Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av kano


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har sett meg ut tre kanoer som jeg vurderer som aktuelle. Jeg ønsker en kano som primært skal brukes alene sammen med en hund på 20kg, men som også skal være mulig å ta med jentungene (to stykker på 11år) i. Jeg kommer til å paddle i elv med lett strøm. 


Dette er den jeg har sett meg ut som mest aktuell https://www.padlespesialisten.no/products/venture-ranger-149 men jeg er skeptisk til hvor godt det lar seg gjøre å ta med to barn i den? Den virker optimal meg alene med hunden. 

Den neste kandidaten er: https://www.padlespesialisten.no/products/pelican-dacota-15-5 her har jeg plass til tre personer, men jeg er redd den blir for stor og tung til å ha glede av alene? Jeg har også lest noen negative anmeldelser på nettet om at det er dårlig patent på setene. De fort av? 

Den siste kandidaten har jeg funnet brukt på finn, så den blir den billigste og den som antagelig gir mest for pengene. Det er denne: https://www.padlespesialisten.no/products/venture-prospector-165-2-seter-kano her kan jeg sette inn et ekstra sete for å få plass til tre. Men hvordan vil denne være å paddle alene i?  Selgeren ønsker 10.000 for den.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prospector og ranger er MYE bedre kanoer enn Pelican. Skal du ha med to unger ville jeg gått for Prospector’en. Ikke noe problem å padle den solo, bare legg den på kant så er det ikke noe stress. 

Bill Mason padler en Prospector så du kan jo se hvordan det kan gjøres her:

https://www.nfb.ca/film/path_of_the_paddle_solo_basic/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prospectoren har blitt solgt, men nå ser jeg på en Ally 15" dr som jeg får for 10800kr fra outnorth. Jeg er bare veldig usikker på dette med å bygge den selv. Hvor vanskelig er det? Er det realistisk å demontere den, frakte den til et vann og montere den igjen for en dagstur? Det hadde jo åpna mange flere muligheter, har liten bil uten hengerfeste eller takrails så i utgangspunktet tenkte jeg at kanoen ble en greie å ha lokalt på elva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Stian Wølneberg skrev (18 minutter siden):

Prospectoren har blitt solgt, men nå ser jeg på en Ally 15" dr som jeg får for 10800kr fra outnorth. Jeg er bare veldig usikker på dette med å bygge den selv. Hvor vanskelig er det? Er det realistisk å demontere den, frakte den til et vann og montere den igjen for en dagstur? Det hadde jo åpna mange flere muligheter, har liten bil uten hengerfeste eller takrails så i utgangspunktet tenkte jeg at kanoen ble en greie å ha lokalt på elva. 

Med litt trening, så monterer du en Ally på 30 minutter. Men det går vel an å sette takstativ på bilen selv om den ikke har «rails»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg inngikk et lite kompromiss. Jeg har en sterk mistanke om at barna kommer til å synes dette er gøy de første gangene, også blir de de lei. Så jeg bestemte meg for at det blir enten barna eller hunden i kanoen. Til neste år regner jeg med at det bare er aktuelt med meg og hunden. Nå kan jeg også ta med meg kano og hund til mindre elver lenger inn i landet, og slik jeg forstår det vil denne kanoen være ganske grei da? Jeg kunne valgt Ally 16 også, men er redd denne blir for vrien å håndtere alene i elv? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så stor forskjell på de.

Du burde vurdere 15,5 om du skal padle solo på flattvann. 15 og 16,5 er en litt mer slitsomme å ha med å gjøre på flattvann. Litt avhengig av hva du kaller "lett strømmende elv" er det ikke noe problem med 15,5'. 

Litt letter om du sier konkret hvilken elv du skal padle på så forstår en hva det er. 

Endret av Barskekarsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Pelican 15.5, og den har en utrolig lasteevne. Vi var 3 personer med oppakning for 18 dager i Femunden/Rogen med den og det funket fint, selv om den kanskje lå litt vel tungt i vannet når det kom bølger. Var tungt på portage, lengste etappe mellom Kärringsjön og Vonsjøen var vel en drøy km, og det var i overkant slitsomt. For øvrig helt umulig å padle alene uten last om det er en lett bevegelse i luften. 

Har senere byttet til Ally og angrer ikke et sekund, nå kan jeg i verste fall bære kanoen alene. Allyen er også veldig mye bedre i bølger da den føyer seg etter underlaget, føles nesten litt som når man får dempere på en sykkel. Allyen har også innebygget isolasjon mot kaldt vann om man skulle finne på å padle i den kalde årstiden siden den har flytematte i bunn.

Det kan hende at min 16.5 er vanskelig på flatt vann om jeg er alene, det har jeg ikke prøvd enda, men jeg synes faktisk den var bedre å padle enn Pelican som er greit retningsstabil. Min erfaring er at en stabil kano også er tyngre å hente inn om den kommer ut av kurs, siden den har lyst til å holde retningen, mens Allyen er mye mer villig til å snu, som jeg mener er et pluss om du har litt teknikk. Krever at du følger med litt mer enn med en Pelican, men jeg følte absolutt at jeg sparte krefter totalt sett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (52 minutter siden):

Husk og at det er en del biler som ikke er godkjent for last på taket. En del mindre elbiler bl.a. så selv om det finnes ting å få kjøpt som passer er det ikke sikkert det er lov.

Det skal vel stå i vognkortet? Min er godkjent for 100 kg .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Stian Wølneberg skrev (6 timer siden):

Stilig!  Det er noe jeg burde skaffe meg! Jeg gikk for en Ally 16 til slutt. Fikk en god pris på den. Kanoen er på vei og gleder meg til å teste den! 

Jeg har to Ally 16. Jeg liker den modellen veldig godt, og det overrasker meg at ikke flere vurderer den. «Alle» skal lissom ha 16,5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Per Stian Wølneberg skrev (9 minutter siden):

Hvordan har du plassert setene i din? 

He he, her har det skjedd en interessant utvikling. Jeg trodde fast bestemt at jeg hadde en 16 fot, da jeg kjøpte den brukt som en 16 fot. Sa da barna hadde vokst ut av 15 fotern og ville ha eget sete (det passer ikke så godt med 3 seter i 15), kjøpte jeg en ny 16 foter. Men jeg så raskt da jeg monterte denne at den var ulik den jeg hadde fra før. En raskt titt i katalogen tilsa at jeg hadde en 16,5. 16 fotern er heller ikke helt ideel for tre seter, så den ble bytta i en 16,5. Så nå har jeg to 16,5 og alt jeg har ment og skrevet om 16 er tullprat .... 🤥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.