Gå til innhold
  • Bli medlem

Vask og imprignering


Stegarud

Anbefalte innlegg

Neon som kan liste opp gode erfaringer og den ultimate måten å vaske Gore-tex på i forhold til vaskprodukt, grader, tørkemetode og imprignering?

Det er snakk om Norrøna Lofoten XTR jakke og vestveggenbukse, samt Lofoten Softshell GTX. Sleng gjerne på et kapittel om dunjakker (TNF Himalayan) og dunsoveposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gore tex vask:

- Vaskemaskin, ull program, 30 grader med MILO vaskemiddel.

Gore ted impregnering:

- Vaskemaskin, ull program, 30 grader med TX-DIRECT (eller annet impregneringsmiddel). Henges til tørk med f.eks. kleshenger.

Dette bruker jeg å gjøre med Norrøna Trollveggen jakke og bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker min Norrøna jakke og bukse med vanlig vaskepulver uten blekemiddel. 40 grader og tøretrommel. hvis jeg gidder styker jeg det etterpå(blir mer vannavisende)

Hvis du i det hele tatt skal inpregnere klærne ikke bruk slik inpregnering som bruker vaskemaskinen. da blir den inpregnert på innsiden også. bruk spray.

Jeg gidder aldri å impregnere jakka mi lenger fordi det holder så kort uansett før ytterstoffet er vått.

Har hørt det at Gore-tex er et av de mest stabile stoffene som finnes og påvirkes svært lite av kjemiske stoffer og stråling. er derfor det brukes i romdraktene til NASA. SÅ er mest ytterstoffet som av slites av vask med blekemidler ol.

MIn atch well jakke er fremdeles tett etter 8 år!

Ellers finner du norrønas offisielle holdning på deres nettsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med tøymykner? Har aldri brukt det, fordi jeg har hørt at det er fy-fy... Ikke en fordel med eget GTX-vaskemiddel altså?

Har strøket klærne tidligere ja, men kun soft-shell...

Tanken er ikke at dette skal gå greit, men bli best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøymykner er for jenter og barn. Så dette bruker man rett og slett ikke ikke.

Jeg har også hørt av en ansatt i de mer proffe sportsforretningene at man skal spraye på impregneringen etter at jakken er vasket og ikke vaske det inn ved hjelp av vaskemaskinen. Samtidig får man kjøpt impregnering som skal vaskes inn hos de fleste sportsforretninger. Jeg holder imidlertid en knapp på sprayingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ekstremt dårlig erfaring med imprignering man hiver i maskin. Har vel heller aldri hørt om noen seriøse folk som anbefaler dette heller.

Kunne du fortelle hvilke dårlige erfaringer du har med maskin impregnering?

Og forresten... Det må være tidenes uttalelse....

- "aldri hørt om noen seriøse folk som anbefaler det heller."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd kalesjeimpregnering på disse jakkene??

Det fungerer ihvertfall kjempebra på bommullsjakker og båtkalesjen.

Om den tar liver av goretex aner jeg ikke, men den kan sprayes eler pensles på.

Milo... det betyr syntetisk vaskemiddel uten enzymer. Da kan man bruke zalo eller nylonvask, så slipper man den skrekkelige lukta. PS, en dråpe er nok, ellers får man så mye morsomt skum uyover hele huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du fortelle hvilke dårlige erfaringer du har med maskin impregnering?

Og forresten... Det må være tidenes uttalelse....

- "aldri hørt om noen seriøse folk som anbefaler det heller."

Fordelen med maskinimprignering er selvfølgelig at du får imprigneringen dekket over hele plagget. Det blir altså jevnere enn om du sprayer. Men her ligger også problemet. Det at du også nødvendigvis imprignerer innsiden av jakke er ikke bra, og utgangspunktet for tidenes uttalelse. Har reist søprsmålet for folk i Norrøna, Hvitsek-gjengen og tekstilansvarlig i Oslo Sportslager. De er også veldig enige i at det ødelegger pusteegenskapene i 3-lags GTX

Ut fra dette vil jeg vel tro at også kalesjeimprigneringen vil bli for tett. Teltimprignering vil f.eks. "tette" jakken helt, og pusteegenskapene vil bli borte.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker jakka i maskin med milo, så har jeg GTX-middelet i der som tøymykner vanligvis skal være. Synes det fungerer bedre enn å ha GTX-middelet i vaskepulverbeholderen. Varmebehandler i tørketrommel, siden stryking er noe av det mest kjedelige jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.