Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til montering av Ally


Anbefalte innlegg

Tanken har slått meg, men siden jeg kommer litt lenger hver gang så tenker jeg at duken strekker seg og tilpasser seg. At den er rett. Det som var vanskelig første dagen går veldig greit nå. Har startet på nytt, og demontert alt sikkert 20 ganger. 

 

Er det noe serienummer eller andre måter å identifisere hvilken modell duken tilhører? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det normalt at kjølrøret skal være såpass for stort? Det er beint umulig å få den til å ligge rett. Hvis jeg tvinger den til å ligge rett blir det en bue med rundt 20cm høyde over flytematta i toppen av buen. Det er rett å slett ikke plass, kanoen må utvide seg ganske mange cm for at den skal kunne ligge rett. 

IMG_20200704_230403.jpg

IMG_20200704_230334.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mener det var slik på min også første gang jeg monterte den. For meg føltes det heller ikke som om det var plass, men vi tvang rett og slett bare på plass en av de midterste spantene først og måtte kjempe med bunnrørene for å få dem inn i sporene der de skal ligge, de slynget seg fra side til side langs kanoen som en slange. Det er en grunn til at det følger med en gummiklubbe, dette faller ikke på plass av seg selv, og det måtte mer kraft til enn jeg trodde dette ville tåle. Men, da alt var på plass var ting rett og fint bortsett fra bunnmatten som jeg hadde bommet litt med, den lå ca. 1.5cm skjevt, men det ble rett på neste montering.

På spørsmål om serie nr. på duken så vet jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Stian Wølneberg skrev (18 minutter siden):

Er det normalt at kjølrøret skal være såpass for stort? Det er beint umulig å få den til å ligge rett. Hvis jeg tvinger den til å ligge rett blir det en bue med rundt 20cm høyde over flytematta i toppen av buen. Det er rett å slett ikke plass, kanoen må utvide seg ganske mange cm for at den skal kunne ligge rett. 

IMG_20200704_230403.jpg

IMG_20200704_230334.jpg

Dette var rart. Har du fått baug beslagene langt nok inn?. Det var noe av det jeg sleit med. Hvis ikke du har ringt Bergans, gjør det. Så mye plunder som du har skal en ikke ha. Noe er skikkelig gærent her, tror ikke duken vil strekke seg så mye at dette løser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på den tynne delen av kjølrøret som skal gå inn i baugen? De sitter helt inn, kan ikke se skjøten. 

Nå forsøkte jeg å sette spantene på plass slik at kjølrøret blir holdt nede av midtspantet. Som dere ser på bildene slanger den seg ganske godt. Ligger i en S. Var det sånn for deg også Truant? Problemet mitt nå er at jeg makter ikke å få spantene langt nok ned til at de ligger under esingene.  Har sjekka serienumme på rørene og målt duken, det skal være rett rør til rett duk.  Skal gi det noen forsøk til før jeg ringer Bergans, magefølelsen sier at det kommer til å ordne seg. 

IMG_20200704_233847.jpg

IMG_20200704_233832.jpg

IMG_20200704_233819.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst overse innlegget over, skriver på mobil og den slo seg vrang. 

 

Nå har jeg fått den opp!!! 

 

Legger ved noen bilder. Jeg har fortsatt to problemer.

 

1. Matta ligger veldig skeivt i ene baugen, men rett i den andre. Matta ligger også tilsynelatende rett i midten av kanoen. Er dette urovekkende? Burde jeg ta den fra hverandre og sette den sammen igjen? 

2. Se på nærbilde av C kroken som skal festes i den hetta. Hetta er helt skeiv. På lenger ut i båten er det enkelt å rotere stanga rundt, men denne sitter på den delen som er festet til baugen og lar seg derfor ikke rotere. Jeg har ikke festa den helt, fordi jeg er redd spennet vil ryke plastikken. Hva burde jeg gjøre her? 

IMG_20200705_003655.jpg

IMG_20200705_003710.jpg

IMG_20200705_003723.jpg

IMG_20200705_003748.jpg

IMG_20200705_003858.jpg

IMG_20200705_003758.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den skjeve C-kroken på den enden hvor matten er skjev i baugen? I såfall kan det hende at det er det som er årsaken. En annen ting er vannlinjen, røret som er under esingene, ser på bildene at denne ligger i forskjellige høyder og svinger opp og ned, den ska ligge inntil det sorte plast-støttene på spantene så her ser det ut til at du har bommet litt. På min 16.5 har støttene til dette røret bare en "lippe", enten oppe eller nede, er den oppe ligger jeg røret under, er den nede legger jeg røret over.

Måten jeg setter inn spantene på er å ha dem i ca. 45 graders vinkel og får først esingen opp i den u-formede koppen på toppen av spantet på hver side, deretter jobber jeg den nedover mot 90 grader mens jeg hele tiden påser at kjøl, vannlinje og de andre rørene legger seg der de skal.

Jeg ville demontert og sørget for at matten blir så riktig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på bildene dine (bilde 2 og 3) at matta ikke ligger sentrert (mer "matte" opp langs høyre vannlinje-rør enn langs venstre) 

Dersom du fjerner alle midtspantene og bretter duken over matten inn mot senter, så er det lett å måle med tommestokk slik at du får det likt. (jeg har 17" og målte 20,5cm på hver side) 

Deretter setter du opp midtspantet og sjekker at duken har like stor glippe på begge sider av vannlinjen. 

Tror jeg satte på/demonterte midtspantet 20 ganger for å få matten helt rett. Brukte sikkert 40-50 minutter bare på dette..

Da den endelig lå sentrert, satte jeg på de ytterste spantene for å sikre at matta ikke flyttet på seg. Etter dette var det relativt greit å få opp resten, men brukte mye makt. 

tenkter det er veldig lurt å få det riktig første gang, så jeg ville også anbefalt å demontere spantene og legge matta rett

 

Endret av RazAquato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å starte helt på nytt i dag. Nå er kanoen betydelig mer symmetrisk, men det er noe forskjell fortsatt. Sier du at det går an å justere matten ved bare å fjerne de tverrgående spantene? Jeg klarer ikke flytte på matten når baugen ligger i press? 

 

Jeg har fått et nytt problem nå. Se på vedlagte bilde. Nest siste tverrspant er bredere  (smalere) enn spennet i kanoen? 

 

IMG_20200705_124122.jpg

Endret av Per Stian Wølneberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle spantene er satt inn i riktig posisjon? Mine har nummer på som er listet opp i mornteringsanvisningen. Dette ser ikke ut som en 16.5 så det kan hende det er litt forskjeller ute og går som jeg ikke ser på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er 2stk kan man flytte bunnmatten om man har fjernet tverrspantene ja. En drar i matten, mens den andre drar i duken på motsatt side.

Vedr glippene du viser kan jeg ikke hjelpe.. Alt ligger i press hos meg. Er du sikker på at du har gått fra kortest til lengst på de langsgående dobbeltstagene (de du fester mot baugene)? 

EDIT:

På min 17" så var det veldig liten forskjell på to av de, den øverste (vannlinjen) var vel kun ett par cm lengre enn den som går ytterst på bunnmatten . 

Endret av RazAquato
Korrigert forklaring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikker på at de er like lange? Sjekk nummereringen dersom de ikke er like, er det nok to forskjellige rør (prater da ikke om de øverste som går inni duken, men den som går langs vannlinjen og den som ligger ytterst i bunnduk. - Har korrigert forrige post, da jeg skrev feil) 

Ref bilde. Disse er ikke like lange. 

20200705_183929.jpg

Endret av RazAquato
Lastet opp bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg aner ikke. Hos meg har de en ørliten forskjell. Nå valgte jeg flatvannskano som er mer "pæreformet" men det er vel andre modeller også. 

Regner med at du har sjekket at nummereringen på rørene stemmer over ens med brukermanualen? 

Merkelig at du skal slite så mye 😐. Med unntak av tiden jeg brukte på å forsøke rette bunnplata, tok ikke resten mer enn en drøy halvtime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Stian Wølneberg skrev (2 timer siden):

Mener du å tegne opp omrisset av flytematten i duken?  Det var lurt! 

Jepp. Akkurat det jeg mener. 

 

Trenger ikke tegne hele veien, men kan streke opp litt her og der slik at man bare kan sjekke at duken ligger riktig neste gang. Ofte vanskelig å se før det er for sent når man setter opp alene og ender med å måtte demontere litt igjen for å justere. Det slipper du med streker....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Stian Wølneberg skrev (På 5.7.2020 den 12.45):

har fått et nytt problem nå. Se på vedlagte bilde. Nest siste tverrspant er bredere  (smalere) enn spennet i kanoen? 

 

IMG_20200705_124122.jpg

Det er ikke mulig at de to bredeste spantene skal bytte plass? Jeg har hatt et lignende problem i min 15-foter når jeg har byttet de bredeste spantene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (18 minutter siden):

Det er ikke mulig at de to bredeste spantene skal bytte plass? Jeg har hatt et lignende problem i min 15-foter når jeg har byttet de bredeste spantene. 

Snaket med Svein i Bergans i dag. Han sa at dette var som forventet på denne modellen og at det ikke utgjorde noen forskjell. Så da lar jeg de stå slik 😊 Men skal sjekke det du sier for sikkerhetsskyld. Du tenker da på de to nest bredeste? Den bredeste er det bare en av på denne modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 15,5 du har? Det ser ut som du har satt opp det spantet med tverrstiver midt i kanoen? Det skal det da ikke? Og skal det ikke være ett spant til med tverrstiver? -Eller er det en annen modell? 

 

ally.JPG.ef99e299a05f5607b03ea9347aab7309.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.