Gå til innhold
  • Bli medlem

Scene til lett ørrettfiske


Bjørnar D

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg investert ny fiskestang (Shimano SpeedMaster BX 3-delt 270 haspelstang 3-14 gram kastevekt og Ultegra 1000 snelle) for fiske på fjellet. Jeg er så gammeldags at jeg ikke har byttet ut nylontråden på gammelstanga mi heller. Planen er å bruke gammel stang til markfiske med søkke og den nye stanga til å kaste lette sluker og spinnere. Hva anbefaler dere av scene til de to formålene her?

mvh Bjørnar D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grattis med nytt! Det der blir bra. Går du for nylon så ville jeg valgt 0,20mm av en god sene. Kjøp i butikk som har litt omsetning, så du ikke risikerer å få ting som har hengt på stativet i årevis. Nylon svekkes av UV. Hvis du velger flettet snøre så bør 0,12 holde. Jeg liker de med grå farge. Da ville jeg bundet på to meter fortom av nylon, ca rundt 0,20. Jeg bruker sistnevnte løsning på mitt utstyr som er ganske likt ditt.

Jeg ville forøvrig anbefale sene fremfor scene.. ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lette sluker og spinnere er tynn multifilament helt overlegent. Synes jeg, men jeg vet at andre sverger til standard monofilament. Det finnes som vanlig ingen fasit.
Jeg anbefaler ca  0,12 mm god multifilament av type Fireline eller lignende flertrådig sene. (Scene er forresten noe annet, som i teaterscene eller konsertscene.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Lofoten-Møring said:

Hvorfor bruker man fortom av monofilament, er det ganske enkelt fordi det er sterkere? Og hvordan skjøter man da? (knutespleis?) Et par funderinger fra en fiske - noob ;-) 

Flettet snøre tåler mindre mekanisk slitasje enn mono. Gnissing på steiner f.eks sliter på multifilament. Derfor bruker noen mono som fortom. Jeg har aldri brydd meg med det, og har heller aldri opplevd snørebrudd pga. slitasje. Men jeg inspiserer den ytterste meteren av snøret av og til, og kapper det hvis jeg ser slitasjeskader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (8 minutter siden):

Hvorfor bruker man fortom av monofilament, er det ganske enkelt fordi det er sterkere? Og hvordan skjøter man da? (knutespleis?) Et par funderinger fra en fiske - noob ;-) 

Fortommen tåler mer mekanisk slitasje :) 
Dvs. steiner o.l man subber borti mm.  Bruker man flouorcarbon så er den nesten usynlig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (50 minutter siden):

Og hvordan skjøter man da?

Jeg vet ikke hva han folk flest bruker, men albright-knuten og blodknuten er to vanlige knuter for å skjøte snører.

På Berkley nanofil må du være nøye med akkurat hvilken knute du bruker, særlig de tynneste som går ned til 0,072 mm. Nanofilen er ekstremt glatt. Vanligvis anbefales albright-knuta der nanofilen legges dobbelt, men personlig bruker jeg bimini twist og lager to løkker (en på hvert snøre) som jeg etterpå låser i hverandre. Jeg kan ikke huske å ha opplevd at selve  bimini twist knuta ryker. Snøret ryker først.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (24 minutter siden):

Hvorfor bruker man fortom av monofilament, er det ganske enkelt fordi det er sterkere? Og hvordan skjøter man da? (knutespleis?) Et par funderinger fra en fiske - noob ;-) 

Hei

Jeg har sett ørret og sjøørret bli skremt av Fireline lina jeg bruker, derfor bruker jeg alltid en stanglengde eller to med mono fortom som er mer usynlig.

Vanlig mono sene har i snitt ca 20% strekk i seg og med så kort fortom beholder jeg følsomheten multilina gir samtidig som monosena demper rykk og napp litt, noe som gjør at fisken ikke så lett river seg løs. 

Jeg knytter den på med Albright knuten med 20 surringer. Jeg brukte uni til uni før, men mistet noen grove ørret da den ble slitt av å bli dratt igjennom stangringene om og om igjen, så min erfaring er at Albright knuten tåler å gå vesentlig fler ganger gjennom stangringene uten å bli slitt. Den er også lengre og smalere og mer egnet for oppgaven synes jeg.

Jeg fisker også med opphenger flue foran sluken eller spinneren og da er det et must med mono sene eller fluor carbon. Opphengeren knytter jeg på med en glidende uni knute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (9 timer siden):

Hei

Jeg har sett ørret og sjøørret bli skremt av Fireline lina jeg bruker, derfor bruker jeg alltid en stanglengde eller to med mono fortom som er mer usynlig.

 

Hvordan vet du at det er Fireline som skremmer fisken?

Fiskerens oppførsel på fiskeplassen skremmer ofte fisken mer enn det du fisker med. Jeg arrangerte en gang et fiskekurs for Turistforeningen og første dag ute ved et fjellvann hadde jeg en artig opplevelse. Vi stod et stykke fra vannet og så ned på den aktuelle fiskeplassen. Årsaken var at jeg forklarte hvordan man ser seg ut en god plass og hvordan man oppfører seg når man kommer ned til vannet. Mens vi stod der kom det to andre personer som også skulle fiske. De gikk ned til vannet et  stykke til siden for der vi hadde tenkt å fiske, hoppet ut på noen steiner som lå i vannet og begynte å fiske. 

Min kommentar var da at de personene får ingen fisk siden de skremmer fisken bort før de begynner å fiske.

Vi gikk da forsiktig ned til vår fiskeplass, og i skjul bak en stor stein som lå like ved vannet kastet jeg mitt første kast. Det endte med en fin ørret, på første kastet. Så ventet vi litt før nestemann forsøkte seg, fremdeles gjemt bak en stor stein. 

Vi fisket der i ca 20 minutter og det ble landet 5 ørret av 8 fiskere. Personene som stod på steinene ute i vannet fikk ingen ting.

Mange er ikke klar over at fisken ser fiskeren når han kommer ned til vannet og spesielt i fjellvann med klart vann kan fisken være veldig sky og rømmer vekk når den ser folk bevege seg ved vannkanten.

Fiske.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multisnøret er helt dødt, det er ingen strekk i det hele tatt. Min erfaring er at fisken har lettere for å riste seg av et helt dødt snøre. Særlig ørret som går i lufta. Uten å kunne belegge det har jeg samme inntrykk som Aurejeger, at jeg får mer fisk med et par-tre meter mono. 

Er diameter 0.20 eller større, så bruker jeg kirurgknuten. Det er den enkleste og raskeste knuten for å skjøte. For tynnere snører bruker jeg en som ligner på albright-knuten. Tror jeg forsøkte å lære meg den en gang, og øvde den inn litt feil. Fingrene mine kan den nå, til og med i mørket, så jeg gidder ikke å lære om igjen.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske sportsfiskerguru Jörgen Larsson kom vel frem til at 60-70cm flourocarbon fortom holder :) 
Fordel nr.2 er jo at FC/monofilament har betydelig høyere mekanisk slitestyrke enn multifilament.
Ikke mange skarpe steiner som skal til før en 0,10mm multisene svekkes

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kommet mange gode råd, tusen takk for det! Jeg får satse på å kjøpe en sene og ikke en scene da:-)

Altså et multifilamentsnøre 0.10 eller 0.12 mm. Noe ala dette: https://www.xxl.no/berkley-fireline-ultra-8-150m-green-multifilament-gronn/p/1152115_1_style ? Ser dere nevner flere merker også... Hvor mange meter trenger jeg til ei 1000-snelle?

Så skjøte på en fortom med fluorcarbon eller nylon. Noe sånt: https://www.xxl.no/sufix-sufix-super-21-300m-0-20-monofilament/p/1113869_1_style ? Hvor får jeg eventuelt kjøpt fluorcarbon-snøre, og hva slags diameter må jeg ha på det?

Bjørnar D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden multiline er dyrt, er det vanlig å fylle snella med vanlig snøre i bunn (eller for den sals skyld hyssing eller tape), slik at man ikke trenger å fylle hele spolen med multi. Det beste er å først fylle på med multi, feks 150 meter, for så å etterfylle med mono til spolen er passe full. Deretter må snøre «snus» ved å spole over på noe annet. 

Diameteren på fortommen tilpasses fisket. Til normalt ørretfiske er 0,20 - 0,25 passe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar D skrev (2 timer siden):

Her var det kommet mange gode råd, tusen takk for det! Jeg får satse på å kjøpe en sene og ikke en scene da:-)

Altså et multifilamentsnøre 0.10 eller 0.12 mm. Noe ala dette: https://www.xxl.no/berkley-fireline-ultra-8-150m-green-multifilament-gronn/p/1152115_1_style ? Ser dere nevner flere merker også... Hvor mange meter trenger jeg til ei 1000-snelle?

Så skjøte på en fortom med fluorcarbon eller nylon. Noe sånt: https://www.xxl.no/sufix-sufix-super-21-300m-0-20-monofilament/p/1113869_1_style ? Hvor får jeg eventuelt kjøpt fluorcarbon-snøre, og hva slags diameter må jeg ha på det?

Bjørnar D

 

Hvis du bor nær en bra fiskeutstyrsforretning så legger de på snøret for deg. Da kjøper du bare det antall meter du trenger fra en stor spole. Det pleier å stå på kanten av spolen hvor mye som behøves av ulike dimensjoner. For veldig tynt snøre så kan du rulle noen runder med elektrikertape innerst for å ikke å ruinere deg.. 

Fluorcarbon er veldig sterkt, dyrt, usynlig i vann -og ikke så bra for miljøet.. (Det er ofte sånn. De tingene som funker best er også giftigst..) 0,15 er mitt valg. Nylon er rimeligere, men ikke like sterkt. Ville gått på 0,20 av godt og ferskt snøre. (oppbevares som melk, -mørkt og kjølig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.