Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan fjerner man lukt i gamle telt


Espen A

Anbefalte innlegg

Hvordan fjerner man lukt i gamle telt?

Jeg holder på å restaurere et 25 år gammelt Børgefjell t3 camp og det lukter orntli gammalt telt i det. Jeg kan ikke se svarte flekker eller andre spor etter muggsopp, men det kan jo være det som er problemet likevel. Jeg har vasket innerduken (minus bunnduk) i standard vaskemiddel for klær i ei bøtte, men tror ikke det hjalp noe særlig.

Har dere noen bra tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har et gammelt Femund camp 3 liggende som hadde ligget i 4 år i kjelleren til svigermor, som ikke lukta veldig godt til og begynne med, teltet har fått 3 turer i år alt og ingen lukt lenger nå, tror jeg ville bare latt det stått oppe en stund om du ikke har gjort det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være det gamle PU-belegget som lukter, det er et kjent fenomen. Og i så fall er det vanskelig å få bort lukta. Les litt her:
https://backpackinglight.com/forums/topic/restoring-a-shelter-with-a-degraded-pu-coating/

I den artikkelen er det noen som mener at Mirazyme kan hjelpe mot illeluktende PU:
https://outdoor.mcnett.eu/outdoor/mirazyme-enzyme-based-odor-eliminator/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som fjerner lukt i gammelt, syntetisk tøy, og det er eddik. Kanskje verd å prøve på telt også? (Uten at jeg vet om det kan ha noen negative effekter for coatingen..)

-Og jeg tror ikke det har noen effekt å vaske innerteltet. Det er nok i ytterduken lukta sitter.

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er det mest sannsynlig "PU lukt". Jeg "overtørker" alltid mine telt (heller for lenge enn for lite) for å være sikker på at også webbing, kanaler og barduner er tørre, men uansett alder og tørking lukter det litt telt når de dras ut av posen. 

Det enkle er ofte det beste, har du litt hage med plass, sett teltet opp noen dager og sørg for at det er gjennomlufting i det. Hvis ikke du har plass å sette det opp, heng det over et tørkestativ og snu litt rundt på det innimellom.

Mitt eldste telt er fra 97, jeg bruker det fortsatt noen dager i året. Lukter litt akkurat når det dras ut av posen, men merker ikke noe når det er i bruk.

Edit: Separerer du inner og ytter kan du lukte deg frem til hvilken del som er verst.

 

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternative som jeg ikke kan se at noen har nevnt enda er å tilføre teltet litt ny lukt. Finnes flere måter å gjøre dette på. Du kan f.eks se om du kan få leid en gammel mann eller en våt hund til å ligge i teltet ei uke. Det kommer helt an på lukten man liker. ;)

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Et alternative som jeg ikke kan se at noen har nevnt enda er å tilføre teltet litt ny lukt. Finnes flere måter å gjøre dette på. Du kan f.eks se om du kan få leid en gammel mann eller en våt hund til å ligge i teltet ei uke. Det kommer helt an på lukten man liker. ;)

Wunderbaum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg vasket innerteltet, og nå har hatt hele sulamitten ute til lufting i 2 dager tok jeg en sjekk nå og det har blitt merkbart bedre allerede. Det virker faktisk som dette var tilstrekkelig for at det blir helt ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (5 timer siden):

Wunderbaum

Wunderbaum lukter jo verre en noe!  😝

Jeg ville satset på lufting i noen dager. Hvis ikke det hjelper ville jeg vasket i henhold til fabrikantens råd. Det finnes jo også en del sprayer som skal nøytralisere lukt Jeg har aldri brukt det på telt, men har ned stort hell brukt det i joggesko som lukta så grønnjæv.... at beina mine blånekta å å ta dem på seg, og de beina ække spesielt kresne.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (9 timer siden):

Det er en ting som fjerner lukt i gammelt, syntetisk tøy, og det er eddik. Kanskje verd å prøve på telt også? (Uten at jeg vet om det kan ha noen negative effekter for coatingen..)

-Og jeg tror ikke det har noen effekt å vaske innerteltet. Det er nok i ytterduken lukta sitter.

Jeg hadde et gammelt telt som ble tatt frem etter 10 år (ikke usannsynlig pakket ned med fukt) prøvde alle råd uten hell, dvs vask og flere dager med lufting. Redning ble å legge det i vann og eddikblanding.

Vær obs på at evt impregnering nok vil bli tatt av blandingen

Endret av ChristerL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (12 timer siden):

Wunderbaum lukter jo verre en noe!  😝

;-)

Hvordan kan du si det? Direkte oversatt fra tysk blir det jo vidunderskog, og det er jo midt i blinken for et telt.. 😄

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är UV strålning som tar bort lukt pga nedbrytning av bla mögel samt stark vind.

Har man plats så ska tält ej förvaras ihoprullade utan upphängda på en lina dels för att hindra lukt men även för att undvika veck på tyget speciellt vid tunnare tyger har dert störst betydelse.

Man ska vädra och torka bort fläckar med vatten och skaka ur innertält  efter varje tur.

Allra bäst är ju att göra detta efter varje natt även på en tur,bl för att slippa bära på extra vikt om fuktigtigt  skaka av vatten droppar helt ,det sista man gör före man börjar vandra är att ta ner tältet vid bra väder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.