Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagsturer på hyttetur


BranTrond

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal en tur til hytta vår som er en times gange. Derfra kunne jeg likt å gått noen lengre dagsturer i området. Til dette vil jeg trenge en sekk. Hva bør jeg satse på da? Jeg har en 50L Osprey-sekk som jeg kommer til å ta med til hytta. Skal jeg bruke den på dagsturer? Skal jeg ta med egen dagstursekk? Eller bør jeg gå for noe som en superlett pakkbar sekk som dette? 

https://www.fjellsport.no/osprey-ultralight-stuff-pack-poppy-orange-o-s.html?nosto=nosto-page-category1 

Lurer på hvordan komforten er med en slik, iom at den ikke har noe hoftebelte. 

Er det noen som har noen andre forslag? Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde bare brukt 50 literen som dagstursekk, den er i alle fall langt bedre å bære på enn slike superkomprimerbare ryggsekker, de funker (om du slår litt på jakka så den ikke bare blir en ball på ryggen) til å ha dunjakka i og ikke så mye mer, er min mening da. Da tenker jeg på "litt lengre dagturer" som turer hvor man skal ha med seg litt klær, mat, vindsekk, førstehjelpsutstyr etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne fra JR Gear.

https://www.widforss.no/jr-gear-back-pack-in-pocket-cordura-20l-osorterade-farger

Er enig med forrige taler. 

Med en sånn sekk kan du starte med jakka i sekken, når du tar på deg jakka kan du ha sekken i lomma på jakka. Thats it.

Til å bære noe i er det ikke noe særlig, det hjelper med en tynn sitteplate mot ryggen for å slippe å kjenne det som er oppi sekken. Skal du bevege deg litt, så sklir skulderreimene unna. Jeg har brukt en reim tilsvarende de som man har nøkkelkort rundt halsen i, som en slags mellomting mellom hoftebelte og brystreim for å forhindre at skulderstroppene vandrer all over the place. Med disse grepene ble det noe bedre, men langt unna å bli førstevalget for sekk til selv små dagsturer.

Den beste sekken er den du ikke merker at du har på ryggen, og med det du trenger for turen du er på oppi. Det kan like godt være 50 liter'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev (39 minutter siden):

Har en slik selv. Bruker den som pakkpose til tørre rene klær. Skal jeg bruke den som ryggsekk må jeg være i virkelig nød :lol:

Har funka fint for meg med flaske, sluker og trøye og jakke. Litt småting. Selvfølgelig, alt annet er bedre.

Men til TS;  Bare bruk 50L. Har brukt 75 og 80 som dagstursekk og det er ikke noe man tenker over underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.