Gå til innhold
  • Bli medlem

Større tarp til Hennesy Hammock Asym Zip og litt mer.


Anbefalte innlegg

Fått dilla på henging, og er meget fornøyd. Den medfølgende tarpen har kun vært nødvendig et par kvelder/netter, og da har den fungert fint, men kanskje litt snau. 

Nå er vel kanskje de fleste tarper universelle,,men med tanke på størrelse, er det noen som egner seg bedre enn andre?

https://www.fjellsport.no/hennessy-hammock-double-wide-hex-fly-gronn.html?channable=e79947.MzYyNDkx&gclid=CjwKCAjwxev3BRBBEiwAiB_PWJOwyvZl2CB5Ne73TbrshBHXnFg_RP0aomGmakYxADitnOnegGeqmBoCrzQQAvD_BwE er vel kanskje en vinner? Pris er ikke så viktig for meg, så lenge jeg får noe bra, enkelt og praktisk. 

Tenker det kan jo være artig å prøve en tur hvor det er meldt regn, sette opp den, og sitter under der å mekke mat før man kryper opp i køya, og da kanskje også litt ekstra plass under tak til å henge opp litt tøy, (om det er grei nok avstand mellom trærne da)

Og, om ikke til køya, men generell tarp, feks til en liten enkel dagstur, kan jeg bruke Salewa-footprinten jeg har, eller er det uegnet materiale for tarp. 

 

 

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som tommelfingerregel er en 11 fots køye ca 330 cm fra ende av tøystykke til tøystykke. Med 360 cm lengde på tarpen er du da godt dekket. 

150 cm til hver side bør være rikelig da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil den Hennesy-tarpen være til bruk uten køye?

Det er vel de samme snorene som er til den lille som følger med køya. Tenker å kjøpe ekstra plugger, så jeg har det. 

Har aldri hengt/satt opp tarper. Hadde jo vært artig å prøve en natt på bakken en gang også (har 2 solide underlag).... finne en snedig måte å sette opp på uti fra trerreng og vegetasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit. Spenn den opp mellom to trær som du ville gjort med køya, eller la en ende være festet i et tre og resten plugges direkte i bakken. Fantasien blir din begrensning. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den kjøpt, og jeg har testa den. Med køye, og uten, for se litt. 

Noen spørsmål, om noen har innspill. 

I denne videoen, ca 7.30, hva slags knute har han der? og ca 8:30, har han satt på noen plastgreier. Er det noe poeng?  (jeg lage et par løkker, eller hva man skal si på de 4 festesnorene, (snora ble firedobbel kan man si).. og den funka jo det. 

Når jeg skal bruke en uten køye. Er et noen poeng å ha en snor som taket kan hvile på? Jeg prøvde meg litt fram, men kom ikke helt i mål... må prøve litt mer tenker jeg) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (16 timer siden):

ca 7.30, hva slags knute har han der?

Som @kmo sier: Siberian hitch.

DenGladeVandrer skrev (16 timer siden):

og ca 8:30, har han satt på noen plastgreier. Er det noe poeng?

Det er en bardunstrammer. Du kan bruke Blake's hitch, rolling hitch eller lignende i stedet for å stramme barduner (beskrivelser av disse to finnes på samme side som lenken i posten over). Fordelene med å kunne stramme bardunen er at du ikke er avhengig av en fast avstand til bardunfestet og at bardunene kan etterstrammes fordi den blir slakk, for eksempel fordi den blir kald/fuktig. Jeg pleier i tillegg å bruke en strikk for "automatisk" bardunstramming. Jeg strammer da strikken maksimalt når jeg fester bardunen slik at eventuell slakk tas opp av denne.

Jeg fant en lenke. Jeg bruker vanligvis den som er merrket "Fail safe" . Når jeg fester bardunen i bakken strekker jeg strikken så langt at hele bardunen er stram, også den delen som går langs strikken. I løpet av natta vil akkurat denne delen bli slakk: https://theultimatehang.com/2012/04/18/rubber-band-tarp-line-tensioners/

Hvis jeg bruker den andre måten fester jeg heller strikken nede ved pluggen i stedet.

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke med bardunstrammer med strikk
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (17 timer siden):

Når jeg skal bruke en uten køye. Er et noen poeng å ha en snor som taket kan hvile på?

Ikke noe mer enn når du bruker hengekøye under egentlig, men du får ei rettere mønelinje og mer avstiving mot vind. Hvis tarpen for eksempel henger veldig lavt for å beskytte deg mot vær og vind vil det være litt større motstand mot at vinden presser taket ned på deg og soveposen hvis den hviler på ei stram snor. Det samme om tarpen skulle bli slakk i løpet av natta. Ei snor vil da holde den opp fra deg og soveposen.

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra svar. Takk.

 

Er bardunstrammere fra xxl ok?https://www.xxl.no/helsport-bardunstrammere-gra/p/1001085_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjwrvv3BRAJEiwAhwOdM5yTj5u0Pr1OHng43oaC0mCTf61rwz2y1ywbEP1RhTaYY6tgAv_lvhoCWYAQAvD_BwE

 

Og er den også grei å bruke rundt treet. Er litt knute-knoter. 

 

Skal få tatt litt bilder av hvordan jeg gjør det nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (28 minutter siden):

Mye bra svar. Takk.

 

Er bardunstrammere fra xxl ok?https://www.xxl.no/helsport-bardunstrammere-gra/p/1001085_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjwrvv3BRAJEiwAhwOdM5yTj5u0Pr1OHng43oaC0mCTf61rwz2y1ywbEP1RhTaYY6tgAv_lvhoCWYAQAvD_BwE

 

Og er den også grei å bruke rundt treet. Er litt knute-knoter. 

 

Skal få tatt litt bilder av hvordan jeg gjør det nå

Den virker sikkert. Eneste som er usikkert er hvor tynne barduner den klarer å låse. Snorene til Hennessy-tarpene er ganske tynne, 2 mm?

Rundt treet blir ørlite mer komplisert siden løkka på en bardunstrammer er permanent. Bardunstrammeren må da stramme i tarp-enden av bardunen mens den andre enden må bindes fast i treet. Du kan eventuelt binde en liten karabinkrok permanent i tre-enden, så slår du bardunen rundt treet og tilbake på bardunen. Deretter strammer du i tarp-enden.

Men knuter er egentlig veldig enkelt da. Jeg pleier å bruke tømmerstikk i den enden jeg fester først til treet (finnes knapt noen enklere knute) og et truckstikk i den andre enden (trucker's hitch på den knutesiden det ble lenket til). Men du kan egentlig klare deg med bare et låsestikk a la Blake's hitch. Du slår da bardunen rundt treet og tilbake på festet i tarpen der du fester med et låsestikk som du så kan bruke til å stramme bardunen med etterpå. Du kan eventutelt slå bardunen to ganger rundt treet hvis du er redd for at den skal gli nedover stammen.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dumt spørsmål, og et skudd i blinde, men jeg tar en sjanse. 

Er det noen der ute som kunne tenke seg å ta en liten økt med meg 1:1 å vise meg litt?. 

Det er mange videoer, og sider med bilder og info... og mye bra innspill her, men jeg syntes det er bedre å få se i praksis, bli rettledet på stedet. 

Jeg holder til i Oslo, men tar gjerne en tur ut til deg, om det ikke er for langt unna. Trenger jo heller ikke legge ut på en stor ekspedisjon. 

Ønsker å lære litt knuter, festeteknikker, måter/vinkler å sette opp etc, uten køye. Kan gjerne betale litt om det er ønskelig, kjenner ingen som kan bistå, mine turkamerater er på samme nivå eller lavere. 

Jeg skjønner jo prinsippene, og har brukt den lille køyetarpen et par ganger, men da var det ikke vind. 

Nå var det så mye vind at ikke pluggene holdt. Bardunerte da til rot/grein/stokk... en snor løsna fra festet.

Har heller ikke knekt koden for korrekt festing av stroppen rundt treet, og hvordan jeg skal bruke den trekanten på enden på riktig måte.

Er jo bare å prøve å feile selvsagt, men hadde satt stor pris på om noen hyggelige turfolk (finnes det uhyggelige turfolk?) som kunne avse et par timer til en noldus med stort hjerte for friluftsliv. 

 

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (16 timer siden):

Den virker sikkert. Eneste som er usikkert er hvor tynne barduner den klarer å låse. Snorene til Hennessy-tarpene er ganske tynne, 2 mm?

Rundt treet blir ørlite mer komplisert siden løkka på en bardunstrammer er permanent. Bardunstrammeren må da stramme i tarp-enden av bardunen mens den andre enden må bindes fast i treet. Du kan eventuelt binde en liten karabinkrok permanent i tre-enden, så slår du bardunen rundt treet og tilbake på bardunen. Deretter strammer du i tarp-enden.

Men knuter er egentlig veldig enkelt da. Jeg pleier å bruke tømmerstikk i den enden jeg fester først til treet (finnes knapt noen enklere knute) og et truckstikk i den andre enden (trucker's hitch på den knutesiden det ble lenket til). Men du kan egentlig klare deg med bare et låsestikk a la Blake's hitch. Du slår da bardunen rundt treet og tilbake på festet i tarpen der du fester med et låsestikk som du så kan bruke til å stramme bardunen med etterpå. Du kan eventutelt slå bardunen to ganger rundt treet hvis du er redd for at den skal gli nedover stammen.

;-)

Kan det være noe poeng å bytte snorene på tarpen til noen som er litt tykkere?

Hvorfor ulike knuter på hver ende? 

Hva er beste løsning på bardunene på siden, de er jo ganske lange. 

https://ibb.co/xzr5232
https://ibb.co/DQdkk2f
https://ibb.co/wLV0VLt

Litt dårlige bilder, men sånn gjorde jeg et da jeg testa litt. Er et akseptabelt når jeg bruker plugger. (ikke alltid man har noe å sette den fast i på egnet sted. 

Om det holder med låsestikk, hva er da bere med å bruke de andre som blir nevnt? 

 

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

Kan det være noe poeng å bytte snorene på tarpen til noen som er litt tykkere?

Nei, ekstra tau for å kunne bruke bardunstrammere tror jeg  bare kompliserer det hele. Knyt heller en av de nevnte knutene som skal til for å kunne stramme bardunen uten bardunstrammer. Da slipper du bardunstrammer og ekstra tau med ekstra knute.

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

Hvorfor ulike knuter på hver ende? 

Tømmerstikket er barre for å feste enden fast i treet. Man kan forsåvidt bruke hva som helst bare det sitter fast, for eksempel siberian hitch som på videoen du lenket til. For et tarp over ei hengekøye tror jeg til og med ei skikkelig kjerringknute vil virke, bare du har med deg en kniv til å knyte den opp med igjen når du skal hjem 😁

Truckstikket er for å stramme lina når du fester den andre enden i det andre treet. Truckstikket gjør det enkelt å stramme lina, men også her duger hva som helst bare du klarer å gjøre lina stram nok (og stram nok er ikke nødvendigvis stram til bristepunktet)

 

DenGladeVandrer skrev (4 timer siden):

Litt dårlige bilder, men sånn gjorde jeg et da jeg testa litt. Er et akseptabelt når jeg bruker plugger. (ikke alltid man har noe å sette den fast i på egnet sted. 

Om det holder med låsestikk, hva er da bere med å bruke de andre som blir nevnt?

Det finnes ingen fasit og akseptable/uakseptable løsninger i denne leken. Her må man bare prøve litt fram og tilbake og etter hvert bruke det man synes fungerer best for en selv. Spør deg selv om du synes måten du gjorde det på virket bra i akkurat den situasjonen. Er svaret ja er det en grei måte å gjøre det på. Er svaret nei bør du kanskje se om det er noe som bør endres litt på for å fikse på det som gjorde at svaret ble nei. Jeg er nokså lat av meg og bruker derfor helst det enkleste jeg kommer på som jeg tror holder der og da. Så prøveligger jeg køya og justerer litt her og der til jeg er passe fornøyd. Så er det å koke seg litt kaffe, eller åpne en boks pils og nyte livet og ikke bekymre meg særlig mer over hva som kan gå galt. Den erfaringen utsetter jeg til morgenen etter, og kanskje har jeg da lært meg noe nytt i løpet av natta 😆

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

Nei, ekstra tau for å kunne bruke bardunstrammere tror jeg  bare kompliserer det hele. Knyt heller en av de nevnte knutene som skal til for å kunne stramme bardunen uten bardunstrammer. Da slipper du bardunstrammer og ekstra tau med ekstra knute.

Tømmerstikket er barre for å feste enden fast i treet. Man kan forsåvidt bruke hva som helst bare det sitter fast, for eksempel siberian hitch som på videoen du lenket til. For et tarp over ei hengekøye tror jeg til og med ei skikkelig kjerringknute vil virke, bare du har med deg en kniv til å knyte den opp med igjen når du skal hjem 😁

Truckstikket er for å stramme lina når du fester den andre enden i det andre treet. Truckstikket gjør det enkelt å stramme lina, men også her duger hva som helst bare du klarer å gjøre lina stram nok (og stram nok er ikke nødvendigvis stram til bristepunktet)

 

Det finnes ingen fasit og akseptable/uakseptable løsninger i denne leken. Her må man bare prøve litt fram og tilbake og etter hvert bruke det man synes fungerer best for en selv. Spør deg selv om du synes måten du gjorde det på virket bra i akkurat den situasjonen. Er svaret ja er det en grei måte å gjøre det på. Er svaret nei bør du kanskje se om det er noe som bør endres litt på for å fikse på det som gjorde at svaret ble nei. Jeg er nokså lat av meg og bruker derfor helst det enkleste jeg kommer på som jeg tror holder der og da. Så prøveligger jeg køya og justerer litt her og der til jeg er passe fornøyd. Så er det å koke seg litt kaffe, eller åpne en boks pils og nyte livet og ikke bekymre meg særlig mer over hva som kan gå galt. Den erfaringen utsetter jeg til morgenen etter, og kanskje har jeg da lært meg noe nytt i løpet av natta 😆

;-)

1. Tenkte ikke ekstra snor, men bytte ut den eksisterende til en som er litt tykkere, for å kunne bruke bardunstrammer. Syntes også den virker litt spinkel, men den holder vel mål siden den er der. 

2. OK

3. OK, men det som gjøre litt frustert, irrert, og oppgitt nå er at jeg kjørte en testrunde på torsdag, (første gang med den nye store).. for å se litt. Da var det enkelt, vindstille. 

https://ibb.co/rQ5SVGr (med køye)
https://ibb.co/zQm7rYW (uten, ikke stramt nok tak)
https://ibb.co/PTzq5Pq (Perfekt)

Skulle så invitere en kompis på tarpmiddag i regnet på fredag, bevisst valg... siden det ikke gjorde noe at det regnet. Var også en del vind. Fikk satt opp, men når:

3 plugger spratt opp pga vind. 

2 snorer løsna fra tarpen, da jeg gikk fra plugg til rot. 

Jeg satte opp tarpen så vi fikk vinden på oss, og ikke måtte sitte i en vindtunell. 

Heldigvis bodde jeg 15 min unna, (samme sted som bildene) så det ble JetBoil-middag på veranden. :-) 

Har hatt suksess med den lille tarpen, her fra den første av tre netter på vei gjennom Finnemarka

https://ibb.co/YpCXpcm
https://ibb.co/q5B90LY
https://ibb.co/GRbZwyq

og fra en tur ved Bjørkelangen 

https://ibb.co/gTjtsBk

Så det er jo det å lage solid nok feste når det er vind, som jeg sliter med. Og når jeg ikke har noe peil på knuter... og så måtte se på 3-4-5.... så blir jeg litt satt ut. 

 

Jeg slapper alltid av på tur, uten øl og kaffe :) , men ting som er godt. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (36 minutter siden):

3 plugger spratt opp pga vind.

Mye vind kan være en utfordring, både med telt og med tarp. Det er flere måter å forebygge dette på: 1. Bedre plugger (tynne plugger holder mindre enn bredere plugger, gitt samme lengde, lengere plugger holder bedre enn korte plugger), 2. Etter at du har plugget kan du legge noe tungt oppå bardun og plugg, typisk stein eller tung stokk. 3. Du kan binde ei snor mellom to trær langs eller litt over bakken i passe avstand ut til siden for tarpet, og så feste bardunene i denne snora igjen. 4. Du kan sette pluggen ned i bakken bak not som ligger fast nede i bakken, for eksempel ei rot, en stein, eler lignende. 5. Som du gjorde, binde bardunen til ei buske eller et tre. Da kan det være nødvendig å forlenge bardunen ved å skjøte på ei snor (bruk flaggstikk eller lag løkke på hvert tau med pålestikk og lås dem i hverandre etterpå)
Det kan også være lurt å dra tarpen helt ned til bakken på vindsiden slik at vinden ikke får tak fra undersiden.

DenGladeVandrer skrev (47 minutter siden):

2 snorer løsna fra tarpen, da jeg gikk fra plugg til rot.

Dårlige knuter. Bruk for eksempel pålestikk (bowline på nynorsk)  😄

Jeg vil vel si at det er et must å lære seg noen enkle og gode knuter hvis man skal sette opp tarp, særlig hvis det skal motså vind.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

Mye vind kan være en utfordring, både med telt og med tarp. Det er flere måter å forebygge dette på: 1. Bedre plugger (tynne plugger holder mindre enn bredere plugger, gitt samme lengde, lengere plugger holder bedre enn korte plugger), 2. Etter at du har plugget kan du legge noe tungt oppå bardun og plugg, typisk stein eller tung stokk. 3. Du kan binde ei snor mellom to trær langs eller litt over bakken i passe avstand ut til siden for tarpet, og så feste bardunene i denne snora igjen. 4. Du kan sette pluggen ned i bakken bak not som ligger fast nede i bakken, for eksempel ei rot, en stein, eler lignende. 5. Som du gjorde, binde bardunen til ei buske eller et tre. Da kan det være nødvendig å forlenge bardunen ved å skjøte på ei snor (bruk flaggstikk eller lag løkke på hvert tau med pålestikk og lås dem i hverandre etterpå)
Det kan også være lurt å dra tarpen helt ned til bakken på vindsiden slik at vinden ikke får tak fra undersiden.

Dårlige knuter. Bruk for eksempel pålestikk (bowline på nynorsk)  😄

Jeg vil vel si at det er et must å lære seg noen enkle og gode knuter hvis man skal sette opp tarp, særlig hvis det skal motså vind.

;-)

Jeg brukte pluggene til mitt Salewa-telt, skal jo være gode de, 

Nå skal det knytes.... så får vi se. :) 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 

SnorreL skrev (4 minutter siden):

Jeg byttet ut Hennessy-bardunene, med Helsport sine som har fordelene: Mye bedre kvalitet, har reflextråd, gule og lette å se, har bardunstrammere.  
 

 

Det er det jeg vurderer jeg også. 

Nå driver jeg og tørrtrener hjemme, (stoøbein/dørhåndtak og takrenna på verandaen)

Skal ut nå i regnet, og prøve meg.... skal blåse litt etterhvert. 

Blakes hitch klarer jeg nå sånn passe greit, tenker å prøve det til å stramme barduner. 

Klarer også Siberian... tenker å prøve den på ene siden... og blakes på andre.... eller noe sånt. 

 

Satser på at det funker... for jeg pakker med matpakke, termos og kindel.. (skal uansett ikke gå langt, bor nesten i Marka :) )

Har du link til de Helsport du har? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (1 time siden):

Nå skal det knytes.... så får vi se.

Hvis du har smarttelefon kan du laste ned en app som heter "Animated knots" (i hvert fall for Android). Det er app-versjonen av den nettsiden som @kmo lenket til i en post lenger opp. Da har du et animert knuteleksikon med deg i felt. Det finnes også mange andre tilsvarende apper.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (11 minutter siden):

Hvis du har smarttelefon kan du laste ned en app som heter "Animated knots" (i hvert fall for Android). Det er app-versjonen av den nettsiden som @kmo lenket til i en post lenger opp. Da har du et animert knuteleksikon med deg i felt. Det finnes også mange andre tilsvarende apper.

;-)

Selvsagt smarttelfon (og selvsagt Android, jeg er jo ikke helt dust ;) )  men dårlig match. med den i regn..

Jeg er vant til faile.... men tar det med et smil. Viktigste er å komme seg ut nå... 

Jeg har sett på Animated-knots.... derfor innbiller jeg meg at jeg kan Sibirian og Blake. 

Funker det ikke... vel så er det bare å vandre videre i regnet... nyte skogen, og spise maten under et tre. :) 

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (7 minutter siden):

Telfon i regn... dårlig match... Jeg er vant til faile.... men tar det med et smil. Viktigste er å komme seg ut nå... 

Jeg har sett på Animate-knots.... derfor inbiller jeg meg at jeg kan Sibirian og Blake. 

Funker det ikke... vel så er det bare å vandre videre i regnet... nyte skogen, og spise maten under et tre. :) 

Når jeg har skullet lære meg ei ny knute eller to har jeg pleid å ha et par stumper 3 mm tau på 0,5-1 meter i lomma, eller liggende på kontoret. Så tar jeg dem fram og repeterer i ledige stunder. Etter en stund sitter knuta som knytt fast i hjernen.

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon etter dagens testtur.

1. Det er digg å gå i skauen når det regner (det visste jeg)

2. Alfa Lyngs støvlene er like vantette som FirstPrice dasspapir (det visste jeg :) )

3. Jeg må ha nye snorer som er litt lettere å ha med å gjøre. Jeg fikk til Siberian på den ene siden. https://ibb.co/bzTsB9j på motsatt prøvde jeg på en Blakes, men var litt knut å med tynn trå,når jeg stod på undersiden... . så jeg gikk for https://ibb.co/q1Lkt0z

På pluggene... (som jeg nok satte litt for skrått, og ikke langt nok ned når det ikke funka her forleden).. i stedet for ta lina ned.. rundt pluggen... opp i ringen på tarpen.. og en runde til.. stramma jeg... surra snora rundt hakkene på pluggen, og satte helt ned. På det ene hjørnet måtte jeg bruke ett tre.... prøvde da på Blakes... men trynn trå, som var litt flisete i enden,, og til g med løsna i "skinnet"(eller hva man skal si) .. så da ble det slik https://ibb.co/bB4ST2H

Men det funka som bare det. :) Nøt en god matpakke, med noe varmt i koppen, litt lesing og en podcast. Terningkast 10. 

https://ibb.co/nPJWhzb
https://ibb.co/1XxqqJq
https://ibb.co/9qtR5yc

https://drive.google.com/file/d/19-kLxq8DTMqefHPtd6Md3KSU9vWT5F-0/view?usp=sharing

 

Så nye barduner, som er lettere å ha med å gjøre, som jeg også kan bruke bardunstrammere. 

Køya ble litt våt når jeg styra med tarpen, men jeg bestilte SnakeSkin for lenge siden (før jeg tenkte på ny tarp).. den kommer om et par uker. 

Det er jo håpløst å brette den sammen pent når det blæs... så en vanntett, litt større pakkepose må man ha. Nå var jeg forberedt på det problemet, så brukte en kompresjonsspose for klær. 

Dette skal man gjøre mer av. :) 

 

Får ikke lagt til vedlegg på profilen, derfor linker til bilder/video

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

Så nye barduner, som er lettere å ha med å gjøre, som jeg også kan bruke bardunstrammere.

Tips: Fest disse bardunstrammerne slik at de strammer i tarpenden av bardunen. Da kan du binde den ytterste enden i hva som helst først og så stramme etterpå. Gjør du det omvendt vil det være vanskelig å binde fast i en trestamme slik du har gjort og bruke bardunstrammeren til å stramme bardunen.

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

jeg bestilte SnakeSkin

SnakeSkin ruler! Som sagt er jeg litt lat. Jeg pakker hele køyesulamitten inklusive tarp (det lille), undercover og underpad + eventuelt space blanket (disse ligger mellom køya og undercover) i ett snakeskin størrelse XXL. Det hele plaseres i en kveil i sekken. Når jeg skal sette opp køya er det bare å dra fram kveilen, feste hengekøyetauene i hvert sitt tre, dra til side de to SnakeSkinnene, stramme tarpet ved å skyve friksjonsknutene (prusik) de er festet til hengekøyetauet med langs tauet, feste de to bardunene og hoppe i køya. Ok, soveposen må med da. Jeg har også ett hexfly i sitt eget snakeskin hvis det skulle bli nødvendig, men har ikke brukt det annet enn en testoppsett. Hvis jeg bruker det kan jeg om ønskelig enkelt hekte av det lille tarpet, eller bare henge det over til den baksiden av køya for enkelthets skyld. Men som sagt, jeg har ikke hatt bruk for det. Det lille tarpet har holdt selv om det har vært regn og vind. Undercoveret har blitt litt vått på utsiden, men det er vanntett, så det gjør ingen ting.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.