Gå til innhold
  • Bli medlem

Må man impregnere helt nye fjellsko?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Annonse

Briksdal er en lærstøvel, er det ikke? I så fall, så er det sikkert noe fett i læret, men de er neppe veldig grundig behandlet. Virker de veldig tørre, så har de godt av litt impregnering. Gjerne voks og fett-basert. (Jeg liker ikke spray på lærstøvler:wink:) Hvis de virker greit mettet, så er det bare å dure på, og reimpregnere når de begynner å få antydning til tørre partier i læret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Larix skrev (På 2.7.2020 den 19.55):

Briksdal er en lærstøvel, er det ikke? I så fall, så er det sikkert noe fett i læret, men de er neppe veldig grundig behandlet. Virker de veldig tørre, så har de godt av litt impregnering. Gjerne voks og fett-basert. (Jeg liker ikke spray på lærstøvler:wink:) Hvis de virker greit mettet, så er det bare å dure på, og reimpregnere når de begynner å få antydning til tørre partier i læret.

Jeg har kjøpt mine første skinn sko (vannavstøtende fullnarvet Nubuck - lær - Crispi Besseggen). Jeg har Brooks sin "leather dressing" til sykkelsete i skinn. Kan kanskje denne brukes på skoene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jeg ikke bort i fra, men jeg kjenner ikke produktet, og finner i farten ikke noe info om ingredienser, så det er vanskelig å svare på. Besseggen har vel litt "rufsete" overflate? Vær i så fall klar over at denne finishen vil bli glattet ut ved bruk av fett, og/eller voks. Jeg synes det er greit, og kjører på med fett-/voksbasert impregnering også på slik skinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på mykt og hardt lær? 

Jeg kjøpte kremvoks for lærstøvler, men på tuben står det at dette skal brukes på mykt lær. Mykt lær mener jeg er på læret som er lagt der hvor lissene er. Hardt lær er så og si resten av støvelen....  Noen produkter sies det også vil gjøre læret mykt (er det bra? menes det at læret opprettholder sine egenskaper gjør det hard lær mykt?)... Er så ufattelig mange produkter og egenskaper at man blir rådløs... Jeg burde kanskje kjøpt minkfett som jeg har lest skal være bra, men kan et produkt som linket til under gi de samme egenskapene? 

https://www.xxl.no/nikwax-wp-wax-leather-100ml-larimpregnering-hvit/p/1065619_1_style

"Vannbasert, høyeffektiv lærimpregnering. Bedrer membranens pusteevne og tar vare på lærets mykhet. Kan påføres våte støvler.

WP (Waterproofing) Wax Leather holder favorittfottøyet tørt, samtidig som dets levetid forlenges. WP Wax Leather kan påføres både tørre og våte støvler. Aller best trenger impregneringen inn i våte støvler. Den flytende, vannbaserte voksen trenger raskt og dypt inn i læret, praktisk er det også at støvlene kan brukes umiddelbart etter behandlingen.

Impregnering fra Nikwax er et trygt alternativ, både for deg og miljøet. Den britiske produsenten har kun vannbaserte produkter i sitt sortiment. De er ikke brennbare eller giftige, og Nikwax har heller aldri benyttet fluorkarboner i sine produkter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Brooks Proofide på fjellstøvlene, men ser ikke bort fra at det fungerer like bra som noe annet.

Jeg har bl.a. disse 2 hvorav jeg bruker Brooks på sykkelseter og Mink oil på fjellstøvler.

03E04DC0-A331-4FF2-BA00-8BC0855622E8_1_201_a.thumb.jpeg.164b6d3cb14b530324a1b734c6d0a4c5.jpeg

Mink oil har jeg vært fornøyd bruker av i mange år, kanskje bare derfor jeg fortsetter å bruke det. Jeg er relativt ny bruker av Brooks sykkelseter og har derfor holdt meg til hva brooks selv anbefaler og leverer. Nå har jeg 3 seter fra Brooks med tilhørende Proofidebokser og de varer vel ut min tid.

Baksiden av boksene forteller litt om innholdet.

9B453764-11F0-44B1-9AAA-0AF1FDBC0A88_1_201_a.thumb.jpeg.4d5861776222b02680a81204609051d7.jpeg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (53 minutter siden):

Det ser jeg ikke bort i fra, men jeg kjenner ikke produktet, og finner i farten ikke noe info om ingredienser, så det er vanskelig å svare på. Besseggen har vel litt "rufsete" overflate? Vær i så fall klar over at denne finishen vil bli glattet ut ved bruk av fett, og/eller voks. Jeg synes det er greit, og kjører på med fett-/voksbasert impregnering også på slik skinn.

Takk!

Innholdet er voks, parafin voks, og forskjellige oljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av blandingsforhold, så ser det slettes ikke dumt ut. Den gjør neppe noen skade, i hvert fall. Jeg sverger til bievoksbaserte impregneringer i mange sammenhenger, og synes det funker bra. Ut fra egen erfaring, så vil gjerne impregneringer som er beregnet på "finere lær" være litt mindre varig en rendyrket skoimpregnering. Jeg har noe bivoksbasert lærbalsam, som jeg synes funker supert på hansker, belter, slirer osv., men sko foretrekker jeg ting som Granger G-wax og Sno-seal. De gir litt røffere finish/er litt tyngre å jobbe med, men virker også å ha bedre varighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (4 timer siden):

Har ikke prøvd Brooks Proofide på fjellstøvlene, men ser ikke bort fra at det fungerer like bra som noe annet.

Jeg har bl.a. disse 2 hvorav jeg bruker Brooks på sykkelseter og Mink oil på fjellstøvler.

03E04DC0-A331-4FF2-BA00-8BC0855622E8_1_201_a.thumb.jpeg.164b6d3cb14b530324a1b734c6d0a4c5.jpeg

Mink oil har jeg vært fornøyd bruker av i mange år, kanskje bare derfor jeg fortsetter å bruke det. Jeg er relativt ny bruker av Brooks sykkelseter og har derfor holdt meg til hva brooks selv anbefaler og leverer. Nå har jeg 3 seter fra Brooks med tilhørende Proofidebokser og de varer vel ut min tid.

Baksiden av boksene forteller litt om innholdet.

9B453764-11F0-44B1-9AAA-0AF1FDBC0A88_1_201_a.thumb.jpeg.4d5861776222b02680a81204609051d7.jpeg

 

 

 

Larix skrev (3 timer siden):

Litt avhengig av blandingsforhold, så ser det slettes ikke dumt ut. Den gjør neppe noen skade, i hvert fall. Jeg sverger til bievoksbaserte impregneringer i mange sammenhenger, og synes det funker bra. Ut fra egen erfaring, så vil gjerne impregneringer som er beregnet på "finere lær" være litt mindre varig en rendyrket skoimpregnering. Jeg har noe bivoksbasert lærbalsam, som jeg synes funker supert på hansker, belter, slirer osv., men sko foretrekker jeg ting som Granger G-wax og Sno-seal. De gir litt røffere finish/er litt tyngre å jobbe med, men virker også å ha bedre varighet.

 

Tusen takk begge to! Jeg skal se om jeg kommer meg innom skomakeren og får kjøpt skikkelig skovoks. Hvis ikke så får denne holde til nest helgs tur :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.