Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en 4p telt-tråd. What to buy?


northern_fov

Anbefalte innlegg

Hei og beklager ny tråd om dette.

Jeg skal ha med minsten på 2 år og kjærringa på tur og ser etter et telt både for nåtiden men som også er et telt for fremtiden så fleksibilitet er bra.

Antatt bruk:

- Kommer ikke til å gå lange turer nå, maks 1-2 kilometer. Kanskje det blir lenger på sikt.

- Antar det blir mest bruk i godvær

- Over tregrensa

- Jeg vil ha stort fortelt og da er vel tunneltelt beste opsjon.

Til nå har jeg siktet meg inn på disse:

Fjellreven Abisko Endurance 4: https://www.fjellsport.no/fjallraven-abisko-endurance-4-un-blue.html?q=abisko endurance

Helsport Lofoten Pro Camp 4: https://www.helsport.com/no/telt/4-sesong/lofoten-pro-4-camp/?code=7029981043960

Robens Voyager Versa 4: https://www.fjellsport.no/robens-voyager-versa-4-green.html?q=robens vers

Jeg sikler mest på Abisko men det koster skjorta. Til gjengjeld har det enorm plass som sikkert kommer godt med når man har små barn. Robens VV finner jeg lite om men det ser veldig spennende ut. Når det er så billig blir jeg litt skeptisk. Har et Robens telt fra før av som jeg ikke har noe spesielt å utsette på.

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.outdoorexperten.no/p-44787-vaude-mark-xt-4p.aspx

https://www.vaude.com/en-INT/Activity/Backpacking/32956/Mark-XT-4P

Har 3 manns kuppel telt fra vaude med samme konstruksjon. Her får du selvstående telt med raskt oppsett. Tåler alt av vind. Om jeg skal ha tunell telt, så står 3 manns versjonen av dette øverst på ønskelista. Mange muligheter til å åpne opp inngangspartiet. Men koster skjorta...... 🤤  Hadde også et fjellreven abisko endurance 3p, så kjenner godt disse teltene. Gode telt, bevares, men utrolig deilig med den selvstående konstruksjonen, og ikke avhengig av et hav med barduner og plugger for å stå fint. 

Endret av Bjellesau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (4 timer siden):

Stort fortelt som i sted å oppholde seg, eller for å få plass til utstyr ol? Sistnevnte krever jo ikke all verdens takhøyde så du kan få til det med et tipi type telt som Robens Greencone. 

Begge deler, men mest for å ha et sted å kunne lage mat og oppholde seg hvis været skulle snu. Nå har jo jeg 0 erfaring med å dra med småbarn på tur så jeg vet ikke hvor man ender opp både rundt og i teltet når det er slått opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (4 timer siden):

Begge deler, men mest for å ha et sted å kunne lage mat og oppholde seg hvis været skulle snu. Nå har jo jeg 0 erfaring med å dra med småbarn på tur så jeg vet ikke hvor man ender opp både rundt og i teltet når det er slått opp.

Jeg kjøpte Greencone med tanke på å ta med småen, men pga vekt er det mest tiltenkt padleturer, den veier jo over 5kg, og valgte den fordi den er som en bunkers i forhold til vår Nigor Wickiup 4. Tipier er kanskje ikke de beste til å få tak over hodet i regnvær hvis man skal koke mat med god ventilasjon, som man bør ha ved bruk av gassbrenner ol. Har som oftest en tarp oppe over inngangen når jeg bor i telt.

Kanskje @Sovjetunionen kan si noe om det å ha med småbarn på tur og teltstørrelse/matlaging i fortelt? Hun har hvertfall hatt med småen på tur flere ganger etter instagram å dømme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (På 4.7.2020 den 14.57):

Jeg kjøpte Greencone med tanke på å ta med småen, men pga vekt er det mest tiltenkt padleturer, den veier jo over 5kg, og valgte den fordi den er som en bunkers i forhold til vår Nigor Wickiup 4. Tipier er kanskje ikke de beste til å få tak over hodet i regnvær hvis man skal koke mat med god ventilasjon, som man bør ha ved bruk av gassbrenner ol. Har som oftest en tarp oppe over inngangen når jeg bor i telt.

Kanskje @Sovjetunionen kan si noe om det å ha med småbarn på tur og teltstørrelse/matlaging i fortelt? Hun har hvertfall hatt med småen på tur flere ganger etter instagram å dømme. 

@northern_fov 

Hittil er jo datteren min bare 1,5 år og de er jo som kjent litt mindre mobile før det, men på basis av erfaringen med å ha en krabbende og svært interessert og aktiv liten fis på tur synes jeg at prinsippet er at du må ha marginer for feil. Altså at området der du skal kokke må være stort nok til at junior glemmer seg og kommer farende uten at de løper rett inn i gassbrenneren. Synes det er godt tenkt med tunnelltelt. Jeg har selv et Exped orion UL 2p som jeg bruker med Emma, men jeg er usikker på om jeg ville kokket i ytterteltet med mindre jeg hadde veldig god kontroll på henne. Hun er jo så liten at hun glemmer hva jeg har sagt på 2 sek, så å ha en brenner midt i utgangen er ikke ideelt. På en annen side: Unger lærer veldig fort og hvis du klarer å ta den der "nå skal vi lage mat og her er brenneren, husker du hvor forsiktig du skal være rundt den?" praten mange ganger, forberede han på det på forhånd og sånn, så kan det gå knirkefritt. 

Jeg tror @Tessatroll er den som absolutt har mest peiling på dette. De e en stor gjeng der ungene har vært med på tur hele tiden.

Ang teltene ville jeg gått for det letteste, det blir fort sinnsykt tungt iallfall hvis du er alene med mini. Robens teltet ser fint ut det, men det veier 5 kilo. Sekken min veier fort oppi 20+ kilo når jeg er på alenetur med Emma og hvis jeg i tillegg på bære henne på nakken så ja.. Det blir tungt. Jeg er absolutt ingen gramjeger, men tur med barn så går jeg for lettere ting.  

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (3 timer siden):

@northern_fov 

Hittil er jo datteren min bare 1,5 år og de er jo som kjent litt mindre mobile før det, men på basis av erfaringen med å ha en krabbende og svært interessert og aktiv liten fis på tur synes jeg at prinsippet er at du må ha marginer for feil. Altså at området der du skal kokke må være stort nok til at junior glemmer seg og kommer farende uten at de løper rett inn i gassbrenneren. Synes det er godt tenkt med tunnelltelt. Jeg har selv et Exped orion UL 2p som jeg bruker med Emma, men jeg er usikker på om jeg ville kokket i ytterteltet med mindre jeg hadde veldig god kontroll på henne. Hun er jo så liten at hun glemmer hva jeg har sagt på 2 sek, så å ha en brenner midt i utgangen er ikke ideelt. På en annen side: Unger lærer veldig fort og hvis du klarer å ta den der "nå skal vi lage mat og her er brenneren, husker du hvor forsiktig du skal være rundt den?" praten mange ganger, forberede han på det på forhånd og sånn, så kan det gå knirkefritt. 

Jeg tror @Tessatroll er den som absolutt har mest peiling på dette. De e en stor gjeng der ungene har vært med på tur hele tiden.

Ang teltene ville jeg gått for det letteste, det blir fort sinnsykt tungt iallfall hvis du er alene med mini. Robens teltet ser fint ut det, men det veier 5 kilo. Sekken min veier fort oppi 20+ kilo når jeg er på alenetur med Emma og hvis jeg i tillegg på bære henne på nakken så ja.. Det blir tungt. Jeg er absolutt ingen gramjeger, men tur med barn så går jeg for lettere ting.  

Takk! Jeg heller mer og mer mot Lofoten eller Breheimen (god pris på XXL) som begge er lettere enn Robens. Har mest lyst på Abisko men det er så stort at jeg lurer på om det kan bli et problem å finne teltplass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (1 minutt siden):

Takk! Jeg heller mer og mer mot Lofoten eller Breheimen (god pris på XXL) som begge er lettere enn Robens. Har mest lyst på Abisko men det er så stort at jeg lurer på om det kan bli et problem å finne teltplass...

Jeg har satt opp store telt litt skjevt og med grantrær i forteltet, det er bare koselig det! Så lenge det er sånn nogen lunde jevnt der dere skal ligge så går det jo fint. Men ja, smakssak det der. 

Lofoten er litt lav under taket for min smak, men er du ok med det så er det jo et kjempefint telt. Mulig 4p versjonen er litt høyere. Lofoten kan du vel ta av kortsiden på, det er en utrolig digg tilleggsfunksjon. Om den er verdt de ekstra pengene er et annet spørsmål.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (36 minutter siden):

Takk! Jeg heller mer og mer mot Lofoten eller Breheimen (god pris på XXL) som begge er lettere enn Robens. Har mest lyst på Abisko men det er så stort at jeg lurer på om det kan bli et problem å finne teltplass...

Dere får det jo nesten til å høres ut som om jeg anbefalte Greencone til vandreturer...det var formen som var poenget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (2 timer siden):

Nå ble jeg litt forvirra her, er det noen som har diskuter Greencone etter du foreslo det? 

Kanskje ikke så rart at du blir forvirret når jeg siterer en post der du ikke nevner teltet engang, så det var nok en glipp fra min side, du nevnte det og vekten i ditt første svar. Jeg ville bare påpeke at jeg ikke foreslo Greencone direkte som et alternativ til OP, derfor jeg også spesifiserte at det var tiltenkt padleturer, og at det var utformingen som kunne være et alternativ hvis gulvareal men ikke nødvendigivs takhøyde var det som var viktigst. 

Det finnes andre tipier jeg ville valgt om primærbruken var vandring, uten tvil. Men det ser jo ut til at OP har landet på tunnel så det er vel i grunnen ikke så viktig, de har jo andre egenskaper som tipi mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (12 minutter siden):

Kanskje ikke så rart at du blir forvirret når jeg siterer en post der du ikke nevner teltet engang, så det var nok en glipp fra min side, du nevnte det og vekten i ditt første svar. Jeg ville bare påpeke at jeg ikke foreslo Greencone direkte som et alternativ til OP, derfor jeg også spesifiserte at det var tiltenkt padleturer, og at det var utformingen som kunne være et alternativ hvis gulvareal men ikke nødvendigivs takhøyde var det som var viktigst. 

Det finnes andre tipier jeg ville valgt om primærbruken var vandring, uten tvil. Men det ser jo ut til at OP har landet på tunnel så det er vel i grunnen ikke så viktig, de har jo andre egenskaper som tipi mangler.

Jeg skal være ærlig og si at jeg ikke så den delen av svaret ditt der du anbefalte et annet telt. Det er Robens teltet som trådstartet lurte på å kjøpe, som veier 4,9kg og som jeg mente at ville være litt i overkant for lengre turer. Da var det nok mer en tilfeldighet at de to veide like mye og at du trodde jeg prata om det du anbefalte til kanobruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom samme prosessen med å leite etter 4p telt med stort fortelt til matlaging etc. Tror jeg googla og så på hvert eneste 4p telt som er produsert på moder jord. Jeg endte opp med Hilleberg Nallo gt 4p selv om jeg på forhånd hadde bestemt meg for å holde meg unna så dyre telt. Her er årsakene:

-teltet kan åpne hele fronten

-innerteltet kan byttes med et som er laget i mesh, altså myggnetting. Det gir bedre lufting spes om sommeren.

-innerteltet kan brukes alene, uten yttertelt. Med andre ord kan jeg på varme sommerdager enkelt droppe teltduken og sove kunnininnerteltet som i mitt tilfelle er et rent mesh-telt med bunn.

- rommet foran inneteltet er så stort at du kan få olass til to personer der. Selv har jeg nettopp vært på tur der 3 personer lå i innerteltet, 2 personer (og to store sekker) lå i ytterteltet.

Jeg var nær ved å kjøpe lofoten som virket å være temmelig likt. Det var muligheten for å switche til mesh innertelt, samt at inneteltet kan brukes alene som gjorde utslaget til fordel for Hilleberg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen A skrev (3 timer siden):

Jeg har vært gjennom samme prosessen med å leite etter 4p telt med stort fortelt til matlaging etc. Tror jeg googla og så på hvert eneste 4p telt som er produsert på moder jord. Jeg endte opp med Hilleberg Nallo gt 4p selv om jeg på forhånd hadde bestemt meg for å holde meg unna så dyre telt. Her er årsakene:

-teltet kan åpne hele fronten

-innerteltet kan byttes med et som er laget i mesh, altså myggnetting. Det gir bedre lufting spes om sommeren.

-innerteltet kan brukes alene, uten yttertelt. Med andre ord kan jeg på varme sommerdager enkelt droppe teltduken og sove kunnininnerteltet som i mitt tilfelle er et rent mesh-telt med bunn.

- rommet foran inneteltet er så stort at du kan få olass til to personer der. Selv har jeg nettopp vært på tur der 3 personer lå i innerteltet, 2 personer (og to store sekker) lå i ytterteltet.

Jeg var nær ved å kjøpe lofoten som virket å være temmelig likt. Det var muligheten for å switche til mesh innertelt, samt at inneteltet kan brukes alene som gjorde utslaget til fordel for Hilleberg.

 

 

 

 

Har googla alt nå jeg også, flere ganger. Var på kanten til å bestille Exped Orion 3 som jeg kunne kombinert med en tarp, så kom jeg på at jeg burde spørre samboeren om preferanser og da kom selvfølgelig ønske om et stort fortelt. Vi er 2+1 nå og kunne klart meg med et 3p telt men ønsker å ha muligheten til å "ekspandere". Her er jo også en mulighet å ha flere telt men det er ikke like koselig.

Nå veksler jeg mellom Abisko Endurance 4 og Lofoten Pro 4 Camp og Fjellheimen Pro 4 Camp. Abisko er vanskelig å få tak i nå though.. Er kanskje det teltet som ligner mest på Nallo ink. mulighet for mesh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (4 minutter siden):

Har googla alt nå jeg også, flere ganger. Var på kanten til å bestille Exped Orion 3 som jeg kunne kombinert med en tarp, så kom jeg på at jeg burde spørre samboeren om preferanser og da kom selvfølgelig ønske om et stort fortelt. Vi er 2+1 nå og kunne klart meg med et 3p telt men ønsker å ha muligheten til å "ekspandere". Her er jo også en mulighet å ha flere telt men det er ikke like koselig.

Nå veksler jeg mellom Abisko Endurance 4 og Lofoten Pro 4 Camp og Fjellheimen Pro 4 Camp. Abisko er vanskelig å få tak i nå though.. Er kanskje det teltet som ligner mest på Nallo ink. mulighet for mesh.

Når man først er villig til å bla opp for abisko så er plutselig ikke kaitum og keron (i gt) så langt unna heller, sånn prismessig ;) Og vektmessig er det vel ikke akkurat noen kjempeforskjell mellom abisko og kaitum? Antall turer over tregrensen avtar kanskje også når man får småbarn, og da kan det jo være greit å ha et stort og romslig telt man kan bruke på de kortere turene eller om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@northern_fov egentlig skulle vel det Hilleberg Helag som komme i 2021 være ideelt for deg. Jeg sikler på dette, dessverre kommer det først ut til neste år:

https://hilleberg.com/eng/about-us/news/2020-06-09/ 

Ang yttertelt som kona di ville ha, så er jeg jo enig der.  Ytterteltene på orion 3p er ganske store da, men selvfølgelig ikke tunnelteltstil. Det er kanskje verdt et forsøk å vise det til henne i oppslått tilstand? Det er familieteltet vårt og vi er veldig fornøyd. Det pluss evt tarp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipfel teltene til hekta på tur ser også veldig bra ut, eneste minus er at duken ikke går helt ned til bakken. Helårstelt til en brøkdel av prisen til de store produsentene. Har selv vurdert både Frisport og Gipfel som vintertelt, og synes begge virker lovende på sin måte. Stort pluss med rette endevegger på gipfel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.