Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten stekepanne


Marianne Åndheim

Anbefalte innlegg

Annonse

Finnes mange små panner. Selv bruker jeg mest Trangia Gourmet. Litt høyere kanter og har lokk. Blir ikke da den letteste men lokk gjør at det er lettere å gjennomsteke ting på lav varme og det går fortere. Sparer drivstoff. Holdbar er den og så lenge du ikke bruker for sterk varme, og brukt den den del på bål. Min er fra 2003 men begynner bli litt sliten nå. Teflon ee dog hel enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den minste stekepannen jeg har, er fra Trangia og er på 18 cm i diameter, 4 cm mindre enn de vanlige fra samme produsent. Den gamle pannen (fra Trangia 27) jeg har er i aluminium, men de nyere har et belegg. Har en nyere panne som har erstattet den i alu. og mener den er i Titan. Den er bra. Men vet ikke hvor du får kjøpt den i dag. Mulig det er mindre panner å få kjøpt, men da får en snart problemer med å få noe (alla "stekespade") under det en steker.

Det er ikke store vektforskjeller på en liten og stor panne i alu., er vel like mye å hente på eks. titan panner.

Trikset med å steke på små kokeapparater, er å bruke svak varme og snu ofte. Gjøre en det kan en til og med steke i alu. uten belegg. Og så bør en bli kjent med varmekilde og panne og prøve seg litt frem selv. Gjerne før tur, som alt annet uprøvd/testet. Og bruk ikke metall nede i pannene (kniv, gaffel og stekespade), riper/spor i overflaten gjør at maten lettere setter seg fast. :( Benytt tre/kuststoff for å snu og ta ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.skittfiske.no/eagle-products/113847/eagle-rektangulær-stekepanne-non-stick?gclid=Cj0KCQjwudb3BRC9ARIsAEa-vUvodGP9Waz4tTyvDxVPRXzVO7EXMf1xM_W9na6m2mTFrUoVbq8blHsaAviGEALw_wcB


Maks utnyttelse av plassen. Passer akkurat 2 brøsdskiver oppi slik at det også er omelettstørrelse til 2 skiver samt de fleste vanlige pølser paser i lengden om maks utnyttelse av plass. Alle runde panner gir masse plass du ikke bruker...


Og som vanlig litt illustrasjoner av den i bruk:
 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor liten er liten nok? Mini Trangia settet (link: mini-trangia-28t ) kommer med et lokk på 15cm som også brukes som stekepanne, non-stick.  Ellers får man jo også kjøpt som reservedeler lokk/stekepanne (link: reservdelar) som hører til Trangia 27 og 25 serien, Mini Trangia og til Tundra serien.  Disse kommer vel alle uten hank, så til disse trenger du gryte-klypa til Trangia 25/27 (link: tang-th25 ), eller den ultralette til Mini trangia (link: handtag-mini-trangia ). (kan også bruke multitool tang, om du har, og du er obs på du da holder handa rett over panna - m.t.p på mulig sprutende fett). Trangia har også stekepanner med håndtak (link: stekpannor )

Lokket/stekepanna til Trangia 27 i non-stick får du for under hundrelappen: www.prisjakt.no/product.php?p=2694607  Stort billigere blir det vel ikke.

 

 

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg som så mange til Trangia.  Stekepannen har belegg båler 18 cm i diameter , og så pass må den være.  har også den minste kaffekjelen - ca 2 - 3 kopper.  Diameter 11 cm.   l

Men, en ting er å finne det som er best for deg, like viktig er behandlingen av utstyret.  Som flere her nevner har de hatt utstyret i mange år.  Det har jeg også, og for å beskyttet det gjør jeg som  vist på bildet.

spacer.png267445259_kjkken444.jpg.3e14493d425c8d04d3fce81efba2b5d0.jpg

Klipper til av gamle isbokser og tilpasser rundinger som plasseres i bunnen av stekepanne og kaserolle (En eller to ss?) Dermed slites ikke begegget av.  I tillegg er de fine som vifter når bålet trenger et oppsving.

Ellers bruker jeg kun stekespader jeg har laget av einer, og kniv skje og gaffel er av plast.  Kjekt å ha for ofte spiser jeg rett fra kasserolle eller stekepanne

Et minne fra vår første bokhylle, 3 mm finer, er en god skjærefjøl.

Lokk til stekepanne og kasserolle lager jeg av aluminiumsbakker som jeg samler på fra selskapsmat eller kjøper f eks hos Staples eller office 24. 

Egentlig er visst det meste jeg skriver off topic, men det som hjertet er fylt av flyter "pennen" over med

Endret av Tom42
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner stekepanner i alle størrelser og varianter. Selv ser jeg at pannen som @Espen Ørud linker til har en tendens til å havne i sekken her også. Fikk den av min bror for ca 10 år siden og som "freestanding" stekepanne er den helt topp. Bunnen er noe tykkere og jeg har enda ikke opplevd at den har vridd seg. Må få slenge med et bilde jeg også 😉

 

20200529_205026.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite slår støpejern ... det er iallfall min erfaring. Slike panner kan brukes over alle varmekilder og tåler juling! 
Det eneste minuset er selvsagt vekta. Jeg bruker selv en bålpanne fra Espegard på skogsturer, får bare kalkulere denne i vekta mi 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangiapannene er lette og fine. De bruker jeg gjerne til lett matlaging, men lager man en del mat så er det bedre alternativer. Blir litt tyngre løsninger:

- de billigste pannene på IKEA et glimrende til korte turer. 

- denne fra jetboil har jeg gått med en uke nå. Glimrende så langt: https://www.outnorth.no/jetboil/summit-skillet-frypan?gclid=EAIaIQobChMIxqGBhLu16gIVTgCiAx3pCg6XEAQYASABEgKCm_D_BwE#Orange

Fordelen med begge disse pannene er at de gir bedre varmefordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evernew har titanpanner med kjeramisk nonstick. -litt mindre uhelseligt å spise enn teflon. Fremdeles lett å svi ting fast med for høy varme. 😋

Du kan jo og lage nonstick selv, som man gjør med støpejernspanner. Helsemessigt er det bedre enn teflon, men krever litt kontroll på varmen i bruk.

 

Endret av TimoS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite tips til dei som vil ha seg ei god og holdbar steikepanne til dei kortare turane, so selger rusta Jamie Oliver si karbonstål-steikepanne på tilbud til 199 kr.

https://www.rusta.com/no/no/stekepanne-jamie-oliver-p970009160101.aspx

 

Tradisjonelle karbonstål-panner er svintunge, men denne er ein "lettvekter" og kan fint brukast på kortare turer der vekt ikkje er nøye. Den duger også supert på grillen, eller på blusset til grillen om du skal lage ein saus eller anna digg tilbehør- og den er uslitelig 😉

Endret av magnum_mauser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.