Gå til innhold
  • Bli medlem

Matlaging med Jetboil, Windburner eller Reactor


havsula

Anbefalte innlegg

Hei. 

Planlegger å kjøpe meg en av disse pga kort koketid. Har mest lyst på Windburner. Er disse systemene først og fremst laget for å koke vann? Noe som betyr at en kun kan bruke tørket mat av typen Real eller lignende? Er det noen som lager mat direkte i grytene. Har lese at det er veldig vanskelig i Windburner siden den er dårlig regulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reactor er kun "snøsmelter/vannkoker", Windburner er "litt mer", en forklaring her: https://www.msrgear.com/blog/windboiler-vs-reactor-whats-difference/

Mulig Jetboil er litt bedre på simring/varmeregulering, men jeg kjenner kun til Jetboil Zip og den var ikke særlig bedre en Windburner mtp varmeregulering. https://www.jetboil.com/buying-guide

Det jeg synes er milevis bedre på Reactor og Windburner sammenlignet med Jetboil er vindtoleranse. Går man tur i snaufjellet så er dette ganske ofte en faktor som påvirker koketid og gassforbruk. 

Skal jeg kokkelere en del så bruker jeg helst andre brennere /bredere kokekar, men innimellom Windburner med adapter hvor jeg kan bruke hvilken som helst stekepanne/kokekar på den.

Edit: Har hatt Jetboil Zip, har Reactor og Windburner (pluss en del andre brennere - som da brukes når det skal kokeleres med flere panner/kokekar)

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har windburner og windburner duo (slangebrenner). Disse virker bra til mer enn bare vannkoking, men har ikke mye erfaring med det enda. Skal du lage mye mat går det mye gass. Hadde jeg skulle stekt pannekaker hver dag hadde jeg nok tatt med en lett bensinbrenner i stedet for. Som feks optimus Svea123r. 

Fordelen med windburner for min del er ikke bare at den har veldig god vindtoleranse uten å bruke vindskjerm, men også at den kan henges opp. Veldig praktisk når en klatrer, henger i hengekøye, eller ikke vil sette fyr på bakken ved uhell. 

Får tommel opp fra meg. 

Har også jetboil zip. Det er kun en vannkoker for steder i ly. 

 

Jeg ville ikke hatt tid for oppkok av vann som kriterie. Er det en ting du har når du er på tur er det tid. 

Windburner velger man fordi den er vindstabil, enkel og stabil. Den er ikke veldig lett eller billig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Windburner og Jetboil Zip, i min verden er disse vannkokere, og jeg har kaffepresse til begge. Zip er mindre og nettere en WB, men vindtoleranse er forskjellig. I prinsippet er det en på fjellet og en i skogen.

Til steking og matlaging må det til en form for adapter, da kommer spørsmålet opp, er det like greit å ha en slangebrenner som lar seg regulere bedre og som sprer varmen mer til dette formålet. For meg er svaret ja. Uansett må det en stekepanne eller non stick gryte til, vann kan også kokes i denne. 

Man skal ikke se seg blind på koketider, denne henger sammen med effekten på brenneren og hvilken gryte man bruker. En varmevekslerkjele (kjele med ribber under), vil utnytte energien bedre slik at vannet koker raskere og gassforbruket blir lavere. Koketiden vil også variere med vind og trykket i boksen, dvs høyde over havet, temperatur og hvor mye gass det er igjen. På en slangebrenner med forvarmingsrør kan du også snu boksen, da øker effekten, og du reduserer nedkjølingen av boksen. At boksen kjøles ned ser du ved at det dannes kondens på utsiden under bruk.

Dersom det ikke er vind og utetemperaturen ikke er veldig lav, vil energimengden som behøves ved bruk av en gitt brenner og gryte være relativt konstant. Det betyr at tar du en brenner og en gryte og koker opp en liter vann, så vil forbruket være for eksempel 25g med ny gassboks. Gjør du samme øvelse med en godt brukt boks, vil tiden det tar bli lenger fordi effekten minker på grunn av trykket, men når du har kokt vannet har du fortsatt brukt rundt 25g gass. 

Praktisk bruk er en faktor, vekt er en annen, varighet på turen en tredje. På en dagstur eller helgetur er kanskje ikke forbruket så viktig, men skal du på en tur av lengre varighet, vil det være et kryssningspunkt der forbruket gjør at du kan bære på mindre drivstoff med en løsning kontra en annen og dermed spare vekt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Jeg har også Windburner og Jetboil Zip, i min verden er disse vannkokere, og jeg har kaffepresse til begge. Zip er mindre og nettere en WB, men vindtoleranse er forskjellig. I prinsippet er det en på fjellet og en i skogen.

Til steking og matlaging må det til en form for adapter, da kommer spørsmålet opp, er det like greit å ha en slangebrenner som lar seg regulere bedre og som sprer varmen mer til dette formålet. For meg er svaret ja. Uansett må det en stekepanne eller non stick gryte til, vann kan også kokes i denne. 

Man skal ikke se seg blind på koketider, denne henger sammen med effekten på brenneren og hvilken gryte man bruker. En varmevekslerkjele (kjele med ribber under), vil utnytte energien bedre slik at vannet koker raskere og gassforbruket blir lavere. Koketiden vil også variere med vind og trykket i boksen, dvs høyde over havet, temperatur og hvor mye gass det er igjen. På en slangebrenner med forvarmingsrør kan du også snu boksen, da øker effekten, og du reduserer nedkjølingen av boksen. At boksen kjøles ned ser du ved at det dannes kondens på utsiden under bruk.

Dersom det ikke er vind og utetemperaturen ikke er veldig lav, vil energimengden som behøves ved bruk av en gitt brenner og gryte være relativt konstant. Det betyr at tar du en brenner og en gryte og koker opp en liter vann, så vil forbruket være for eksempel 25g med ny gassboks. Gjør du samme øvelse med en godt brukt boks, vil tiden det tar bli lenger fordi effekten minker på grunn av trykket, men når du har kokt vannet har du fortsatt brukt rundt 25g gass. 

Praktisk bruk er en faktor, vekt er en annen, varighet på turen en tredje. På en dagstur eller helgetur er kanskje ikke forbruket så viktig, men skal du på en tur av lengre varighet, vil det være et kryssningspunkt der forbruket gjør at du kan bære på mindre drivstoff med en løsning kontra en annen og dermed spare vekt.

 

 

Hei

Så om eg vil spare vekt og kun skal bruke på helgeturer så vil kanskje ein MSR Pocket Rocket (eller Biltema sin tilsvarande) med ein vinskjerm gjere like god jobb? Eg overnattar sjeldan meir ein 1-2 netter om gangen.

Då vil eg iallefall endå ha mulighet til å koke spagetti eller nudler utan og gjere meg til fattigfrans.

Endret av havsula
Ville legge til eit poeng til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den letteste og rimligste gryta på 1l du får tak i med non stick er vel Trangia sin i 27 serien til 139,- på outnorth. Det er vel og merke uten lokk og håndtak. Som håndtak funker en GSI microgripper eller en klype. Lokk en Trangia multidisk (størrelse 27)

https://www.outnorth.no/trangia/kittel-1-0-non-stick?gclid=EAIaIQobChMIg7ypgNOV6gIVE5AYCh1LqwF4EAQYAiABEgJDL_D_BwE#Nocolour

For eksempel er Eagle Products 146 (Firemaple), en lett slangebrenner på 146g. Denne har også forvarmingsbøyle. Med slange får du lavere tyngdepunkt og det er mer stødig å røre i gryta, er også lettere å skjerme for vind. 

https://www.skittfiske.no/eagle-products/182534/eagle-brenner-146g-eagle-brenner-med-forvarming?gclid=EAIaIQobChMI-8bw4tiV6gIVk5IYCh3__QIEEAQYBiABEgJcFvD_BwE

Jeg kjenner ikke Pocketrocket i forhold til hvor god den er å regulere. Jeg har imidlertid en FMS116T (379,- XXL), som i realiteten  har samme brennerhode som "146en", men er toppmontert. Den regulerer fint, men trenger vindskjerm i litt trekk.

GSI pinnacle soloist ii er en non stick gryte på 1.1l, trenger du f.eks spisebolle så er dette med siden dette er et "kit"

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (2 timer siden):

 

Til steking og matlaging må det til en form for adapter, da kommer spørsmålet opp, er det like greit å ha en slangebrenner som lar seg regulere bedre og som sprer varmen mer til dette formålet. For meg er svaret ja. Uansett må det en stekepanne eller non stick gryte til, vann kan også kokes i denne. 

Man må ikke ha adapter om man bruker msr sine egne gryter/stekepanner som hører til systemet. Disse har varmevekslere og skal visstnok spre varmen godt. Jeg har stekepannen, men har bare stekt bacon på den. Det gikk fint. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havsula skrev (2 timer siden):

ein MSR Pocket Rocket (eller Biltema sin tilsvarande) med ein vinskjerm gjere like god jobb?

Bruk ikke vindskjerm som går helt rundt brenneren og boksen, bare - da risikerer du at gassboksen sier "plopp" og kanskje eksploderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jetboil minimo kan man fint lage mat på, både i gryta som følger med men også med adapter slik at man kan bruke andre kjeler og panner. Fungerer også greit i vind, men som med de fleste brennere trenger man litt skjerming. Det er veldig god justering av varmen og ingen problemer å steke egg og bacon eller pannekaker.

Det beste med denne brenneren er drivstofforbruket, som er veldig lavt. 220 gram gass holdt med vårt bruk i 10 dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (30 minutter siden):

Man må ikke ha adapter om man bruker msr sine egne gryter/stekepanner som hører til systemet. Disse har varmevekslere og skal visstnok spre varmen godt. Jeg har stekepannen, men har bare stekt bacon på den. Det gikk fint. 

 

Med mindre stekepannen fulgte med systemet er det "himla dyr bacon". Det er kanskje det største problemet med den, at du må ha en MSR stekepanne med varmeveksler for å få den til å passe. Selvfølgelig tåler den like mye vind som gryta, men kokkelering er kanskje ikke førsteprioritet når det er vindutsatt.

Misforstå meg rett, jeg liker Windburneren, men med et arsenal av brennere og gryter er ikke den jeg velger til kokkelering. Av samme grunn har jeg ikke adapter til Jetboil zip, men den har heller ikke samme regulator som Minimo som nevnes over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Windburner siden den ble lansert og hette Windboiler. Den har helt klart litt den brenneren jeg bruker mest. Årsaken er enkel i bruk, stabil, upåvirket av vind og alt i et kompakt system. Har også gått til innkjøp av stekepanna. Enig i at den nok ikke er helt tilpasset finsteking og kokkelering, men til en og annen ørret, egg, bacon og evt karbis, er den super. Den sitter som et skudd på brenneren, og er også nesten ikke påvirket av vind. Det finnes lettere brennere med bedre justering, men ingen med samme totalpakka etter mitt skjønn 🙂

Endret av Arntrooney
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.