Gå til innhold
  • Bli medlem

Lofoten vs Fjellheimen vs Nallo


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er en familie på 5 med tre barn i alderen 7-11. Vi satser på å ligge i to telt, 2 barn i 2-mannstelt og så skal 2 voksne og ett barn ligge i camp tunneltelt som jeg skal kjøpe nå.  
 

Hovedsaklig er det snakk om enkle fjellturer vår, sommer og høst, med enkelte turer på vinteren. Maks 4-5 overnattinger. Vi skal ikke ut i ekstremvær.

Jeg prøver å finne ut hvilket 3-manns (evt 4) tunnel-telt (camp) vi skal velge, og greier ikke se hva den store forskjellen på Helsport Lofoten og Fjellheimen er. Hva er hovedargumentene for/mot de to? Eller er det argumenter som gjør at jeg bør velge Nallo istedet? 
Altså, hva bør jeg tenke på når jeg vurderer disse 3 teltene?

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Lofoten Pro 4 Camp, og er godt fornøyd med det. En av forskjellene mot Fjellheim er slik jeg forstår det at Lofoten smalner litt av i fotenden.

Bredden på teltet er såpass at jeg (176 cm) kan sove på tvers i forteltet hvis innerteltet blir "fullt". Ellers er det veldig kjekt å kunne åpne hele fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt  Fjellheimen, men solgte det til fordel for Nallo gt. Fjellheimen er et bra telt, men for familieturer så likte jeg ikke at man ikke kan åpne det i endeveggen slik man kan på Nallo og Lofoten. Nallo skrår også innover slik som på Lofoten. Grunnen til at jeg valgte Nallo foran Lofoten er bare at jeg har mest erfaring med Hilleberg-telt fra før og jeg betalte omtrent det samme som for Lofoten. En fordel Lofoten har i forhold til Nallo er vel en høy ventil i fotenden, på sommertid har nok ikke det så stor betydning, men muligens om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellheimen har samme bredde i innerteltet mens Lofoten smalner mot fotenden. Lofoten skrår og mer i taket så i fotenden er det vel 20cm lavere enn Fjellheim3n. Med barn er det greit med litt ekstra plass. 

Ville og tatt en titt på Hilleberg Kaitum 3. Det har og god bredde og høyde. I tillegg har det fortelt i begge ender som gir rette endevegger i innertelt og gjør det romsligere. Vekt er vel omtrent samme som de andre. Det finnes og i GT versjon med ekstra stort fortelt i ene enden som gir litt ekstra vekt. Så vidt jeg husker kan man også rulle opp ene enden på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan få Lofoten Pro 4 Camp for 7500,- og Hilleberg.Nallo 4 GT for 10500,-

Ut ifra det jeg kan lese om disse er de sånn cirka like i kvalitet. Finnes det da noen fornuftige grunner til å velge Nallo framfor Lofoten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen A skrev (12 timer siden):

Jeg set at Nallo kan settet opp med kun innertelt på to teltstenger, altså uten ytterteltet. Kan man det samme med Lofoten ?

På Lofoten er stangkanalene integrert i ytterduken, så innerteltet kan ikke settes opp alene. Med små barn på tur ha jeg satt pris på å kunne sette det opp effektivt med alt i en "pakke". Har også footprint/bunnduk klipset ferdig på, så alt kommer opp i ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, IvarJS said:

På Lofoten er stangkanalene integrert i ytterduken, så innerteltet kan ikke settes opp alene. Med små barn på tur ha jeg satt pris på å kunne sette det opp effektivt med alt i en "pakke". Har også footprint/bunnduk klipset ferdig på, så alt kommer opp i ett.

Det er stangkanaler i ytterteltet på Hilleberg-telt også, så det har ingen betydning. Man kan bruke disse https://www.outnorth.no/hilleberg/stanghallarsats-4-pack?gclid=EAIaIQobChMI4oDp49aX6gIVAcKyCh2zAgz0EAQYASABEgLaGvD_BwE#Black De festes i nederste hempe på innerteltet på hver side, så trer du stanga inn i alle hempene til innerteltet. De følger forøvrig med om man kjøper mesh innertelt. Du kan se en video av det her 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avgjør saken. :) Det at innerteltet enkelt kan brukes alene uten yttertelt er jo veldig praktisk, spesielt nå når det er så varmt. Og når man i tillegg får kjøpt mesh innertelt er jo det helt strålende. Jeg regner med det er en smal sak å improvisere en lignende løsning med Lofoten også, og jeg hører gjetord om servicen deres, men tror jeg lander på Hilleberg i denne omgang. Det eneste negative jeg hører om Hilleberg er at lufting kan tettes nede om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg fant denne tråden da jeg vurderer de samme teltene som du gjorde. Jeg står mellom hilleberg nallo 4 gt, helsport Lofoten pro camp 4, og helsport fjellheimen superlight 4. vi er to voksne og et barn (5 1/2 år) som er ganske ferske i telt-verdenen. Men vi liker god plass😃 og litt dårlige rygger gjør at vekt er viktig. Blir nok mest «en natt eller to»-turer sen vår/sommer/tidlig høst i Østfold og evt på fjellet, men jeg har et ønske om mer etterhvert (kanskje kaldere, lengre avstand og varighet) og vil derfor gjøre en god investering som kan vare i mange år. 

synes muligheten til å åpne fronten på nallo og Lofoten er genial. Men blir det irriterende med skråtak og gulv? 
hva er din/deres erfaring?

Er 3,6 kg tungt for en lett dame med vond rygg med oppakning for et døgn eller to? Vil 2,5 kg (SL) i stedet gjøre en vesentlig forskjell? Eller er sjansen for hull og rifter stor i SL? Er prisen på nallo verdt kvaliteten? Er Lofoten like greit? Bedre enn SL?

prisnessig ligger de ikke veldig langt fra hverandre (8500-10400) mtp «livstid-investering» i familietid og naturopplevelser)😆

innspill og erfaringer?

fyr løs😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk😊 hadde egentlig bestemt meg for dette for noen uker siden, men så vil jeg jo gjerne være helt sikker- må kjøpes fra Danmark eller Sverige siden det er tomt i Norge. Men man kan vel aldri bli 100 % sikker🙈 sikkert som du sier at den utsikten «bruker» man kanskje ikke så ofte likevel..  men hadde jo vært fint også, hadde ikke vært i tvil om det var på SL😊

andre innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, TLAH said:

Men blir SL veldig kald ift til helårstelt? Vi kommer neppe til å sove ute i en meter dyp snø på vidda, men er jo kjekt å kunne ta en tur ut i nærområdet til tross for noen få minusgrader😊

Teltet har omtrent null å si for hvor kaldt det blir inni teltet. Eneste unntaket er telt som benytter seg av skjørteventiler (store glipper under duken) og veldig mye mesh i innerteltet, hvor vind kan føre til trekk innvendig. Både fjellheimen sl og pro har duk som går ganske tett ned mot bakken.

Det som definitivt betyr mest er liggeunderlag og sovepose

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, halvmelk said:

Må man betale noen importavgifter når man bestiller telt fra Danmark?

Det er ikke noe annet enn norsk moms og evnt et fortollingsgebyr fra Posten eller den som tollbehandler forsendelsen. Dansk moms trekkes fra i butikken når den sendes ut fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.