Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken kart benytter du for å gå tur opp i fjellet?


JKfotball

Anbefalte innlegg

Annonse

Skriver ut fra kartutskrift.no og har med godt gammeldags kompass i tillegg til gps og diverse kart på mobilen.

I morgen kommer det også en ny tjeneste (mapant.no) som jeg tenker kanskje blir litt relevant i nærområdene hvor jeg synes 1:50000 serien blir litt for grov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utskrift frå eigen edb-maskin. Då har eg full kontroll på fargevalg, eg likar ikkje den stygge gulfarga som kjøpekart har der det burde vera kvitt. Eg styrer sjølv kva karttema eg vil ha med. Vinterstid tar eg med usikker is og aktsomheitskart for snøskred. Og eg har kontroll på utsnitt i forhold til den aktuelle turen, og strategisk overlapp mellom dei ulike utskriftene. A3 bretta på midten passar fint i vatntett kartmappe med innsyn frå begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (1 time siden):

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/Wbnm4k/nytt-norgeskart-slippes-fredag-skaperne-tror-det-vil-endre-maaten-folk

Dette kan jo se interessant ut, men har naturligvis ingen erfaring med det ennå. :)

Det er dette som er mapant.no (tror jeg) de har ikke åpnet helt enda, men det er en finsk versjon man kan ta en titt på på www.mapant.fi og jeg tipper det ligner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en god blanding av kjøpte papirkart hvis jeg har, eller utskrift fra kartutskrift.no. også har jeg en Garmin GPS i sekken som backup.

Evt på små turer i bymarka så har jeg med topokart appen for iPhone...

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur skrev (1 time siden):

Det er dette som er mapant.no (tror jeg) de har ikke åpnet helt enda, men det er en finsk versjon man kan ta en titt på på www.mapant.fi og jeg tipper det ligner.

Etter å ha sett litt på den norske versjonen av mapant for et område jeg kjenner godt, så er jeg ikke helt overbevist. Det manglet for mange detaljer til å være så detaljert. Både større stier og veistumper mangler enkelte steder. Vil nok fortsette med 1:50000 serien videre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirkart, Norge-serien i 1:50.000.
Jeg er fascinert av kart, og har alltid vært det. Som barn lå jeg på gulvet i stua og studerte Det Bestes Store Verdensatlas i timesvis, det ble nesten utslitt etter hvert. På fjellturer kan jeg sitte lenge å se på terrenget rundt meg og sammenligne med kartet (og omvendt.) På reiser rundt i verden kjøper jeg lokale kart og studerer dem grundig.
Om det er derfor vet jeg ikke, men jeg tør påstå at jeg har en godt over snittet velutviklet stedsans. På en lengre reise i Kina for mange år siden hadde jeg en morsom øvelse når jeg kom til middels store byer: Fra gjestehuset gikk jeg på en tilfeldig buss og satt på den noen kilometer inn i byen, og da jeg gikk av var øvelsen å finne veien tilbake til fots. Dette var steder der absolutt ingen snakket annet enn kinesisk, og bykartet var med kinesiske navn. Det gikk stort sett alltid bra, og jeg hadde stor glede av det :-)
Så på fjelltur er det kun papirkart og et skikkelig kompass for meg. Under vandring bruker jeg kartet flittig og ser på terrenget rundt meg så jeg hele tiden har oversikt.

Endret av Bjørn J
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2020 at 1:15 PM, Bjørn J said:

Papirkart, Norge-serien i 1:50.000.
Jeg er fascinert av kart, og har alltid vært det. Som barn lå jeg på gulvet i stua og studerte Det Bestes Store Verdensatlas i timesvis, det ble nesten utslitt etter hvert. På fjellturer kan jeg sitte lenge å se på terrenget rundt meg og sammenligne med kartet (og omvendt.) På reiser rundt i verden kjøper jeg lokale kart og studerer dem grundig.
Om det er derfor vet jeg ikke, men jeg tør påstå at jeg har en godt over snittet velutviklet stedsans. På en lengre reise i Kina for mange år siden hadde jeg en morsom øvelse når jeg kom til middels store byer: Fra gjestehuset gikk jeg på en tilfeldig buss og satt på den noen kilometer inn i byen, og da jeg gikk av var øvelsen å finne veien tilbake til fots. Dette var steder der absolutt ingen snakket annet enn kinesisk, og bykartet var med kinesiske navn. Det gikk stort sett alltid bra, og jeg hadde stor glede av det :-)
Så på fjelltur er det kun papirkart og et skikkelig kompass for meg. Under vandring bruker jeg kartet flittig og ser på terrenget rundt meg så jeg hele tiden har oversikt.

Kjenner meg igjen :-) Jeg har i barndommen "reist" i hele verden ved hjelp at Det Bestes Verdensatlas. Jeg har alltid med meg papirkart (1:50000) og kompass på tur, men jeg bruker digitale kart stadig mer. Det viktigste er den siste setningen din: "Under vandring bruker jeg kartet flittig og ser på terrenget rundt meg så jeg hele tiden har oversikt". Når jeg har holdt navigasjonskurs i Trondhjems Kajakklubb (kart & kompass på sjøen har noen ekstra utfordringer) har jeg prøvd jeg å hamre inn følgende budskap:
1) Du må bruker kartet alltid. Det er når du bruker kartet der du er kjent, og i ukjent terreng i finvær, at du lærer skikkelig å relatere kartet og terrenget mentalt.
2) Du må ha som vane å alltid vite hvor du er på kartet. Når tåka kommer er det a) for sent å lære å bruke kart og kompass, og 2) for sent å finne ut hvor du er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2020 at 1:12 PM, Snartur said:

Etter å ha sett litt på den norske versjonen av mapant for et område jeg kjenner godt, så er jeg ikke helt overbevist. Det manglet for mange detaljer til å være så detaljert. Både større stier og veistumper mangler enkelte steder. Vil nok fortsette med 1:50000 serien videre også.

Kikket på mapant.no og mener det ikke er brukbart til turbruk. Det er jo egentlig et gigantisk O-kart. Jeg har sprunget mye O-løp og den formen for navigasjon er urolig nærsynt og en konsentrerer seg om deler av terrenget mellom der du er og neste post, og da fungerer detaljgraden godt. Jeg har flere ganger løpt O-løp og blitt overrasket hvor jeg er i det store bildet hvis rutevalget tilfeldigvis går forbi et sted hvor jeg er kjent (f.eks. en av serveringshyttene i marka). Det som kanskje hadde vært en tanke er å få dette kartgrunnlaget tilgjengelig i digitale kart slik at en kan velge det når en zoomer langt inn (altså trenger å være "nærsynt"). Utsagnet "det vil endre måten folk går i naturen på" mener jeg er tull.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev (10 timer siden):

1) Du må bruker kartet alltid. Det er når du bruker kartet der du er kjent, og i ukjent terreng i finvær, at du lærer skikkelig å relatere kartet og terrenget mentalt.
 

Eg har stikk motsatt filosofi. Eg orienterer etter terrenget, og ser veldig sjelden på kartet medan eg går. I kjent terreng, ser eg så godt som aldri på kartet, eg har det i skallen. I dårleg sikt, hender det eg støtter med på kompasset, men det er sjeldan. I ukjent terreng, studerer eg kartet om kvelden, og tar det fram bare når eg har bruk for det, det kan vera ved spesielle passasjar eller i dårleg vær.

For å lære kart, er eg einig med deg, men eg kan kart frå før.

bernt skrev (9 timer siden):

Kikket på mapant.no og mener det ikke er brukbart til turbruk.

Det mest skuffande med mapant.no, er alle manglane. Når eg studerer kartet i nærområdet her, manglar det til og med enkelte bilvegar! Og dette er ikkje nye vegar som ikkje er kartlagt. Det er vegar som har vore der i mange tiår, og som er på N50, og som er riktig koda i FKB. Når kartet har så grove manglar, er det ikkje mykje tillitsvekkande med tanke på å bruke det på plassar eg ikkje er kjent. Det er også mykje genererte detaljar som ikkje eksisterer i terrenget. Dersom eg vil ha detaljerte kart, foretrekk eg meir sannferdige kart, slikt som ein finn på norgeskart.no.

Eg likar heller ikkje fargevalget, men det er reint subjektivt. Eg vil ha kvit bakgrunn på åpne område. På mapant.no, det skogen som er kvit, det er sikkert greitt nok for den som er på tur i skogen, men det er ikkje der eg går tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Skal bare... said:

Eg likar heller ikkje fargevalget, men det er reint subjektivt. Eg vil ha kvit bakgrunn på åpne område. På mapant.no, det skogen som er kvit, det er sikkert greitt nok for den som er på tur i skogen, men det er ikkje der eg går tur.

mapant.no er standard O-kart farger. Hvitt er løpbar skog, så er det forskjellige avskygninger av grønt for skog med nedsatt løpbarhet.  På samme måte er åpent lende gult, men med forskjellige avskygninger for løpbarhe. Se http://www.orientering.no/media/filer_public/c2/4a/c24a6531-fe95-452f-84c3-4f1a396f0ff5/nof_karttegn_2010.pdf. O-Kart er primært designet for at brukeren skal kunne velge raskeste vei mellom to punkter i et LØP. Å navigere i terrenget på tur er en beslektet men litt annen øvelse, derfor er topografiske kart annerledes. Jeg har ikke noe i mot noen av dem, men til hvert sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner godt til O-kart. Dersom eg skulle gå tur i skogsterreng, og hadde valget mellom ordentleg O-kart og vanleg topografisk kart, ville eg valgt O-kart, pga av at det er laga med tanke på framkomlegheit. Det er masse hinder som ikkje kjem fram på vanlege topografiske kart, hovudsakleg fordi det aldri har vore fokus på dette ved kartlegging. Ved konstruksjon av O-kart, er det dette som er fokuset.

Men mapant.no er genererte kart, i tillegg til FKB-data. Det meste som ein finn på O-kart, og som gjer O-kart til O-kart, manglar på mapant.no. Av det eg foreløpig har sett, er det bare skrentar som mapant.no har fått med seg, og som ikkje er på andre kart i stor målestokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (2 timer siden):

Eg bruker ei blanding av google maps for å finne ut kor eg er og enten papirkart som eg har kjøpt + kompass, i tillegg til https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=4&lat=7197864.00&lon=396722.00

 

Sistnevnte er også kjekk å bruke på bilturer og for å planlegge kor ein har lyst å dra. 

Jeg miste tilliten til Google-maps etter en bomtur (med bil heldigvis) til Glitterheim for noen år siden. Google Maps hadde Glitterheim ca 13-14 km i luftlinje, Nord for der Glitterheim er i virkeligheten.

Jeg meldte feilen inn til Google, og de rettet opp i kartet. Men jeg stoler mer på norgeskart.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, sofasliter said:

Jeg miste tilliten til Google-maps etter en bomtur (med bil heldigvis) til Glitterheim for noen år siden. Google Maps hadde Glitterheim ca 13-14 km i luftlinje, Nord for der Glitterheim er i virkeligheten.

Jeg meldte feilen inn til Google, og de rettet opp i kartet. Men jeg stoler mer på norgeskart.no

Alle kart inneholder feil. Også kartverket sine (seneste på forrige tur måtte vi endre rutevalg da stien som stod på kartet ikke fantes). Men generelt sett er jeg enig i at Kartverket er mer til å stole på enn Google (Openstreetmap er også veldig bra, spesielt i forhold til stier i områder der mye folk ferdes, men det varierer veldig fra område til område).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev (2 timer siden):

måtte vi endre rutevalg da stien som stod på kartet ikke fantes

Dette er en erfaring jeg også har gjort ganske ofte. Stier er feil tegnet inn, eller finnes ikke. Dette gjelder både kartene til kartverket og kartene til Garmin som sikkert er basert på det samme grunnlagsmaterialet. Dette gjelder vel først og fremst (bare?) umerkede stier.

De kartene jeg har best erfaring med når det gjelder stier er kartene på frikart.no. Det finnes selvsagt stier i skauen/fjellet som ikke er markert på frikart sine kart (gjelder også i høy grad på kartverket/Garmin sine), men er det markert en sti i kartet så stoler jeg på at det er en sti der i skauen også. Ikke så med norgeskart/garminkart (bortsett fra merkede stier da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Skogens Stønn said:

De kartene jeg har best erfaring med når det gjelder stier er kartene på frikart.no. Det finnes selvsagt stier i skauen/fjellet som ikke er markert på frikart sine kart (gjelder også i høy grad på kartverket/Garmin sine), men er det markert en sti i kartet så stoler jeg på at det er en sti der i skauen også. Ikke så med norgeskart/garminkart (bortsett fra merkede stier da)

frikart.no bruker data fra Openstreetmap. Det gjelder nok ikke 100% at du kan stole på det der heller, siden N50-data fra kartverket er lagt inn i Openstreetmap. Men er det en sti der som ikke er i kartverket sin database, kan du banne på at det er en entusiast som har gått der med GPS og så lagt det inn på Openstreetmap og da finnes den. (Jeg gjør det stadig vekk, har lagt inn data i Opesntreetmap i 15 år nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.