Gå til innhold
  • Bli medlem

Stell av sko


Skrotnissen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt noen fjellsko som har blitt fort ødelagte (~3 år). Derfor gikk jeg for 2 år siden til innkjøp av Alfa Walk King, som sies å skulle kunne vare i mange år dersom en tar godt vare på de. Jeg kom nettopp frem til at jeg ikke vet om jeg tar godt vare på de, og spør derfor her.

Se vedlegg. 

1. Trenger jeg i det hele tatt å stelle det gummibelegget rundt nederst rundt skoen? Jeg ser for meg at det på sikt kanskje kan trenge inn vann mellom sålen og dette gummibelegget, men ser ikke helt for meg hvordan jeg skal behandle skoen for å unngå dette.

2. Er det tilstrekkeleg å smøre inn den mørke skinndelen av skoene med "Grangers G-wax" med 1-2 strøk hvert halvår?

3. Hvordan steller jeg det lysere området av skoen? Hvilket materiale er det?

 

Jeg er grønn på slikt, men ønsker å redusere forbruket mitt av sko. Tusen takk for alle svar.

bilde.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har antakelig kjøpt og brukt 12-15 par med Walk king de siste 20 årene.til å begynne med ble de pusset past på etter hver tur. etter hvert fant jeg ut at dette hadde ingen innvirkning på levetiden for skoene. som var avhengig av når gore-tex`en begynte å lekke. Da var skosålen omtrent halvslitt, og skoene 14-18 måneder gamle.De siste åren har Walk king skoene ikke fått noen som helst form for puss...

Det kan godt være at skopuss gjør at skoene holder lengre, men det har ingen innvirkning på Gore-Tex`en.  (God skopuss gjør at læret ikke trekker vann,  og gjør skoene tyngre, noe som ikke er en fordel, men det hindrer ikke vannet fra å trenge inn - det gjør Gore-Tex`en.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (3 minutter siden):

men det hindrer ikke vannet fra å trenge inn

Jeg vil på det mest bestemte påstå at vedlikehold i høyeste grad bidrar til å holde vannet ute. Nå har jeg riktignok aldri hatt Walk-King, men jeg har hatt flere andre sko med kombinasjon av fullær og Gore-tex, og der har definitivt vedlikeholdet bidratt positivt.

Til TS: G-wax bør fungere greit på Walk-king. 2 ganger i året er for lite. Etter hver tur, er trolig unødvendig. Bør brukes ved behov. Det vil si, sånn omtrent når det begynner å dukke opp "tørre" partier på skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rejohn:12-15 par? Jeg har lest om folk som påstår å ha hatt de skoene i 20 år, men kanskje du bare går mye mer enn dem? Selv har jeg noen 1-2 uker til fjells kanskje en gang i året, og noen helger hvor jeg trenger disse skoene, men må kanskje regne med å slite de ut på få år likevel?

REJOHN skrev (1 time siden):

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrotnissen skrev (8 timer siden):

Rejohn:12-15 par?

Jeg hadde en diskusjon med ALFA, og hva som inngår i garantien. Vi ble enige om at slitasje ikke dekkes. (Jeg har kastet de eldste skoene...)PA039865.thumb.JPG.e6185d2e8396463d9c4aa3332995b50e.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror stell og omsorg er nøkkelen til ett langt liv for fjellstøvler. Jeg har en gammel oppvaskbørste hengende ved utekranen og hver gang jeg kommer hjem med møkkete og sølete støvler , Alfa støvler ,  blir de tatt av og skrubbet og vasket der ute. Under sålene også. Ikke inni.  Og så blir de satt i hyllen til tørk og dagen etter  mens de enda har litt fuktighet i læret smører jeg dem på nytt med Sifra lær impregnering. Det er Sifra nå  fordi  jeg har kjøpt den de siste par gangene. Jeg tror ikke nødvendigvis at den er den beste , for jeg har neppe prøvd alle. Hvilken som helst  god impregnering gjør nok nytten. De jeg har nå har jeg brukt i kanskje 5 år nå. Gummibeskyttelsen nede på den ene støvelen har løsnet noen cm antagelig etter å ha fått ett kutt litt langt framme, men jeg har limt den på plass igjen. Jeg er ikke sikker på hvor god reparasjonen min er , men satser på at de holder denne sommeren også. Jeg har ikke lyst å kjøpe nye støvler denne sommeren . Jeg bruker dem på kanskje 2 -3 turer i løpet av en sommer , men om høsten brukes de under jakten fra september til jul ganske intensivt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (27 minutter siden):

Jeg tror stell og omsorg er nøkkelen til ett langt liv for fjellstøvler.

Diskusjonen minner litt om hvordan folk oppfatter bilpleie. Det er nødvendig for et langt liv og for å beholde "verdien" lengst mulig.

Min personlige erfaring med både sko og biler er at pleie har liten betydning. Når det gjelder bil (jeg skiftet hvert 3. år pga jobb) så opplevde jeg å få beskjed om at årgang og kilometer teller ved innbytte. Vask og støvsuging gir ikke høyere pris. (Det var da jeg sluttet å vaske bilen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (12 timer siden):

God skopuss gjør at læret ikke trekker vann,  og gjør skoene tyngre, noe som ikke er en fordel, men det hindrer ikke vannet fra å trenge inn - det gjør Gore-Tex`en

Bare for å kvalifisere dette litt: det er mange lærstøvler som blir tilnærmet tette for vann uten goretex. Men alt har sin grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (2 timer siden):

Diskusjonen minner litt om hvordan folk oppfatter bilpleie. Det er nødvendig for et langt liv og for å beholde "verdien" lengst mulig.

Min personlige erfaring med både sko og biler er at pleie har liten betydning. Når det gjelder bil (jeg skiftet hvert 3. år pga jobb) så opplevde jeg å få beskjed om at årgang og kilometer teller ved innbytte. Vask og støvsuging gir ikke høyere pris. (Det var da jeg sluttet å vaske bilen.)

Jeg er ikke helt enig i denne ligningen. Jeg vil heller si at skopleie tilsvarer oljeskift på bil, og det håper og tror jeg de fleste tar seg bryet med å gjøre .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bil kan nok varierer. Jeg har allltid holdt de rene, polert jevnlig etc. 
Selv om år og km teller mest så er det mye jobb spart for bilfirma hvis bil er så og si ripefri og er ren inni kontra en som må grovpoleres og renses helt. 
Ikke minst tar det seg bedre ut hvis man skal selge til privatperson. Har alltid fått god bruktpris på mine biler i forhold til finn.no prisene, også hos forhandler.
Unntak var første bilen som jeg ikke gjorde noe særlig med, den ble heller i verdt noe. Dog gammel. Så alder har nok og noe å si. 1-3 år gamle biler betyr det nok mindre enn en 6-7 år gammel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (6 timer siden):

Bare for å kvalifisere dette litt: det er mange lærstøvler som blir tilnærmet tette for vann uten goretex. Men alt har sin grense.

Jeg har pusset sko til den store gul-medalje, uten at de har holdt vannet ute mer en liten stund. (Oppfatningen av dette, tror jeg, har noe med geografi å gjøre....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (3 minutter siden):

Jeg har pusset sko til den store gul-medalje, uten at de har holdt vannet ute mer en liten stund. (Oppfatningen av dette, tror jeg, har noe med geografi å gjøre....)

Stor forskjell på pussing og å sette inn med fett - men det kan hende vi snakker om samme ting (fra en ex-bergenser). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rigotta skrev (6 timer siden):

Har du eksempler?
 

Varg Rastegaisa. Riktignok godt hjulpet av høy kalosjering.

Til og med M77 står i mot ganske lenge, gitt en grundig nok impregneringsjobb.

Å hindre vann i å trenge inn i læret, eventuelt redusere mengden vann som absorberes av læret, vil minske utfordringen til membranen. Jo mer vann som når fram til membranen, desto større er sjansen for at den vil begynne å tape kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 6/25/2020 at 8:25 AM, REJOHN said:

Jeg hadde en diskusjon med ALFA, og hva som inngår i garantien. Vi ble enige om at slitasje ikke dekkes. (Jeg har kastet de eldste skoene...)PA039865.thumb.JPG.e6185d2e8396463d9c4aa3332995b50e.JPG

Jeg vurderer å kjøpe disse skoene, men blir litt betenkt når jeg ser skoforbruket du har hatt de siste 20 år.

 

Hva er det som går i stykker på skoene, membranen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geb skrev (59 minutter siden):

Jeg vurderer å kjøpe disse skoene, men blir litt betenkt når jeg ser skoforbruket du har hatt de siste 20 år.

 

Hva er det som går i stykker på skoene, membranen?

ALFA Impact er gode sko. De holder lengre enn Walk King, og er bedre på foten - på grunn av mykere lær. Sålen henger bedre på fuktig fjell. (For meg personlig er det siste verdt hele prisen for skoene)

Men de holder ikke "livet ut". Læret på mitt gamle par, er tydelig slitt, og sålen er nå nesten uten mønster. Jeg mener også det er en liten lekasje høyt opp på den ene skoen. (Om ALFA garanterer for mer enn 2 års bruk (eller 1500 kilometer er en diskusjon jeg har med de.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.