Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer fra telt-turer med barn


Nubben

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund tenkt at jeg skulle skrive noen ord om erfaringer fra turer med barn de siste årene. Det er ikke ment som noen fasit, men litt tanker rundt de turene vi har hatt. Det har vært mye gode tips å finne på forumet her, så det har vært til stor hjelp.

Vi er en familie på fem med barn på 2, 4 og 6. Vi har vært på telt-turer med barna fra de var små, som oftest alle sammen, men har også delt oss litt opp.

Det har vært viktig for oss at barna skal kose seg og få en mestringsfølelse, og ha lyst til å bli med på neste tur. Vi har derfor gått kort og dratt på tur når værmeldingen har vært bra.

 

Utstyr

Jeg har ikke tidligere hatt spesielt fokus på lett-pakking, men har de siste årene tatt vekt inn som et kriterie når utstyr har blitt byttet ut og supplert. Ved å bruke litt tid på research og å planlegge i god tid har vi kjøpt det meste på salg (bruker da prisguiden.no), i outlet eller brukt på finn.

Vår erfaring er at en overkommelig sekk for voksne og barn øker både trivselen og rekkevidden.

Vi har nå to telt, et firemanns og et tomanns, og vi har også to hengekøyer. Dette bruker vi litt i kombinasjon avhengig av hvor vi skal på tur og hvor mange vi er.

Vi er veldig fornøyde med en gassbrenner som står på bakken. Vi har en Optimus Vega, men her er det mange gode varianter. Dette er stabilt og om ikke 100% barnesikkert reduserer det sjansen for velting.

Vi har også hatt med thermos på en del av turene, og kokt opp vann på kvelden. Da har det vært enkelt å ordne varm drikke på morgenen uten å måtte fyre opp primusen.

En vattert fjellduk har vært topp, både til rastepauser, men også som lekeprosjekt/mini-telt for barna.

Generelt på utstyr så har voksne vært trygge på å bruke det, spesielt telt og primus. Prøv å sette opp teltet noen ganger og sjekk at du får primus til å fungere og at gassboks og brenner passer sammen før du drar. Vi har også opplevd at det er en stor fordel at barna er fortrolige med egen sovepose og gjerne telt/hengekøye også.

 

Mat

Her har vi prøvd å gjøre det enkelt, men å variere fra pølser. Pannekaker, laksewrap eller pulled pork i pitabrød har fungert fint til middag. Til frokost/lunsj er polarbrød med enkelt pålegg popluært. Popcorn en slager, og ellers fokus på snop og kos.

 

Vi har ikke brukt mye tid på å planlegge aktiviteter til turene. Etter at vi har satt opp telt har vi brukt tiden på å utforske nærområdet rundt teltplassen

Tanken er at de enkle turene nå også kan legge grunnlaget for litt mer krevende turer etter hvert, men foreløpig er det enkle turer som gjør at både voksne og barn sitter igjen med en god følelse.

 

Vi tar gjerne imot innspill fra andre på tips og triks til tur med barn.

 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Jeg har ikke så mye å bidra med, men vil gjerne lese tips i en tråd som dette.

Vi er en familie med to barn, en som nettopp har fylt 4 år og en på 8 år. I sommer har vi vært på to teltturer, og planen er at det skal bli mange flere. Dagsturer har vi alltid gått mye av, men dette med overnatting er noe nytt for oss.

Vi har muligens begynt noe brått, første tur gikk til Trolltunga. Vi gikk 8 km første dag, teltet og gikk til Trolltunga og ned igjen på dag to. Det ble altså 20 km på andre dag, noe som var i overkant for en 4åring (selv med pauser på skuldrene), men vi hadde uansett med mat og var klar for en ekstra overnatting om det hadde vært nødvendig. 8åringen virket å elske turen. For min del vil jeg si vi hadde aaaalt for tunge sekker.

Neste tur var kun to dager seinere, og da planla vi det litt mer slik du beskriver det med kortere/enklere etapper og mer tid. Vi gikk da i flatere terreng på Golsfjellet, og lot 8åringen stå for navigeringen. I tillegg hadde vi en overnatting og hesteridig på Storefjell høyfjellshotell som belønning etter to netter i telt. Det ble også en del km tilbakelagt på denne turen (rundt 8 - 10 hver dag), men ikke mer enn at 4åringen gikk alt bortsett fra den siste kilometeren for egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IvarJS skrev (På 24.6.2020 den 8.46):

Her har vi prøvd å gjøre det enkelt, men å variere fra pølser. Pannekaker, laksewrap eller pulled pork i pitabrød har fungert fint til middag. Til frokost/lunsj er polarbrød med enkelt pålegg popluært. Popcorn en slager, og ellers fokus på snop og kos.

For oss har dette med kosthold vært en nøkkel til suksess, samt selvsagt lystbetont friluftsliv. Vi har satset på mer tradisjonelt kosthold, med grovt brød, brunost, frokostblandinger, havregrøt (kokt på tørrmelk), buljong til drikke til lunsj i tilleg til svart brød f.eks., pasta og kjøttdeig etc. Mine er ikke så veldig opptatt av snop, og det er greit for oss. Derimot er de veldig glade i Real Turmat, og spiser glatt en pose hver til middag (10 og 11 år).

Vi har sett at om vi spiser mer næringsrik mat så blir energinivået til ungene mer jevnt og det gir en lengre og bedre prestasjon når dagene blir lange. Unger ser ofte ikke helt poenget med å gå til et visst turmål - det er turen som er målet. Det er selvsagt forskjell på unger på samme måte som det er for voksne, men jeg har tro på også unger har behov for skikkelig utstyr. Det er alt for mange som sender ungene avgårde på tur i gummistøvler, crocs eller joggesko, eller klær som ikke duger til friluftsliv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanligvis gått alene med mine to små i flere år. IKEA-poser er gull verdt for å få med seg alt 😅

Liggeunderlag (bamse) og boblejakker i IKEA-posene, resten i sekken. Vi går heller ikke så langt, det er overnattingen som er målet.

Ellers er kanoturer bra saker. Får med masse greier ute å drive med bæring :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.