Gå til innhold
  • Bli medlem

Forlate telt for dagstur


Thellem

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt med på en 4 dagers telttur på Hardangervidda med familien i juli. Er desverre ikke så erfaren med teltturer på hardangervidda og ungene (5 og 8år) har liten erfaring med vandreturer/teltturer generelt.

Vi ser for oss å vandre fra Trondsbu Turisthytte og langs østsiden av Tinnhylen for så å sette camp et sted langs Tinnhylen hvor vi ser for oss å tilbringe 3 netter. På dag 2 og 3 tenker vi å gå dagsturer. Kanskje en tur til Stigstuv for eksempel.

Det jeg lurer på er følgende:

Er det greit/trygt å forlate teltet i flere timer for å gå på en dagstur? Eller må man belage seg på å bære teltet og alt utstyret på alle turer for så å bruke tid på å sette det opp igjen hver kveld. 

Har forstått at området rundt Tinnhylen er ganske populært og kan være folksomt i julimåned (og blir sikkert ekstra mange i år grunnet Korona).

All informasjon/tips tas imot med takk. Om noen har noen tips til skjulte pærler med god teltplass for en familie på 4 langs østsiden av Tinnhylen tas også det i mot med takk :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk reiseforsikringen din. 

Det samme problemet, om det er noe problem du møter i også i båt.  Der kan vi ikke gjøre noe annet enn å dra ned glidelåsen. 

På den andre siden har jeg aldri blitt frastjålet noe fra hverken telt eller båt.  Fjellfanter går jo for å være ærlige mennesker, så jeg kommer hvert fall til å fortsette nåværende praksis.  Men man behøver jo ikke f eks å legge lommeboken lett synlig  

Endret av Tom42
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tom42 sier, fjellfanter går for å være ærlige mennesker, selv om det helt sikkert finnes unntak her også.
Jeg har aldri opplevd at noen har romstert inne i teltet mitt på de turene jeg har vært på, det er helt vanlig å gå dagsturer fra camp.
God tur :-)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å henge opp (Amok) hengekøye ved hytta.  Siden den jo er forholdsvis lett å hekte ned og ta med (raskere enn å slå ned telt) og det går en del fiskere i området har jeg faktisk kjøpt en sykkellås med tynn vire som jeg har tenkt å slå rundt tre og så den er sikret sånn. Alternativt må vi ta ned hver dag og det tror jeg ikke vi gjør.  Vil tro at det sitter langt inne å kutte feks møneline for å stjele den.  ville kanskje ikke forøkt å låse et telt - da ville noen som var på jakt etter verdisaker gjerne tenkt at her er det noe og kuttet hull i teltet...

Verdisaker (kort og nøkler etc) tar en selvsagt med seg på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått fra teltet mange ganger. Går rundt i området og fisker f.eks. kan ofte en brenner eller noe stå utenfor teltet også. Tar med verdisaker så klart. 
Ikke manglet noe hos meg. Men hørte vel en episode fra Rogen hvor en familie på telttur hadde blitt frastjålet noe mat fra yttertelt på natta. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å gå fra ting, så kjenner jeg på følelsen også. Men jeg har valgt å bare gå fra det og ta risikoen. Kvaliteten på turen blir dårligere om jeg skal bekymre meg for sånt eller bære omkring på alt.

Har hørt noen som bruker en liten kodelås på glidelåsen på teltet. Ikke dumt egentlig :)

Om jeg setter opp teltet på vinteren, og kommer tilbake fra topptur i skumringen i -17 grader og teltet er borte, har man ett stort problem.

Jeg er mer bekymret om jeg legger fra meg kajakken på en strand når jeg er på tur, og skal gå eks. topptur på ett fjell. Den er fristende for mange, det samme med årene, vesten, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 minutter siden):

Har hørt noen som bruker en liten kodelås på glidelåsen på teltet. Ikke dumt egentlig :)

Spørs jo bare hvor mye "den uærlige" vil ha det som er inni teltet, resten av teltet består jo bare av duk/innerduk og myggnetting...

Når det er sagt, jeg forlater ofte teltet for å gå topper, både sommer og vinterstid. Tror også det er litt "lotto" om du har camp et stykke inn i fjelleheimen og det er uærlige personer som stjeler fra fra din camp.

 

Mange andre som gjør det samme. Også veinært, her telt ved Turgagrø hvor det er populært å gå dagsturer på toppene:

image.png.ae5357bc5c3af49f64e5b620ddabe540.png

image.thumb.png.5c5a11592b7b67e0291f77000a1e07bb.png

(Bildene over er lånt herfra: https://ut.no/hytte/10926/turtagr-hotel / https://www.fjellforum.no/topic/42408-telte-ved-tindevegen/?do=findComment&comment=418837)

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (5 minutter siden):

Hengelås!?  Klart  at det er en barriære, men teltduken er ganske tynn. Bedre å bli frastjålet noe, og slippe at teltduken er skåret opp.  For mitt vedkommende kommer jeg til å fortsette som før.

 

  •  

Kan hende det er alt som skal til for at de ikke gidder å «sjekke» om det ligger noe «kjekt å ha» i teltet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Det høres veldig ut som dyr har vert å lusket, spør du meg. men jeg var jo ikke der.

Det virker jo logisk. Men ette rhva jeg husker var dette en familie i 2 telt. Noen hadde våknet av noe visking og litt på natt men trodde bare det var de i det andre teltet. Da  manglet det noen poser med Real Sjokolademusli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun unge jenta i Eventyrjenter på NRK fikk jo frastjålet «alt av verdi» fra en Gapahuk i første sesong, så det hender jo åpenbart.

Ellers ble jeg litt nysgjerrig angående reiseforsikring. Jeg har DNB Best, som har blitt «best i test» flere ganger. Et eventuelt tyveri fra telt erstattes med 1500,- per pers oppad begrenset til 4000,-. Ikke akkurat mye å skryte av. I Storebrand sine vilkår fant jeg ikke noe spesifikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (26 minutter siden):

Hun unge jenta i Eventyrjenter på NRK fikk jo frastjålet «alt av verdi» fra en Gapahuk i første sesong, så det hender jo åpenbart.

Ellers ble jeg litt nysgjerrig angående reiseforsikring. Jeg har DNB Best, som har blitt «best i test» flere ganger. Et eventuelt tyveri fra telt erstattes med 1500,- per pers oppad begrenset til 4000,-. Ikke akkurat mye å skryte av. I Storebrand sine vilkår fant jeg ikke noe spesifikt.

Uten at jeg husker det så altfor godt, hadde hun det ypperste av utstyr.  Og det visste øyensynlig noen, så det var nok ikke en som tilfeldigvis gikk forbi.  Nærmest et bestillingstyveri.  Men det jeg  husker var at jeg foreslo kronerulling for henne, men fikk av en eller annen her på Forumet  besskjed at det ikke var synd på henne, hun var skikkelig sponset.  Men det hjemler slett ikke å bli frastjålet sitt utstyr.

 Jeg er forsikret gjennom i Sparebank 1 gjennom Norges Offisersforbund som er medlem av LO, og min kone er også forsikret i et LO forbund.  Dette betyr at vi ikke har noen egenandel.

Når det gjelder den praktiske delen, opplevde jeg i 2017 at høyre kne tok kvelden.  Jeg fikk kontakt med Røde kors og de sendte et terrengkjøretøy i møte med meg.  men det kostet meg 2000 kroner.

Noe senere, i en annen sak, var jeg i kontakt med Forsikringen og i løpet av samtalen kom jeg til å nevne denne episoden.  "Hvor mye betalte du, sa du"?  Jeg nevnte beløpet, men sa at jeg ikke hdde noen kvittering.  "Spiller ingen rolle", og dermed hadde jeg kr 2000 på kontoen.  Snakk om service

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (1 time siden):

Hun unge jenta i Eventyrjenter på NRK fikk jo frastjålet «alt av verdi» fra en Gapahuk i første sesong, så det hender jo åpenbart.

Ellers ble jeg litt nysgjerrig angående reiseforsikring. Jeg har DNB Best, som har blitt «best i test» flere ganger. Et eventuelt tyveri fra telt erstattes med 1500,- per pers oppad begrenset til 4000,-. Ikke akkurat mye å skryte av. I Storebrand sine vilkår fant jeg ikke noe spesifikt.

Leste i går at gouda forsikring dekker opp til 5000 per pers ved tyveri fra telt, om jeg ikke tar helt feil. 

 

Dog dekket de kun mobil tlf opptil 3000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket min forsikring for et par år siden. gjennom sparebank 1 og LO. alt i telt intill 40.000kr (ikke mobil, kamera osv) 

Når det gjelder kanoen en Ally kano (som ikke er båt) så går denne som utstyr, tyveri av denne dekkes også om noen skulle finne den i lyngen når jeg står og smiler på en topp og den er borte når jeg kommer ned. 

Får jo bare håpe det ikke finnes idioter der ute som tar livsnødvendig utstyr, f.eks en kano, som gjør at du må gå "en dag" for å komme til teltet, kanskje med noen barn som ikke klarer turen. 

eller at man langt inne på vidda ser at noen har tatt soveposer.. 

Som det blir sagt så svekkes turkvaliteten om man skal bekymre seg over ting som dette, men vi setter aldri teltet i nærheten av sti, og det er sjeldent vi møter folk der vi går på Hardangervidda. Jeg tror heller ikke det blir tett med folk der oppe. 

Vi booket også en hytte i Jotunheimen her om dagen, da sa de som leier ut at det ikke er noen Nederlendere eller Tyskere i år, så de forventet faktisk færre folk. 

Time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en ekstra, vanntett pakksekk og legg verdisaker i (i diskret farge). Denne er ikke så vanskelig å gjemme et stykke fra teltet. Lett på en sten eller to, for eksempel. 

Da jeg var på festivaler i en yngre del av livet, pleide jeg å grave en liten grop en halvmeter innenfor kanten under innerteltet. Der la jeg en liten pakksekk med verdisaker, og satte innerteltet ned igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (På 23.6.2020 den 9.04):

 

Da jeg var på festivaler i en yngre del av livet, pleide jeg å grave en liten grop en halvmeter innenfor kanten under innerteltet. 

Gjorde akkurat det samme!


Men der la jeg to øl og en smirnoff ice. Så hadde jeg kald drikke om morgenen til å reparere med 😁

Det var min første opplevelse med «kuldegrop».

  • Liker 2
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ha reiseforsikring, ta med deg telefon, lommebok og kamera når du stikker på tur.  Hører ytterst sjeldent om noen som blir frastjålet noe i teltet sitt. Som noen andre nevnte så er det jo helt vanlig i fjellområdene at man ligger i telt, mange i samme område også- og at noen skulle pakke sammen teltet og utstyret og stikke av med det er veldig usannsynlig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Tom42 skrev (På 22.6.2020 den 9.07):

Sjekk reiseforsikringen din. 

Det samme problemet, om det er noe problem du møter i også i båt.  Der kan vi ikke gjøre noe annet enn å dra ned glidelåsen. 

På den andre siden har jeg aldri blitt frastjålet noe fra hverken telt eller båt.  Fjellfanter går jo for å være ærlige mennesker, så jeg kommer hvert fall til å fortsette nåværende praksis.  Men man behøver jo ikke f eks å legge lommeboken lett synlig  

Kom akkurat fra telttur.  Trakk ned glidelåse til forteltet i fall det skulle begynne å regne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.