Gå til innhold
  • Bli medlem

Skibinding for vanlige fjellsko


sovelenge

Anbefalte innlegg

Hei, vet at det finnes skibindinger man kan bruke vanlige sko i. Lars Monsen har brukt dette noen ganger. Noen som vet om noe produsent/butikk/sted i Norge som selger dette?

Dette er noe jeg ser for meg er et godt alternativ akkurat når snøen holder på å forsvinne og det er blanding av snø høyere oppe og barmark nede i dalene. Kjedelig å drasse på skisko og fjellsko.

 

Eneste jeg finner på nettet er dette https://icetrek.com/shop/flexi-ski-bindings

Men dette er jo utenlandsk, kan ikke akkurat sende skiene til utlandet for å få festet en binding på de. Lurer på om alternativet er å kjøpe bindingen fra utlandet og be noen feste de her i Norge.

 

Noen som har gjort dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir uansett en kompromissløsning. Jeg har ikke prøvd slike bindinger, men jeg vil tro de ikke er veldig gode som skibinding. Det blir dermed en løsning som er 100 % når du går på beina (siden du bruker fjellstøvlene du uansett ville brukt) og ikke helt 100 % når skiene er på. Alternativet er å gå for gode gamle fjellskistøvler av 75 mm typen, og en tilhørende binding. De fleste 75 mm skistøvler er vesentlig bedre å gå på beina med enn NNN eller NNN-BC. Vurder dette dersom du prioriterer skigåing og skikjøring over gå på beina komfort. Dette gir en 100% løsning når du har på skiene (mange vil mene at disse er bedre enn NNN-BC), og en helt ok gå løsning. 

Tenk gjerne igjennom bein/ski-forholdet du ser for deg på turene dine. Er fotturen bare en anmarsj ville jeg helt klart gått for 75 mm. 

https://www.google.com/search?q=75+mm+skisko&rlz=1C1GCEU_noNO843NO843&oq=75+mm+&aqs=chrome.2.69i57j0l7.3734j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Endret av Eksilbergenseren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (4 minutter siden):

Dette blir uansett en kompromissløsning. Jeg har ikke prøvd slike bindinger, men jeg vil tro de ikke er veldig gode som skibinding. Det blir dermed en løsning som er 100 % når du går på beina (siden du bruker fjellstøvlene du uansett ville brukt) og ikke helt 100 % når skiene er på. Alternativet er å gå for gode gamle fjellskistøvler av 75 mm typen, og en tilhørende binding. De fleste 75 mm skistøvler er vesentlig bedre å gå på beina med enn NNN eller NNN-BC. Vurder dette dersom du prioriterer skigåing og skikjøring over gå på beina komfort. Dette gir en 100% løsning når du har på skiene (mange vil mene at disse er bedre enn NNN-BC), og en helt ok gå løsning. 

Tenk gjerne igjennom bein/ski-forholdet du ser for deg på turene dine. Er fotturen bare en anmarsj ville jeg helt klart gått for 75 mm. 

https://www.google.com/search?q=75+mm+skisko&rlz=1C1GCEU_noNO843NO843&oq=75+mm+&aqs=chrome.2.69i57j0l7.3734j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Er de bedre, selv når tunga stikker ut? BC er ikke så gale å gå på de heller altså. Gått en del på alfa skarvet og fischer bcx5. Helt greit det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 minutt siden):

Er de bedre, selv når tunga stikker ut? BC er ikke så gale å gå på de heller altså. Gått en del på alfa skarvet og fischer bcx5. Helt greit det. 

Ja, jeg vil mene det, men det er veldig lenge siden jeg har gått langt med skisko. (Har aldri gått langt med NNN-BC som er det eneste jeg har nå) Det er selvsagt ulemper med begge. Tungen på 75 mm er lenger, men stålstangen på NNN-BC er glattere, hardere, og mer utsatt for skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Eksilbergenseren said:

Dette blir uansett en kompromissløsning. Jeg har ikke prøvd slike bindinger, men jeg vil tro de ikke er veldig gode som skibinding. Det blir dermed en løsning som er 100 % når du går på beina (siden du bruker fjellstøvlene du uansett ville brukt) og ikke helt 100 % når skiene er på. Alternativet er å gå for gode gamle fjellskistøvler av 75 mm typen, og en tilhørende binding. De fleste 75 mm skistøvler er vesentlig bedre å gå på beina med enn NNN eller NNN-BC. Vurder dette dersom du prioriterer skigåing og skikjøring over gå på beina komfort. Dette gir en 100% løsning når du har på skiene (mange vil mene at disse er bedre enn NNN-BC), og en helt ok gå løsning. 

Tenk gjerne igjennom bein/ski-forholdet du ser for deg på turene dine. Er fotturen bare en anmarsj ville jeg helt klart gått for 75 mm. 

https://www.google.com/search?q=75+mm+skisko&rlz=1C1GCEU_noNO843NO843&oq=75+mm+&aqs=chrome.2.69i57j0l7.3734j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://tv.nrk.no/serie/monsen-paa-villspor/sesong/2/episode/4/avspiller

04.44 ut denne episoden bruker Monsen denne type binding. Jeg har ikke inntrykk av at det er binding som grusom å bruke. Og på turer der man risikerer å gå på barmark gjerne en halv dag så syntes jeg dette virker som et bedre alternativ enn å gå med BC skoene eller 75 mm skoene.

Kompromisset man gjør er at man må velge mellom ski eller barmark når man går på tur, enten blir det skitur eller fottur. Syntes det kompromisset er ganske mye større enn kompromisset du nevner.

Endret av sovelenge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som likevel går med ganske stive fjellsko, går det fint å gå med BC sko, noen BC sko har en ordentlig gummisåle som det går ann å gå på, mens noen kun har en plastsåle som ikke er veldig god.

Man har jo også det gode gamle NATO-plank konseptet med M77. Min mening er at det er helt forferdelig og at M77 kun er brukandes til kalde kontorer og NATO-plank til bål ved , men mange liker både M77 og NATO-plank, og det går faktisk ann å bruke, tusenvis av norske soldater har jo vist nettopp det. Bindingen på NATO-plank er såpass fleksibel, og kan nok justeres til å passe de fleste fjellsko.

Endret av Arcticpeak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sovelenge skrev (17 minutter siden):

... Jeg har ikke inntrykk av at det er binding som grusom å bruke. Og på turer der man risikerer å gå på barmark gjerne en halv dag så syntes jeg dette virker som et bedre alternativ enn å gå med BC skoene eller 75 mm skoene...

Det er mulig det ikke kom klart nok fram. Jeg tror på ingen måte at denne løsningen er ubrukelig. (Kanskje den til og med er god for alt jeg vet.) Poenget var at man sannsynligvis ikke får noe som skårer bedre enn "grei nok" på enten skitur eller fottur-delen. Med lang og bratt anmarsj, og skigåing uten for bratte bakker slik som på Monsen-turen, kan det veldig godt hende at dette er rette valget. (Eller det kan være produktplassering, men det er en annen diskusjon.)

Hvis du er sånn middels handy, så er det forresten ikke noen hekskunst å montere bindinger selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak skrev (2 timer siden):

For meg som likevel går med ganske stive fjellsko, går det fint å gå med BC sko, noen BC sko har en ordentlig gummisåle som det går ann å gå på, mens noen kun har en plastsåle som ikke er veldig god.

Man har jo også det gode gamle NATO-plank konseptet med M77. Min mening er at det er helt forferdelig og at M77 kun er brukandes til kalde kontorer og NATO-plank til bål ved , men mange liker både M77 og NATO-plank, og det går faktisk ann å bruke, tusenvis av norske soldater har jo vist nettopp det. Bindingen på NATO-plank er såpass fleksibel, og kan nok justeres til å passe de fleste fjellsko.

Kan du lenke til bc skoa med gummisåle? Trodde alle BC såler var Rottefella produsert og dermed absolutt alle helt like, altså hardplast 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AmundJS skrev (6 timer siden):

Kan du lenke til bc skoa med gummisåle? Trodde alle BC såler var Rottefella produsert og dermed absolutt alle helt like, altså hardplast 

Jeg husker dessverre ikke produsent, så de for et par år siden i en av sportsbutikkene på Beitostølen. (Husker ikke navn på butikken heller, men den har en pub på høyre side og ligger nedenfor veien.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått noen en del timer / kilometer på Alpina Alaska på barmark og det funker helt greit, men ikke bedre enn at hvis jeg vet at det blir mye trasking uten ski så blir både fjellsko og skisko med. Fordelen er at man da har et par varme gode leirsko i tillegg. Men de tar en del plass i sekken så en løsning med fjellsko kunne vært noe. 

Et par momenter som ikke er blitt nevnt er at 1) da står man jo med et par ski som strengt tatt fungerer godt kun til slike turer, dersom det stemmer at det ikke blir mer enn en passe god løsning for skigåing, og 2) dette kan være en god løsning for oss med "vanskelige" føtter som sliter med å finne sko som passer (da er fjellskisko ofte enda vanskeligere enn fjellsko)  

En slik løsning kan fort være mest aktuell på våren, med barmarksparti som kommer frem. Da vil det ofte være god nok bæring på snøen til at man kan ta av seg ski og gå til fots også i brattere parti. Kunne være forlokkende å teste dette på et par gamle smørefrie Madshus Voss jeg har stående. 

 

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serket Patrol Ski Binding koster bare oppimot 10 lapper.

Ser mest ut som en truge- eller snowboardbinding på en plate med hengsler.

Burde ikke være store utfordringen å finne truger eller snowboardbinding og Linken bindinger på Finn og kombinere de to selv.

Linken bruker samme boltmønster som Rottefella, så kjøper du skru innsatser fra Binding Freedom har du valgfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

"Tungen" på 75 mm skisko har etter min mening litt lett for å hekte sig i lyng og tuer - sådan litt "snabelsko"-aktigt.

jeg har faktisk lykkedes med å få et par gamle Kandaharbindinger til å fungere med et par vanlige fjellstøvler med litt justering foran. Det krever dog at støvlen har litt "kant" både foran og ba, men det har en del støvler til steigeisen. 

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mente å ha sett noe slikt, svenskene har mye rart... 

https://skogma.se/olskogens-jagarbindning-305587001587/   (Du får de tilogmed ferdigmontert på reale treski, og treski er som kjent supert i overgangen mellom vinter og vår når snøen er god og bløt og trekker godt inn i skiene... (dårlig skjult ironi - så det er sagt))

Og svenskene har visst flere varianter: https://skogma.se/ea-bindning-308983001001/?number=308983001001 

https://skogma.se/tegsnas-epok-bindning-308910001001/?number=308910001001

Jeg har ikke prøvd den selv. Har dog en fetter som i mange år kjørte rundt med et par treski med noe liknende som nødløsning om snøscooteren skulle finne på bryte sammen - jeg tror de forble ubrukt...

En betraktning rundt 75 mm sko og slik bruk er at det fort kan slite unødig mye på tuppen foran, har gått en del siste biten opp på bratte topper i hard snø og det slites fort når man sparker i vei.

Endret av ASI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.