Gå til innhold
  • Bli medlem

Hver mange år kan et fjelltelt vare?


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et 25 år gammelt Børgefjell t3 Camp som jeg har tenkt å fikse opp litt. (impregnere osv, se annen tråd)

Nå har jeg tenkt meg om litt og undrer om det er så lurt. Teltet har ikke muggsopp som jeg kan se, men det lukter ganske mye, klassisk "gammelt-telt-lukt". Det har ingen lekkasjer, men trekker til seg vann. Bunnduken er ok, men jeg tror det siver litt fukt gjennom. Jeg har ikke fått testet det i uvær med masse vind de siste 10 åra, hva skjer da? Vil det revne eller er det like sterkt?

Hva er deres erfaringer med gamle telt? Hvor lenge kan de vare? Er det bare jeg som plutselig er rammet av må-ha-nytt-psykosen når jeg heller bør satse på det gamle teltet til det dør?

Mvh Espen

telt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teltduk av plast (nylon, polyamid) kan holde i mange år, men det som sliter mest på den er UV-stråling. Hvis teltet står oppslått i solskinn svekkes duken raskere enn man skulle tro.
Selv om duken på det gamle teltet ditt fortsatt kan være sterk, er det et annet spørsmål om bomullstråden i sømmene er like sterk som da den var ny.

Impregner teltet med Nikwax solar proof, og smør sømmene med sømforsegler, så er det meget mulig du har telt ennå noen år. Men jeg er ikke sikker på om jeg ville stolt på det en uværsnatt på høyfjellet vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar på XXL og kjøper solar proof nå. Sånn ellers satte jeg opp teltet ute i går og det stod oppe hele natta. Her i Oslo har det vært enorme mengder regn siste døgnet så det fikk VIRKELIG testa seg. Jeg så inni teltet i morges. Ytterduken var fuktig på innsida, men ingen områder med lekkasjer som jeg kunne se. Bunnduken er jeg noe usikker på, virker som om det trenger noe fukt gjennom opp fra bakken. Den eksisterende impregneringen på ytterduken var altså overraskende bra, og vannet prellet ganske greit av, selv om jeg merker at teltet er tungt og gjennomtrukket av vann nå.

Jeg kunne altså fint overlevd et døgn med sammenhengende kraftig regn inne i teltet som det er nå. Enda bedre blir det vel med ekstra impregnering.

telt 2.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte lurt på om teltene mine suger vann gjennom bunnduken, men det gjør de ikke. Stoffet blir mettet utvendig med fukt, men det kommer ikke inn. Kanskje det er det samme med ditt.

Teltet holder sikkert bra det, litt fukt fra luft/bakken/kondens blir det alltid i sånt regnvær. Men duken kan være tett fordet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.