Gå til innhold
  • Bli medlem

Multifilament på 1000 spole?


Navigatøren

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har bestemt meg for å bytte fra nylon til multifilament på min Shimano Sedona 1000 snelle. Spørsmålet er, hvordan går jeg fram? Hvor mye f.eks fireline trenger man 

på ei stang ment for ørret? Ser at mange bruker 0.12mm. Er det lurt å bruke nylon eller fluorcarbon innerst? 

Setter pris på alle svar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Navigatøren skrev (13 minutter siden):

Hei.

 

Jeg har bestemt meg for å bytte fra nylon til multifilament på min Shimano Sedona 1000 snelle. Spørsmålet er, hvordan går jeg fram? Hvor mye f.eks fireline trenger man 

på ei stang ment for ørret? Ser at mange bruker 0.12mm. Er det lurt å bruke nylon eller fluorcarbon innerst? 

Setter pris på alle svar. 

Hei

Jeg har 0.10 mm Fireline på min Shimano Sedona 1000 fi.

Jeg har noen runder med elektriker tape direkte på spola for at ikke multi lina skal glippe og for å bygge ut litt. Du kan også ha litt mono sene innerst. Det gir samme resultat. Det ligger masse videoer på YouTube om hvordan du spoler på lina.

Tror jeg fikk plass til underkant av 200 m, men det trengs jo ikke så mye. Ei spole på 110 m holder. Da har du bare ha tape og/eller monosene innerst. Det viktigste er at du får fylt opp spola helt ut til ca 1mm fra kanten.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (34 minutter siden):

Hei.

 

Jeg har bestemt meg for å bytte fra nylon til multifilament på min Shimano Sedona 1000 snelle. Spørsmålet er, hvordan går jeg fram? Hvor mye f.eks fireline trenger man 

på ei stang ment for ørret? Ser at mange bruker 0.12mm. Er det lurt å bruke nylon eller fluorcarbon innerst? 

Setter pris på alle svar. 

Nylon innerst, så 110-150 meter 0,12 med multi og en fortom på 60 cm+ med fluorocarbon  + en sluklås i enden :) 

Endret av tubbs
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.