Gå til innhold
  • Bli medlem

Droppe sovepose? 20 grader+ på natten


Anbefalte innlegg

Hei,

vi skal ha en natt ute, det er meldt over 20 grader gjennom natten.

Er det forsvarlig å droppe soveposen og bare ta med en liten tynn lakenpose og ullundertøy for natten?

Vi skal bruke hengekøye.

Setter stor pris på tilbakemelding, og tips 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på om det er voksne eller barn, og helsetilstand og innstilling ellers. Spreke voksne mennesker som blir kalde i løpet av natten, som kan kle på seg selv og som tåler en natt med litt lite søvn - kjør på, om det er så viktig å spare den kiloen. Har du med deg barn, eller ikke-turvante, ville jeg ikke tatt sjansen.

Det er jo uansett så lyst om nettene at det går an å gå hjem/tilbake til en bil om det blir for ille. Erfaringsmessig blir det "kaldt" om natten i Norge, nesten uansett hva som er meldt, pga kombinasjonen trekk, dugg og temperaturfall (selv om det ikke er så mye).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (8 minutter siden):

Det kommer helt an på om det er voksne eller barn, og helsetilstand og innstilling ellers. Spreke voksne mennesker som blir kalde i løpet av natten, som kan kle på seg selv og som tåler en natt med litt lite søvn - kjør på, om det er så viktig å spare den kiloen. Har du med deg barn, eller ikke-turvante, ville jeg ikke tatt sjansen.

Det er jo uansett så lyst om nettene at det går an å gå hjem/tilbake til en bil om det blir for ille. Erfaringsmessig blir det "kaldt" om natten i Norge, nesten uansett hva som er meldt, pga kombinasjonen trekk, dugg og temperaturfall (selv om det ikke er så mye).

Enig her. Jeg vill nok hatt en tynn sovepose og et greit liggeunderlag uansett. Min erfaring er at natten uansett vil oppleves som litt kjølig fordi man ligger i ro. I hengekøye merker man også eventuell vind og vær bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en natt vil jeg si at det er forsvarlig. Om du får sove er en helt annen sak. Det er lett å fryse selv i et par-og-tyve varmegrader når man ligger helt stille. Selv i ei varm stue på en sofa er det godt å ha noe over seg om man tar en liten middagslur. I hengekøya må du også tenke på at du ikke har isolasjon på undersiden. Hvis du/dere har som innstilling at dette skal være et lite eksperiment, så sier jeg kjør på! Det er i hvert fall ikke farlig. Det er jo bare å rusle hjem om det blir for j...,ja.

Er det barn med ville jeg tatt med sovepose til dem. Det ville være dumt å vaksinere dem mot å ligge i hengekøye i framtiden. Barn skal kose seg på tur!

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen går jo gjerne ned i aktivitet på kvelden når det er dags og sove. Lettere å fryse litt da.
Er og andre ting som spiller inn. Ved et vann så kan det ofte bli fuktig om kvelden. Dette kan gjøre at ting blir rått og da føles kaldere.
Har man solet seg er det og fort at man fryser lettere enn ellers, spes hvis man har blitt solbrent.  
Har vært ute i slikt vær som nå før og prøvde med med en veldig bilig og tynn pose som gikk til 12-14 grader, altså en hyttepose. Pga fukt så våknet jeg 2 ganger på natta og førys litt. Det var og i kombo med mye sol på kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens! Takk for at dere overbeviste meg å ta med sovepose.

Vi hadde det flotte været, så vi droppet å sette opp tarpene skikkelig..Tenkte det var best å sove under åpen himmel.. Midt på natten datt himmelen ned, sideslengs.... 💨 🌧 

Jeg er veldig takknemlig for den syntetiske soveposen som holdt varmen.

Man lærer et par ting etter en slik tur 😄

Endret av Unknown_Uke
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.