Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettere sekk til langtur


Reggie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg prøver å presse ned vekten (ikke ekstrem) på pakningen min og med en Bergans Trollhetta 95L på 3,2kg tenkte jeg at dette kan være et greit sted å begynne. Det er en super sekk sett bort i fra knirking, litt slappe hoftereimer og mangel på hoftelommer, og har blitt brukt i mange år på alle mulige reiser og kortere fjellturer. Jeg tror likevel at det kan være en god investering å skaffe seg en litt lettere sekk. Jeg tenker i området 60-70L og så klart så lav vekt som mulig uten at det går ut over komfort. Jeg håper å få bærevekten ned på 15kg inkludert mat og drikke. Det bør være noen form for sidelommer/netting, hoftelommer og mulighet til å åpne hele forsiden av sekken som en koffert. Sistnevnte har jeg på min Trollhetta så tanken på å måtte grave gjennom hele sekken for å ha noe på bunnen får meg til å grøsse, hehe. Er det noen som har noen anbefalinger? Har ikke tid til å vente en måned på frakt fra utlandet.

Oppfølginsspørsmål: jeg hører stadig at sekken må velges ut i fra om den passer til en selv. Dette må selvsagt testes i butikk, men jeg må innrømme jeg ikke helt vet hva det betyr. Den jeg har nå har stort sett føltes behagelig, men med tung last vil det jo være noe ubehag uansett. Hva skal jeg se/føle etter mtp passform når jeg tester en sekk? 

Edit: mulighet til å feste et trekkspillunderlag er også et stort pluss! Om ikke det følger med kan jeg vell sy på noe selv, for det må jeg nesten ha. 

Endret av Reggie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken prisklasse snakker vi her? Jeg er strålende fornøyd med Hyperlite Mountain Gear 4400 NorthRim. Veier 1,1 kg, funker fett med 25-30kg. Den kan ikke åpnes i fronten, men har fine hoftelommer, sidelommer, frontlomme og funker fint med trekkspillunderlag på toppen. Du måler ryggen for å velge størrelse. Beste feature i mine øyne: Den er vanntett

Fås til rundt 5000,- her: https://backpackinglight.se/ryggsackar/hyperlite-mountain-gear-4400-northrim

De fjernes svensk MVA når du handler til Norge, men så kommer norsk MVA i tillegg ved import.

Endret av Thomas E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Hyperlite mountain gear porter 4400 med stuff pocket (valgfritt). Den er kjøpt hos Packraft Norge. Den finnes i større utgave også hvis 70L er for lite. Sekken veier ca 1,1kg og har innvendig avstivning. Jeg har aldri båret mer enn rundt 15kg i den, men den skal tåle langt mer. 

Har ingen problemer med å anbefale denne sekken. Den har et litt spesielt bæresystem som krever at du har rett størrelse for at den skal sitte behagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (2 minutter siden):

Hvilken prisklasse snakker vi her? Jeg er strålende fornøyd med Hyperlite Mountain Gear 4400 NorthRim. Veier 1,1 kg, funker fett med 25-30kg. Den kan ikke åpnes i fronten, men har fine hoftelommer, sidelommer, frontlomme og funker fint med trekkspillunderlag på toppen. Beste feature i mine øyne: Den er vanntett.

Prisklassen kan være fleksibel om nødvendig, men under 2000kr hadde vært fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke greit å slanke alt, og så bytte til en mindre og lettere sekk til slutt? Da vet du hvor stor du trenger, og hvor tung den blir. 

Jeg vil også bare understreke dette. Om man er i prosess for å få ned vekten er ny sekk det siste man skal kjøpe. Start med det andre først :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke greit å slanke alt, og så bytte til en mindre og lettere sekk til slutt? Da vet du hvor stor du trenger, og hvor tung den blir. 

 

Thomas E skrev (1 minutt siden):

Jeg vil også bare understreke dette. Om man er i prosess for å få ned vekten er ny sekk det siste man skal kjøpe. Start med det andre først :)

Jeg er ikke helt ferdig med slankingen, men det er lite igjen å gå på der. Har ikke veid opp enda, skal gjøre i løp av uken. Tror sekk er neste naturlige steg i slankingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Bergans Helium for noen år siden. Den rommer 55L og veier 1000 gram akkurat. Så tok jeg sidelommene av Begans Trollhetta sekken jeg også har og monterte dem på Helium sekken og dermed hadde jeg 65 L til rådighet med en vekt på 1200 gram. Jeg bærer mellom 15-16 kg i denne. Bergans anbefaler denne for vekter opp til 17 kg. Jeg liker denne , men har ikke prøvd de andre som anbefales heller . 

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Exos 58 på 1,1 kilo fås til 1500 og oppover hvis du søker den opp på prisjakt.no. Er en rimelig, god og lett sekk med et bedre bæresystem en mange lettvektssekker da den har god lufting mellom sekk og rygg. Har dog ingen koffert-åpning og hoftelommer må kjøpes til om man ønsker det. 
 

Totalt volum ligger i overkant av 60 liter da Osprey ikke er like rause når de oppgir volum som enkelte andre produsenter er. Har brukt min i noen år og akkurat kjøpt en mindre en til poden. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (9 timer siden):

Hvilken prisklasse snakker vi her? Jeg er strålende fornøyd med Hyperlite Mountain Gear 4400 NorthRim. Veier 1,1 kg, funker fett med 25-30kg. Den kan ikke åpnes i fronten, men har fine hoftelommer, sidelommer, frontlomme og funker fint med trekkspillunderlag på toppen. Du måler ryggen for å velge størrelse. Beste feature i mine øyne: Den er vanntett

Fås til rundt 5000,- her: https://backpackinglight.se/ryggsackar/hyperlite-mountain-gear-4400-northrim

De fjernes svensk MVA når du handler til Norge, men så kommer norsk MVA i tillegg ved import.

 

Prebb skrev (9 timer siden):

Jeg har Hyperlite mountain gear porter 4400 med stuff pocket (valgfritt). Den er kjøpt hos Packraft Norge. Den finnes i større utgave også hvis 70L er for lite. Sekken veier ca 1,1kg og har innvendig avstivning. Jeg har aldri båret mer enn rundt 15kg i den, men den skal tåle langt mer. 

Har ingen problemer med å anbefale denne sekken. Den har et litt spesielt bæresystem som krever at du har rett størrelse for at den skal sitte behagelig. 

Denne blir nok for dyr, selv om den høres veldig god ut.

KS10 skrev (6 timer siden):

Osprey kestrel 68- flere lommer, og "koffertåpning". Under 2kg. 

Gregory baltoro 65/75 har også koffertåpning, men veier litt over 2kg. 

 

Denne høres veldig interessant ut! Skulle ønske vekten var litt lavere, her sparer jeg "bare" 1,4kg. Det er jo litt da, så det kan være verdt det. Prisen var veldig hyggelig!

Robinson skrev (4 timer siden):

Jeg kjøpte Bergans Helium for noen år siden. Den rommer 55L og veier 1000 gram akkurat. Så tok jeg sidelommene av Begans Trollhetta sekken jeg også har og monterte dem på Helium sekken og dermed hadde jeg 65 L til rådighet med en vekt på 1200 gram. Jeg bærer mellom 15-16 kg i denne. Bergans anbefaler denne for vekter opp til 17 kg. Jeg liker denne , men har ikke prøvd de andre som anbefales heller . 

Denne høres også veldig interessant ut, men er litt usikker på bæreevnen. Du sier opp til 17kg, men når jeg søker på forumet her ser jeg mange sier den maks tåler 12kg. Kan det være en endring de har gjort over årene? Eller?

RoyN skrev (2 timer siden):

Osprey Exos 58 på 1,1 kilo fås til 1500 og oppover hvis du søker den opp på prisjakt.no. Er en rimelig, god og lett sekk med et bedre bæresystem en mange lettvektssekker da den har god lufting mellom sekk og rygg. Har dog ingen koffert-åpning og hoftelommer må kjøpes til om man ønsker det. 
 

Totalt volum ligger i overkant av 60 liter da Osprey ikke er like rause når de oppgir volum som enkelte andre produsenter er. Har brukt min i noen år og akkurat kjøpt en mindre en til poden. 

Prisen og vekten her er jo gode, men størrelsen er jo i minste laget for det jeg tenker går greit. Litt skeptisk til hverken koffert-åpning eller hoftelommer. Men jeg skal teste denne også, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reggie skrev (5 timer siden):

 

Denne høres også veldig interessant ut, men er litt usikker på bæreevnen. Du sier opp til 17kg, men når jeg søker på forumet her ser jeg mange sier den maks tåler 12kg. Kan det være en endring de har gjort over årene? Eller?

 

Hvis du ser på Bergans sin hjemmeside så sier de 17 kg for Helium 55. Det gjelder generasjon 2 av Helium sekkene. Det kan godt være at 12 kg var anbefalt vekt for generasjon 1 av dem. Nå er generasjon 3 kommet , Helium Pro , ser jeg på hjemmesiden  deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også Bergans helium 55.

Kan bekrefte at det er en veldig god sekk(på min rygg og samboers rygg i allefall). 

Slik jeg har forstått det så er bæresystemet endret fra 1 gen til 2 gen. Jeg bærer rundt 15 kg i den og virker som sekken tåler det helt fint. 

Helium pro er en mer solid utførelse av helium. 

Vi kjøpte ekstra sidelommer fra bergans som vi klipser på når vi trenger mer plass, men sidelommene i stretch som er på sekken rommer ganske mye. 

 

https://www.bergans.com/no/turutstyr/ryggsekker/tilbehor/side-pockets-solid-charcoal?att=Tm8gU2l6ZQ==&gclid=CjwKCAjwxev3BRBBEiwAiB_PWMSvPK4tfPhHwfxFTsN4i2eosMifKalteITcjnGP7eMwa8dG7mK83hoC1FcQAvD_BwE

Endret av esstrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Bergans Helium og Hyperlight Mountain Gear Northrim av de som nevnes over. De er veldig like i vekt men det er klart Northrim tåler mye mer last. 
  Heliumen er fin til sin pris. Rundt 17 kg tåler den. 20 kg tåler den garantert ikke. Jeg lasta den med det en gang og det ble håpløst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har en Gregory Baltoro 75 og er ekstremt fornøyd med den sekken. Bæresystemet er prima, og den har veldig mange gode løsninger som gjør at sekken føles større enn sine 75 liter. Med litt vettug pakking er det uproblematisk å dra på ukestur med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.