Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur og formen!


JKfotball

Anbefalte innlegg

Hei 

Vi tenkte å gå denne turen https://ut.no/turforslag/1111848/aurlandsdalen-vill-og-vakker?fbclid=IwAR0CRB2LSiqDbJHNO4i65bnzZQjt8CfmKvwcNxRDCX-7_CPqB-1-e5pCESQ 

Jeg er 25 år og har alltid vært aktiv. Har hatt det lite med trening i år, men var mye aktivitet gjennom hele året, trente litt i noen få måneder. Kommer jeg da til å klare en sånn tur eller må jeg trene meg opp til en ganske god form først! Det skal sies at jeg har vært på lignende turer før osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil ALLTID klare å gå en slik tur.   Men.... skal du gå oppover, og med telt og utstyr vil det bli "tungt" og vondt uten trening - selv om du er 25 år. Det er 17-18 kilometer er pr dag, noe som på mine kanter av landet er en lang dagsmarsj. Turen er betegnet som krevende, og det igjen betyr at du bør ha litt trening i å gå - med sekk - i minst 6 timer.

Prøv en dag før du tar ut. Det vil gi deg en peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du på tidsangivelsen på turen så er nok de beregnet ut fra estimater på lengde, stigning, brattere nedstigning og litt vekt på sekk. Farten kan være satt til 4km/ og +15min pr 100 høydemeter.

Første etappe er på 15.5km og har stigning på ca 400 høydemeter: @16km/4kmt=4t + 4*15min=5t

2dre er på 22km, fall ca 400: @22km/4=5.5t +4*15min=6.5t

3dje er på 19km fall ca 700m: @19km/4=4.75t +7*15min=6.5t

Pauser/lunsj og foto er på en måte ikke regnet inn i tiden.

Som du ser er det kun 1ste dag det er noe sørlig oppover, resten er stort sett nedover, så du trenger litt kondisjon for å gå oppover, men mest "bremsekraft" for nedstigningen. Så med mindre du peser som en hval hver gang du går til bussen selv når du har god tid, skulle det være en overkommelig tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.