Gå til innhold
  • Bli medlem

Rødglødende gassbrenner


Oksen

Anbefalte innlegg

Gassbrenneren begynte plutselig å rødgløde og lage ulyder. Virker nesten som det brenner nedi brennerhodet. Har en slangebrenner med forvarmingsrør av merket Eagle. Er det noen som har peiling på hva som kan ha skjedd? Brenneren er bare noen uker gammel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som det som på godt norsk kalles "underburn", altså det brenner under/inni steder for utenfor som det skal. Er et mer vanlig fenomen på stillebrennere fyrt med parafin/bensin når det tennes opp før forvarmingsflammen har slukket.

På gassbrennere er ikke dette vanlig, om det skjer, slukk den og tenn på på nytt ovenfra. Er dette et vedvarende problem du har, kan det være en feil på den så du bør bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (1 time siden):

Tyder på lekkasje og at gassen kommer ut på feil sted så metallet over blir for varmt. Ellers er det normalt at metallet gløder litt rett under flammen.

 

 

Det gløder først på en side, og så blir hele brennerhodet til slutt rødglødende og den lager fiselyder. Dette skjer etter en 4-5 minutter med brenning. Etterpå kan jeg riste ut et slags gråaktig slagg fra brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (3 timer siden):

Det gløder først på en side, og så blir hele brennerhodet til slutt rødglødende og den lager fiselyder. Dette skjer etter en 4-5 minutter med brenning. Etterpå kan jeg riste ut et slags gråaktig slagg fra brenneren.

Den der ville jeg reklamert på. Det må være noe feil på brenneren. Det høres ut som undertenning (underburning). Det gir en stikkflamme opp fra dysa som kan smelte metall i brennerhodet, rene sveiseflammen. Det grå slagget kan være smeltet metall.

Hvis det er feil på tingen har du krav på "avhjelp" (her: reparasjon eller ny vare) vederlagsfritt, dvs. at selgeren betaler både for frakt begge veier og for reparasjon/ny vare. (du har også krav på å låne et erstatningsprodukt som fyller samme funksjon hvis det tar mer enn en uke, greit å vite hvis du akkurat skulle på tur og er avhengig av brenneren, jeg fikk bruk for det med en kikkert som skulle være vanntett, men ikke var det som jeg skulle ha med meg en gang jeg skulle padle i Canada på 90-tallet)

;-)

Forbrukerkjøpsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

De mest interessante i forbindelse med dette er paragrafene 15, 16, 18, 26, 27, 29, 30 (og  i noen tilfeller 35).

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ny brenner på flekken selv om jeg hadde mistet kvittering, så da er problemet løst fra min side uten at jeg vet hva som var feil. Legger merke til at den nye jeg fikk går an å skru fra hverandre, noe jeg ikke fikk til på den rødglødende som sikker hadde kilt seg fast pga varmen. Som alltid meget fornøyd med å ha handlet på min lokale Sport1 :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder også på forklaringen "underburn" en svakhet ved enkelte brennere. Dersom du får tilsvarende lyd igjen så skru av, og ternn på nytt før alt blir rødglødende.

Fornuftig av sportsbutikken å gi deg ny.  Har opplevd tilsvarende med en multifuel fra Coleman, men den kom fra utlandet så jeg satser på å berge den med å lytte og skru av dersom det skjer igjen.  Har også fått underburn på Optimus stillebrennere, men da på parafin.

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (På 4.7.2020 den 14.44):

Jeg holder også på forklaringen "underburn" en svakhet ved enkelte brennere. Dersom du får tilsvarende lyd igjen så skru av, og ternn på nytt før alt blir rødglødende.

Fornuftig av sportsbutikken å gi deg ny.  Har opplevd tilsvarende med en multifuel fra Coleman, men den kom fra utlandet så jeg satser på å berge den med å lytte og skru av dersom det skjer igjen.  Har også fått underburn på Optimus stillebrennere, men da på parafin.

dsk

Mistenker at den har fått noe bøss inn gjennom hullene og at vi ikke oppdaget det før det var for sent, eller at den ikke tålte den ene seansen hvor vi brant opp restene i en boks ved å ha den på hodet.

Skal ut og teste den nye i helgen

Endret av Oksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde den nye brenneren i helgen. Denne blir også glødende i "topplokket", men uten ulyder og lukt. Mistenker at den kanskje skal gløde siden det er nokså tynt gods i toppen der hvor gassen kommer ut, nesten på tykkelse med en blikkboks.

Primus mimer stove (reservebrenneren) blir til sammenligning ikke glødende. Denne har dog nesten dobbelt så stor brennerflate og er i tillegg er laget av tykkere gods.

Fortsettelse følger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei dere, 

har alltid vært redd for gass og brennere... Har nå tatt steget og anskaffet meg en crux brenner og hatt den med på tur. Sabla stas med ferske lapper på tur :-)

Blir jo selvfølgelig bekymret for den minste ting, men har lest meg opp og satser på at den ikke tar fyr av seg selv, eller eksploderer. Meeeeen, det glødende på høyre side av brenneren, er det ok eller et problem?

På forhånd takk!

IMG_1899 (1).jpg

IMG_1898 (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjør ikke dette, men når det er sagt har jeg vanskelig for å se at dette skal representere noen fare. For at du skal få en eksplosjon må gassboksen revne slik at du får blanding av gass og oksygen. Ren gass uten oksygen brenner ikke (brenning er jo oksydasjon av gassen). På disse gassboksen vi bruker vil du få et forvarsel hvis boksen har blitt alt for varm i det bunnen vrenger seg og buler ut i stedet for inn. Da skrur du av og lar alt kjøle seg ned. Eventuelt forlat stedet om ikke dette er mulig. Boksen skal ikke brukes etter dette. Jeg har selv aldri vært borte i dette annet en ved testing i kontrollerte former.

Det ser ut som dette er ved veldig lav flamme på bildene dine. Hvis jeg skrur min opp på full guffe gløder alle de tre bena på min. Jeg har hatt svak gløding i punkter på brennere, gjerne også gul flamme, og da har det gjerne vært noe rusk eller sot/kullrester i hullet/hullene der det gløder.

😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 timer siden):

Min gjør ikke dette, men når det er sagt har jeg vanskelig for å se at dette skal representere noen fare. For at du skal få en eksplosjon må gassboksen revne slik at du får blanding av gass og oksygen. Ren gass uten oksygen brenner ikke (brenning er jo oksydasjon av gassen). På disse gassboksen vi bruker vil du få et forvarsel hvis boksen har blitt alt for varm i det bunnen vrenger seg og buler ut i stedet for inn. Da skrur du av og lar alt kjøle seg ned. Eventuelt forlat stedet om ikke dette er mulig. Boksen skal ikke brukes etter dette. Jeg har selv aldri vært borte i dette annet en ved testing i kontrollerte former.

Det ser ut som dette er ved veldig lav flamme på bildene dine. Hvis jeg skrur min opp på full guffe gløder alle de tre bena på min. Jeg har hatt svak gløding i punkter på brennere, gjerne også gul flamme, og da har det gjerne vært noe rusk eller sot/kullrester i hullet/hullene der det gløder.

😉

Takker! Jeg satser på at det går bra. Brenneren får ikke mer ekstrem bruk enn koke vann eller en og annen lapp. Men det er morsomt hvordan jeg stokk hver gang jeg skrur brenneren på gassflasken og hører at det lekker litt gass. Hjertet hopper over noen slag :-D Tar det som eksponeringsterapi. Må jo bli vant til å bruke gass til slutt. Aner ikke hvor jeg har plukket opp skrekken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

milsub skrev (På 3.8.2020 den 13.11):

Hei dere, 

har alltid vært redd for gass og brennere... Har nå tatt steget og anskaffet meg en crux brenner og hatt den med på tur. Sabla stas med ferske lapper på tur :-)

Blir jo selvfølgelig bekymret for den minste ting, men har lest meg opp og satser på at den ikke tar fyr av seg selv, eller eksploderer. Meeeeen, det glødende på høyre side av brenneren, er det ok eller et problem?

På forhånd takk!

IMG_1899 (1).jpg

IMG_1898 (1).jpg

Det kan minne om problemet jeg hadde på brenneren min. Ser ut som noen glør på innsiden av nettingen? Kommer det noe slagg ut om du kakker brennerhodet i hånda eller i bordet? I så fall vil jeg anbefale å rense den grundig.

På brenneren min virker det som disse glørne spredde seg og til slutt medførte total underburn slik at hele brenneren var rødglødende og lagde lyder og luktet. Fikk ny på reklamasjon og samme problem igjen. Ved andre gangs reklamasjon fikk jeg pengene igjen. Fant på et svensk forum en annen som hadde eksakt samme problem med en Firemaple brenner som jeg mistenker min brenner er basert på. Kan se ut til at brenneren ikke liker å brenne på lav flamme. Dersom jeg snudde boksen opp ned og kjørte på full fres var det nemlig ingen tegn til underburn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (16 minutter siden):

Det kan minne om problemet jeg hadde på brenneren min. Ser ut som noen glør på innsiden av nettingen? Kommer det noe slagg ut om du kakker brennerhodet i hånda eller i bordet? I så fall vil jeg anbefale å rense den grundig.

På brenneren min virker det som disse glørne spredde seg og til slutt medførte total underburn slik at hele brenneren var rødglødende og lagde lyder og luktet. Fikk ny på reklamasjon og samme problem igjen. Ved andre gangs reklamasjon fikk jeg pengene igjen. Fant på et svensk forum en annen som hadde eksakt samme problem med en Firemaple brenner som jeg mistenker min brenner er basert på. Kan se ut til at brenneren ikke liker å brenne på lav flamme. Dersom jeg snudde boksen opp ned og kjørte på full fres var det nemlig ingen tegn til underburn.

Takk! Jeg skal sjekke i helga. Tar med brenneren på en fellestur med turistforeningen og satser på at noen der kan enten roe meg ned eller bekrefte din observasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.