Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer: Brynje Expedition?


Knott

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Annonse

Leste at det var stretch alle veier i stoffet. For meg høres det ut som tettsittende og trangt. Ble litt skeptisk og er ikke glad i trange klær under ekstreme forhold. For å være ærlig trenger det ikke være ekstreme forhold heller. Kulde og vind i moderate mengder er nok. Greit å ha litt luft i mellom.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, stretch betyr ikke nødvendigvis at det er en tight fit. Kjøpte akkurat Klattermusen Brede jakka til frøkna som også har elementer av stretch, men den har en average fit og er sannsyneligvis den råeste jakka jeg har sett og hatt i henda. Milrab kjører tilbud på Brynja jakka i disse dager, så fikk tak i en til en veldig hyggelig pris nå nettopp. Skal gi en tilbakemelding her når jeg får sett over jakka. Vet det norske polar instituttet har gjort avtale med Brynje på skallsettet, så vanskelig for å tro det er dårlige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jakka i hus. Er veldig tydelig at dette er et kvalitetsplagg. Da jeg også har kjøpt Klattermusen Brede 2.0 til frøkna, har jeg nå fått gjort en direkte sammenligning. 
 

Jakka kommer med en veldig generøs og stor hette med alt av innstillingsmuligheter. Dette er ikke en av disse hettene med begrenset skjerming man får på de fleste Gore-tex jakker til friluftsbruk, men en hette med skikkelig skjerming fra sidevind. Brynje har også montert på myk del av borrelås på hele innsiden av hetten, som gjorde at min coyote pelskant på 75cm passet som et skudd. Hetten har også en wire i bremen som kan formes etter eget ønske, som gjør at hetta holder seg der den skal, selv om man monterer på en stor og tung pelskant. Det har man ikke på Brede der bremen lever sitt eget liv. Stoffet på jakken minner veldig om stoffet på Brede 2.0 jakken, men er totalt sett lettere enn Brede da den ikke er like godt forsterket.
 

Det jeg kan si med det samme, er at Brede 2.0 er en tyngre og mer robust jakke som garantert kommer til å vare lenger enn Brynje jakka da den har forsterkninger på de riktig plassene, samt at alle skjøter virker mer robust sammensatt og sydd enn på Brynje jakka. 
 

Det betyr dermed ikke at Brynje jakka ikke er verdt prisen. Brynje har truffet godt med fit som jeg vil beskrive som romslig samtidig som strechen gjør at den sitter godt og passe tett på kroppen. Den virker ikke løs og posete. Den har også en perfekt lengde som gjør at den dekker hele baken. På Brede syntes jeg lommene blir små og knotete. Brynje har enorme lommer i front, samt innerlommer på begge sider. Glidelås på begge jakkene er veldig bra. 
 

På Brynje jakka har du glidelås under armene, som går nesten helt ned på siden av jakka, så lufting blir ikke et problem her. Dette er også strålende løst på Brede jakka. 
Sveising av membran innvendig ser veldig bra ut og er så og si identisk på begge jakker. 

Da gjenstår det bare å se hvordan dette stoffet holder stand mot slitasje fra pulksele og lignende over tid. 
 


 

 

8146B9B8-D21B-44AA-9F43-C8FCD11315D8.jpeg

Endret av Emanuel Desperados
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emanuel Desperados skrev (6 timer siden):

Da er jakka i hus. 8146B9B8-D21B-44AA-9F43-C8FCD11315D8.jpeg

Så ut som en flott jakke.

Har ikke tafset på noen av jakkene (Klattermusen eller Brynje), kunne du sagt noe om hvordan jakken føles på. Hvor stivt stoffet er? 

Kjøpte du "vanlig" eller Pro versjonen?

Prøver å lese meg frem til hva som er forskjellen, uten å greie å identifisere det, i hvert fall på milrab sine sider. 
Pro: https://www.milrab.no/brynje-expedition-pro-jakke-svart/cat-p/c/p1500180479
"Vanlig":   https://www.milrab.no/brynje-expedition-jakke-svart/cat-p/c/p11082703
Kun 200,- som skiller i normal pris.

Har en Norrøna Svalbard "Ousland" jakke som jeg er fornøyd med.
Men til allround bruk synes jeg den er litt for lang, (Går ett stykke nedenfor baken) og litt for romslig, så den brukes derfor primært på på senhøst og vinteren.

Hvilket bruk er jakken tiltenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (8 timer siden):

Så ut som en flott jakke.

Har ikke tafset på noen av jakkene (Klattermusen eller Brynje), kunne du sagt noe om hvordan jakken føles på. Hvor stivt stoffet er? 

Kjøpte du "vanlig" eller Pro versjonen?

Prøver å lese meg frem til hva som er forskjellen, uten å greie å identifisere det, i hvert fall på milrab sine sider. 
Pro: https://www.milrab.no/brynje-expedition-pro-jakke-svart/cat-p/c/p1500180479
"Vanlig":   https://www.milrab.no/brynje-expedition-jakke-svart/cat-p/c/p11082703
Kun 200,- som skiller i normal pris.

Har en Norrøna Svalbard "Ousland" jakke som jeg er fornøyd med.
Men til allround bruk synes jeg den er litt for lang, (Går ett stykke nedenfor baken) og litt for romslig, så den brukes derfor primært på på senhøst og vinteren.

Hvilket bruk er jakken tiltenkt?

Stoffet er vanskelig å beskrive. Stivere enn normal softshell, men mye mykere enn Gore-tex. Ikke minst mye mindre lyd enn Gore-tex. Beste måten jeg kan forklare det, er at stoffet virker semi mykt. Holdt stoffet under vasken og vannet preller av og danner dråper som ikke trenger inn i jakka. Denne har ikke så langt snitt som Norrøna jakka du snakker om. Lengden vil nok være midt imellom jakka di og en kort Gore-tex klatrejakke. Jakka føles veldig god ut på kroppen og beveger seg mye bedre med bevegelser enn en Gore-tex jakke.
 

Jakka kommer utelukkende til å bli brukt til skiturer med pulk her hos meg, men er mye mer passende til sommerbruk i skogen, enn f.eks en Gore-tex jakke. Selv om jakka nok vil være litt overkill til sommerbruk

 

Edit: forskjellen mellom denne og Pro aner jeg virkelig ikke. De både ser og blir beskrevet helt identisk. Jeg vet at Brynje har oppdatert jakka ved å ta bort nettingen som tidligere lå på innsiden over skuldrene, men den er heller ikke på min jakke, så helt ærlig så tror jeg det er eksakt samme jakke. Brynje har ingenting om noen «pro» modell på sine sider, så tror det bare er Milrab som har tulla det til på sine sider

Endret av Emanuel Desperados
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Emanuel Desperados skrev (På 25.9.2020 den 14.11):

Stoffet er vanskelig å beskrive. Stivere enn normal softshell, men mye mykere enn Gore-tex. Ikke minst mye mindre lyd enn Gore-tex. Beste måten jeg kan forklare det, er at stoffet virker semi mykt. Holdt stoffet under vasken og vannet preller av og danner dråper som ikke trenger inn i jakka. Denne har ikke så langt snitt som Norrøna jakka du snakker om. Lengden vil nok være midt imellom jakka di og en kort Gore-tex klatrejakke. Jakka føles veldig god ut på kroppen og beveger seg mye bedre med bevegelser enn en Gore-tex jakke.
 

Jakka kommer utelukkende til å bli brukt til skiturer med pulk her hos meg, men er mye mer passende til sommerbruk i skogen, enn f.eks en Gore-tex jakke. Selv om jakka nok vil være litt overkill til sommerbruk

 

Edit: forskjellen mellom denne og Pro aner jeg virkelig ikke. De både ser og blir beskrevet helt identisk. Jeg vet at Brynje har oppdatert jakka ved å ta bort nettingen som tidligere lå på innsiden over skuldrene, men den er heller ikke på min jakke, så helt ærlig så tror jeg det er eksakt samme jakke. Brynje har ingenting om noen «pro» modell på sine sider, så tror det bare er Milrab som har tulla det til på sine sider

https://www.brynje.no/skall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Emanuel Desperados skrev (På 24.9.2020 den 23.31):

Da er jakka i hus. Er veldig tydelig at dette er et kvalitetsplagg. Da jeg også har kjøpt Klattermusen Brede 2.0 til frøkna, har jeg nå fått gjort en direkte sammenligning. 
 

8146B9B8-D21B-44AA-9F43-C8FCD11315D8.jpeg

Hei! Har du en litt lengre brukererfaring å komme med nå gjennom vinter 2020/2021? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jevne skrev (11 timer siden):

Hei! Har du en litt lengre brukererfaring å komme med nå gjennom vinter 2020/2021? 

 

Jeg er veldig veldig fornøyd med jakka. Brukt den i all slags vær på skitur, gåtur, snowboard og ATV kjøring og den presterer. Den beste måten å forklare jakka, er at du ikke merker den på kroppen. Snittet er medium vidt og langt, så perfekt i mine øyne. Den er vann og vindtett. Alt er solid og skikkelig. Min eneste klage, og da pirker jeg, er at de vanntette glidelåsene på luftingen under armene går litt tungt. Har også steilet med ATV i skogen og landet på ryggen med ATV over meg uten en skramme i stoffet på jakka, så dette virker å være veldig slitesterkt tross at det er såpass mykt og tøyelig. Kan trygt anbefale både jakke og bukse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel si at du kommer til å bli knallfornøyd med begge plagg. Brede er litt mindre i snittet tror jeg, men frøkna er veldig fornøyd med jakka. Brede er nok litt mer heavy duty men desto også litt «tyngre» på kroppen. Jeg ville ikke bytta jakka mi med Brede jakka da jeg ikke syntes det store prishoppet opp reflekteres i kvalitetsforskjellen på de to jakkene. Tenkte forøverig over at Bengt Rotmo valgte Brynje jakka når han og Gamme gikk Ousland og Horn i møte når de var tomme for proviant. Så dette er nok mer enn nok jakke til alt de fleste av oss er borti 🙂

Endret av Emanuel Desperados
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt jakka,  kun testa på stuegulvet, men virker veldig solid. Var spent på stoffet og hvordan det føltes og ble positivt overrasket. Mjuk og ikke "plast-aktig" som mange gore-tex jakker. Litt stretch. Fin rødfarge. Mangler bare pelskragen men den kommer vel etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emanuel Desperados skrev (11 timer siden):

Vil vel si at du kommer til å bli knallfornøyd med begge plagg. Brede er litt mindre i snittet tror jeg, men frøkna er veldig fornøyd med jakka. Brede er nok litt mer heavy duty men desto også litt «tyngre» på kroppen. Jeg ville ikke bytta jakka mi med Brede jakka da jeg ikke syntes det store prishoppet opp reflekteres i kvalitetsforskjellen på de to jakkene. Tenkte forøverig over at Bengt Rotmo valgte Brynje jakka når han og Gamme gikk Ousland og Horn i møte når de var tomme for proviant. Så dette er nok mer enn nok jakke til alt de fleste av oss er borti 🙂

 

Johannes1 skrev (11 timer siden):

Har akkurat kjøpt jakka,  kun testa på stuegulvet, men virker veldig solid. Var spent på stoffet og hvordan det føltes og ble positivt overrasket. Mjuk og ikke "plast-aktig" som mange gore-tex jakker. Litt stretch. Fin rødfarge. Mangler bare pelskragen men den kommer vel etter hvert. 

Takk for gode tilbakemeldinger. Betryggende og tillitsvekkende. Jeg syns prisen blir for stiv for mitt vedkommende for bukse og jakke, men kanskje håp om at det blir noen tilbud etter hvert? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg kjøpte meg Brynje Expedition (buksen) for bruk denne sesongen og fått et par halv-langeturer med denne. 

Kort sagt - buksen kan varmt anbefales som skallbukse på lange skiturer. God passform og pusteevne. På siste tur møtte vi på skikkelig drittvær på Hardangervidda med 20m/s og 0-føre. Dette gjorde at buksen ble klissvåt (som ventet), men det var imponerende å se hvor raskst den tørket på kropp inne i teltet. Min kompis som også har Brynje jakken observerte det samme. På overkroppen bruker jeg en Mountain Equipment Polar skalljakke som absolutt ikke være like tillitsvekkende når det kom til tørkefunksjonene.  

En liten obs er kneområdet som fremstår svært nuppete og slitt etter forholdsvis kort tid, og ikke minst påvirker borrelås fra Alfa Outback dette området. Jeg har ikke snakket med Brynje enda om denne slitasjen, men de skryter jo hvert fall av at den er mulig å reparere, så det er sikkert en mulighet. 

Kort sagt; buksen gjør det den er ment for å gjøre, og kan varmt anbefales som den primære buksen til vinterfriluftsliv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jevne skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte meg Brynje Expedition (buksen) for bruk denne sesongen og fått et par halv-langeturer med denne. 

Kort sagt - buksen kan varmt anbefales som skallbukse på lange skiturer. God passform og pusteevne. På siste tur møtte vi på skikkelig drittvær på Hardangervidda med 20m/s og 0-føre. Dette gjorde at buksen ble klissvåt (som ventet), men det var imponerende å se hvor raskst den tørket på kropp inne i teltet. Min kompis som også har Brynje jakken observerte det samme. På overkroppen bruker jeg en Mountain Equipment Polar skalljakke som absolutt ikke være like tillitsvekkende når det kom til tørkefunksjonene.  

En liten obs er kneområdet som fremstår svært nuppete og slitt etter forholdsvis kort tid, og ikke minst påvirker borrelås fra Alfa Outback dette området. Jeg har ikke snakket med Brynje enda om denne slitasjen, men de skryter jo hvert fall av at den er mulig å reparere, så det er sikkert en mulighet. 

Kort sagt; buksen gjør det den er ment for å gjøre, og kan varmt anbefales som den primære buksen til vinterfriluftsliv. 

Takk for gode observasjoner & refleksjoner. 
Gi gjerne tilbakemelding om du initierer kommunikasjon med Brynje i forhold til potensielle reparasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har jakken selv og må si jeg var noe forundret når det står på siden deres at den er "vannavisende", mens i en annen settning har den en vannsøyle på 20 000mm, som blant andre skallklær betyr "vanntett". Kan dog etter litt bruk streke under "vannavisende". Den BLIR våtere enn andre skallklær jeg har. Så får man bare ignorere de 20k mm som antydes. Men så er den ikke til bruk i regnvær på sommertur heller. Brukes den som tenkt er det en kongejakke.

Endret av Stv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stv skrev (21 timer siden):

Har jakken selv og må si jeg var noe forundret når det står på siden deres at den er "vannavisende", mens i en annen settning har den en vannsøyle på 20 000mm, som blant andre skallklær betyr "vanntett". Kan dog etter litt bruk streke under "vannavisende". Den BLIR våtere enn andre skallklær jeg har. Så får man bare ignorere de 20k mm som antydes. Men så er den ikke til bruk i regnvær på sommertur heller. Brukes den som tenkt er det en kongejakke.

Brynje's produktside er noe forvirrende, ja. På meg virker det som at jakka ikke egentlig er vanntett og at den derved blir litt mindre interessant for den som ønsker ei jakke som skal dekke alle eventualiteter - inklusive kraftig regnvær. Det er ikke så mye mer oppklarende å gå på hjemmesida til Schoeller heller; der er det mest salgsprat. https://www.schoeller-textiles.com/en/textiles/outdoor

Tviler ikke på at jakka er god i bruk, men hvis jeg allikevel må ha med regnjakke i sekken blir noe av poenget med ei moderne - og kostbar - skalljakke borte for meg. 

Sakset fra https://www.brynje.no/expedition-jacket-pro?parent=10166:

image.png.9e07275d92f1be8f4d0def2819c6557a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (2 timer siden):

Brynje's produktside er noe forvirrende, ja. På meg virker det som at jakka ikke egentlig er vanntett og at den derved blir litt mindre interessant for den som ønsker ei jakke som skal dekke alle eventualiteter - inklusive kraftig regnvær. Det er ikke så mye mer oppklarende å gå på hjemmesida til Schoeller heller; der er det mest salgsprat. https://www.schoeller-textiles.com/en/textiles/outdoor

Tviler ikke på at jakka er god i bruk, men hvis jeg allikevel må ha med regnjakke i sekken blir noe av poenget med ei moderne - og kostbar - skalljakke borte for meg. 

Sakset fra https://www.brynje.no/expedition-jacket-pro?parent=10166:

image.png.9e07275d92f1be8f4d0def2819c6557a.png

Kanskje feks Klattremusen Brede 2.0 er et alternativ. Oppgis også med 20k mm vs og er beregnet for vinter/ekspedisjonsbruk. Om den faktisk er vanntett... ingen aning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med hverken Brynje expedition eller andre klær med Schoeller membran-tekstiler, men det første som slår meg er at Brynje kanskje legger seg på en litt mer pragmatisk linje og skaper realistiske forventninger fremfor å sminke grisen. Faktum er jo at det de skriver her gjelder alle membran i større eller mindre grad.

Hvis de faktisk har valgt ett membran som i sum gir bedre ytelse i vinterklima, er jo dette faktisk viktigere for ett ekspedisjonsplagg enn absolutt vanntetthet. 

En gang for lenge siden leste jeg en laboratorietest der det membran-tekstilet Schoeller tilbød den gangen, WB2000 elns(?), kom svært dårlig ut ifht. de andre. Delvis pga. det dårlige resultatet ble jeg aldri fristet til å kjøpe noen plagg i dette tekstilet. I ettertid ser jeg at dette kanskje var litt forutinntatt, da en laboratorietest med statisk test av vannsøyle og «pusteevne» kan være misvisende ifht. alle variablene som virker inn under vanlig bruk.

Kanskje har Brynje gjort grundig forarbeid og valgt det beste kompromisset til den tiltenkte bruken, eller så kan de ha valgt den billigste løsningen som gir tilfredsstillende ytelse. Vanskelig å vite før en har prøvd både Brynje OG alternativene. Noe som er både for dyrt og tidkrevende for de fleste.

Personlig hadde jeg tatt sjansen hvis jakka forøvrig har de riktige egenskapene. Gresset er sjelden mye grønnere på den andre siden, selv om det kan se sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjell Iver

Jeg har KM Brede 2.0, som veier 1045 gram (første versjon var visst enda tyngre 😲) Vekta på disse jakkene er absolutt en issue. Og de er like pakkbare som en europall… Så for meg er Brede en en-jakke-løsning. Dvs. at den brukes kun når jeg forventer å gå med den hele tiden (pga. gigantomaniske ventilasjonsmuligheter funker det ganske greit). Dette er jo typisk i stabilt drittvær på senhøsten og vinteren. For de som går lengre turer med pulk kan det sikkert både nødvendig og realistisk å kunne bytte til noe lettere, men det er ikke en jakke du bare stapper i sekken hvis du vil bytte på kortere turer.

I forhold til prisen så blir det ett snevert bruksområde, men jeg må innrømme at jeg liker jakken. Den følelsen av en bombesikker barriere mot elementene kan være god å ha, enkelte dager. 

Konklusjonen etter ett års tid med Brede (som jeg antar er ganske lik Brynje mtp konstruksjon og tiltenkt bruk) er at jeg stadig finner den fram, og er glad for å ha den i tur-garderoben. Det er definitivt ett luksusprodukt, og sannsynligvis ikke noe godt valg for en turentusiast på stramt budsjett. Til tross for snevert bruksområde er den skikkelig god å finne fram når det er Brede-vær. Etter jeg rotet bort min arcteryx theta ar for ett par år siden har jeg bare hatt ytterpunktene med lettvekts-skalljakker og denne ekspedisjonsjakken. Erfaringen fra Brede er at en god hette i ett forholdsvis mykt og tykt materiale som ikke "flapprer" i vinden og har lite egenstøy er veldig behagelig (spesielt for en som er ekstra lydfølsom som følge av hørselsskade). Så det jeg har fått litt trua på nå, er en skalljakke som kombinerer en skikkelig solid hette med ett lettere materiale i kroppen. Altså noe som kan stappes i sekken uten å gi slipp på alt for mye av komforten som "ekspedisjonsjakka" tilbyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.