Gå til innhold
  • Bli medlem

gassboks i varm bil?


dede

Anbefalte innlegg

Hei 

Aktuelt emne for tiden?  Jeg skal ut å kjøre i helga 50 mil i morgen til Bygdin.. Det er jo ekstremt varmt så lurer på hva jeg gjør med gassboksen i bilen?  Legge den i kjølebagen eller kan den ligge nedpakket i bagasjerommet?  Kan jo være jeg stopper og koker kaffe mens jeg lader elbilen.. er det da dumt å ha kald gass?  (Er gammeldags kjølebag med kjøleelement i bunnen+ et par løse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste du strengt tatt ikke bør gjøre er å ha den liggende åpent inne i kupeen på bilen når du parkerer.

Skal du kjøre har du sikkert aircon på mens du gjør det, da er kaldeste stedet inni bilen og kanskje 20°.

I bagasjerommet med trekket over kan det kanskje være litt varmere, men det er heller ikke noe problem.

Hvis du parkerer for en stund (noen dager) og har noe du vil ha liggende kaldest mulig inni bilen, legger du det på det laveste punktet inni bilen og så legger du noe som isolerer oppå. Under bilen er det skygge og ikke så varmt, er det kaldt på natta kjøles det du har ned av den kalde nattelufta under bilen. Isolasjonen gjør at varmen ovenfra inni bilen ikke varmer det opp igjen. Ligger batteriene i gulvet i elbilen kan det hende dette fungerer like bra som i en vanlig bil, da er batteriene et stort "kjøleelement". (Jeg har ikke elbil, så har kun gjort dette med en vanlig bil)

En gassboks har en maksimal lagringstemperatur på 50° (og margin oppå det). Bunnen på boksen buler innover, dette er av sikkerhetshensyn. Blir boksen for varm øker trykket, og blir det for høyt, popper bunnen ut og buler utover. Først da er det fare på ferde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (47 minutter siden):

Hei 

Jeg skal ut å kjøre i helga 50 mil i morgen til Bygdin.. Det er jo ekstremt varmt så lurer på hva jeg gjør med gassboksen i bilen?  Legge den i kjølebagen eller kan den ligge nedpakket i bagasjerommet?  

 

Omnilite skrev (21 minutter siden):

En gassboks har en maksimal lagringstemperatur på 50° (og margin oppå det).

Tviler på at det er 50°C i bilen mens du kjører ihvertfall, det hadde ikke jeg orka. 😄

Til sammenligning;  Jeg var oppover i Jotunheimen forrige helg, da var det varmt fredag og lørdag. Når jeg kjørte lå gassboksene i bagasjerommet, men når vi gikk tur så la jeg en gassboks som ble til overs i en kjøleboks jeg hadde med bilen (passiv kjøleboks hvor jeg hadde fryselementer oppi når jeg dro hjemmefra for å holde mat kald.) Inni kjøleboksen var det markant kaldere en i bilen som hadde stått i solsteiken etter endt tur.

Står litt her også:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.