegg. For en som har bodd i California hele livet så kan jo det være en heftig nok kontrast. Og på samme måte er det vel kanskje noen fra Sibir eller Himalaya som ser på oss og rister på hodet. 😄

Derfor viktig å ha dette i bakhodet når man ser videoer og leser om utstyr.

Prøvde å spørre inne på /r/ultralight om hvor disse bittesmå lavvoene befinner seg på en absolutt skala. De er jo kjent som "bombesikre" på internett. Fikk litt kjeft tilbake. Forsåvidt samme når jeg lurte på om det bare var meg som syntes toppmonterte brennere var noe ustabile greier 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (13 minutter siden):

Derfor viktig å ha dette i bakhodet når man ser videoer og leser om utstyr.

Prøvde å spørre inne på /r/ultralight om hvor disse bittesmå lavvoene befinner seg på en absolutt skala. De er jo kjent som "bombesikre" på internett. Fikk litt kjeft tilbake. Forsåvidt samme når jeg lurte på om det bare var meg som syntes toppmonterte brennere var noe ustabile greier 🤔

Hehe, ikke sant. 😄Det er det jeg setter pris på med Fjellforum, at vi har et mer felles utgangspunkt.

Det er et godt poeng som @Terka tar opp. Været i Norge er kontrastfylt, og har man ikke erfaring med det (eller blir advart) så kan det komme overraskende på. Ser stadig vekk turister som får seg en støkk når været snur, og vil tro det er mange hjelpekorps rundt om kring som gjerne skulle sett at folk var bedre forberedt.

Endret av KristianP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (7 timer siden):

Prøvde å spørre inne på /r/ultralight om hvor disse bittesmå lavvoene befinner seg på en absolutt skala. De er jo kjent som "bombesikre" på internett.

Eit av historias aller mest kjente lettvekts pyramidetelt stod på Sydpolen i minst 1 månad…

Pyramidetelt tåler mykje vind, men kan vera utfordrande å forankre ettersom kreftene på pluggane peikar veldig bratt oppover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (12 timer siden):

Derfor viktig å ha dette i bakhodet når man ser videoer og leser om utstyr.

Prøvde å spørre inne på /r/ultralight om hvor disse bittesmå lavvoene befinner seg på en absolutt skala. De er jo kjent som "bombesikre" på internett. Fikk litt kjeft tilbake. Forsåvidt samme når jeg lurte på om det bare var meg som syntes toppmonterte brennere var noe ustabile greier 🤔

r/ultralight bærer tydelig preg at de fleste er amerikanere som sitter og teller gram på et excelark og belærer andre om utstyr de aldri har brukt selv. Når de først er ute på tur så er det på amerikanske «stier» med store etablerte teltplasser. Det er litt å lære der, men det blir litt too much for meg. Jeg har også inntrykket av at været er mer stabilt der nede, leser om flere som går i månedsvis uten å se så mye som en regndråpe. 

Jeg kan få totaltvekten min på sommeren ned rundt 10kg, og da har jeg en fin blanding mellom sikkerhet, comfort og vekt. På r/ultralight derimot, så skal totalvekten helst ikke overstige 3kg før de mener det blir helt umulig å gå på tur.

 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trout skrev (2 timer siden):

r/ultralight bærer tydelig preg at de fleste er amerikanere som sitter og teller gram på et excelark og belærer andre om utstyr de aldri har brukt selv. Når de først er ute på tur så er det på amerikanske «stier» med store etablerte teltplasser. Det er litt å lære der, men det blir litt too much for meg. Jeg har også inntrykket av at været er mer stabilt der nede, leser om flere som går i månedsvis uten å se så mye som en regndråpe. 

Jeg kan få totaltvekten min på sommeren ned rundt 10kg, og da har jeg en fin blanding mellom sikkerhet, comfort og vekt. På r/ultralight derimot, så skal totalvekten helst ikke overstige 3kg før de mener det blir helt umulig å gå på tur.

 

Godt å høre det ikke bare er meg som ikke får rådene der til å matche med de forholdene jeg er vandt med 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.