Gå til innhold
  • Bli medlem

Marmot Vapor 4p = bra? Eller andre bedre tilsvarende telt?


toroluf

Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg er på jakt etter et telt til 4, evt. 5 pers. Gjerne ikke særlig høyere vekt enn 4 kg. Skal brukes til turer med barna (maks. 6 km gange slik ståa er nå, for barna:)

Er folk fornøyde med Marmot Vapor 4p?

Noen som har tips om tilsvarende telt (ant. pers og ca. vekt) som er å anbefale?

Eneste jeg har registrert er å utsette på Vapor 4p er: små fortelt...? Ikke myggnett foran lufteventil. Annet?

Takknemlig for tilbakemeldinger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en tidligere utgave av Marmot Limelight 3, eneste forskjellen jeg kan se er bøyde stenger nederst så du får rette vegger nederst i teltet.

Hele innerteltet utenom et parti nederst er i myggetting, så lufting er det plenty av, nesten for mye.

Ytterduken på min modell går helt ned så det blir ikke gjennomtrekk, på enkelte nye Marmot ser jeg den ikke går helt ned.

Fortelta er små, men det er personlig oppfatning og det er uansett 2 av de. Har ikke problemer med å få plass til 90 liter sekk, sko, stormkjøkken og litt mere i halvparten av ene sånn en fortsatt har gangpassasje i andre halvparten (døra) og fortsatt plass til å stable mere ved behov.

Et av få telt jeg har hatt som jeg ikke hadde stussa å utnytta kapasiteten på, 3 personer, uten at det hadde blitt intimt.

Med 2 har jeg fortsatt enorm plass grunnet stor takhøyde og ganske rette vegger.

Men nå blir det mest brukt til finværsturer hvor jeg ikke trenger fortelt til matlaging og småturer da det tar liten tid å hive opp.

Bruker det derfor mye til over-natta-bilcamping, bare å slenge opp innerteltet og spenne en tarp fra biltaket sånn man har noe å spise mat under og i tilfelle regn.

Du kan også bare sette opp ytterteltet med footprint om du trenger ly og et sted å lage mat.

Mye telt for penga, storfornøyd, hadde gjerne kjøpt igjen.

 

Endret av Bjørnar Mo
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet meg halvt ihjel de siste par ukene i jakten på et passende telt for vår familie. I kategorien selvstående telt ville jeg heller gått for Marmot limelight 4p. Det har en fantastisk romfølelse pga de rette endeveggen og er noe lettere. Vær obs på at Marmot ofte trekker fra en halvkilo på vekta i produktbeskrivelesene. Det har jeg opplevd på 2 av 3 telt fra den kanten.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot Vapor veier mer enn oppgitt, som alle disse teltene. 
Vapor har innertelt i hel duk, innerdører som kan stenges hel, eller har full myggnetting i dørene.

Myggnett i ventilene har ikke noe for seg i ett telt som har lufting langs bakken. Forteltene er små, men store nok til sko og sekker. Matlaging gjøres inne i det store teltet, eller i åpningen.

Veldig fornøyd.

Endret av Marius Engelsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.