Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrennere og "hotspot"


Beron

Anbefalte innlegg

Har en jetboil med ekstrautstyret jetboil gryte og stekepanne, har blitt noen turers erfaring med dette

Er en aldeles utmerket vannkoker etter min erfaring, men sliter med steking , samt koking av annet enn vann.

Dette skyldes at den konsentrerte flammen lager en hotspot under stekepanna/gryta som gjør dem ekstremt utsatt for fastbrenning av mat med tilhørende brentsmak og et jævlig styr når man kommer hjem med å koke utstyret rent med oppvaskmaskinsmiddel.

Noen som har tips til annet lett utstyr som kan erstatte jetboilen og har jevnere varmefordeling ved koking/steking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kovea Spider er en lett og kompakt brenner som (i følge internett) har en bredere varmespredning enn det ser ut som. Krever selvfølgelig vindskjerm. 

Ellers er jo trangia en slager for matlaging . Har laget fløtegratinegte poteter (minus gratinert biten) i min uten problemer. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Kovea Spider er en lett og kompakt brenner som (i følge internett) har en bredere varmespredning enn det ser ut som. Krever selvfølgelig vindskjerm. 

Jeg har denne og synes den fungerer bra. Nå driver ikke jeg med noe gormet kokkelering. Men funker fint for grøt, taco lefser med fyll, etc. Bruker en lett vindskjerm fra biltema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (På 21.6.2020 den 22.41):

Dette skyldes at den konsentrerte flammen lager en hotspot under stekepanna/gryta som gjør dem ekstremt utsatt for fastbrenning av mat med tilhørende brentsmak og et jævlig styr når man kommer hjem med å koke utstyret rent med oppvaskmaskinsmiddel.

Noen som har tips til annet lett utstyr som kan erstatte jetboilen og har jevnere varmefordeling ved koking/steking?

Alt skal jo være smått og lett for tiden, og da går det ofte litt funksjonalitet fløyten. Mange av de kompakte brennerne har lite hode og for liten avstand til flammen. 

Var på fisketur nylig, og en turkompis hadde kjøpt denne. Fin å steke fisk med. Brennerhodet er ikke av de minste, og flammene er vinklet utover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/21/2020 at 11:30 PM, TheSleepwalker said:

Har en laget av en sånn bestikkdings fra ikea. Funka bra til pannekaker og kaffe. DSC_0004.thumb.JPG.5d4fb73758fa5240b34d7d209196befd.JPG

En av de finere kvistbrennerne! Vanlige spikerplater/byggbeslag som kjelestøtte?

Endret av Bjørn J
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt. Noe sånt. Biltema. Stål. Ikke bruk galvanisert, der avgir noen uheldige(!) gasser. Usikker på om mine er galvanisert sjøl. Må sjekke før den brukes neste gang 🤕 Har og en vindskjerm som passer nesten perfekt rundt brennern, den reduserer effekten drastisk. En rørbit til ventilasjon. 

Skal innrømme jeg ikke lagde den alene. Viste bilde av en lignende til min far. Han ble som en 10åring med Lego. 

Edit: Kjelestøttene, og sannsynligvis vindskjermen, er forsinket stål. Får lage nye en gang. 

Endret av TheSleepwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, TheSleepwalker said:

Husker ikke helt. Noe sånt. Biltema. Stål. Ikke bruk galvanisert, der avgir noen uheldige(!) gasser.

Forsinket og galvanisert er stort sett det samme, det dannes et sinkbelegg utenpå stålet. Galvanisering er en kjemisk prosess, forsinking er dypping i sink. Uansett vil jeg tro at etter noen fyringer med høy flamme vil sinkbelegget forsvinne. Jeg ville ikke vært så veldig bekymret.
Den bestikkholderen fra Ikea er i rustfritt stål, koster kr 39.- :-) . Nesten så jeg synes det er synd at vi ikke har Ikea her i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (På 21.6.2020 den 22.41):

Har en jetboil med ekstrautstyret jetboil gryte og stekepanne, har blitt noen turers erfaring med dette

Er en aldeles utmerket vannkoker etter min erfaring, men sliter med steking , samt koking av annet enn vann.

Dette skyldes at den konsentrerte flammen lager en hotspot under stekepanna/gryta som gjør dem ekstremt utsatt for fastbrenning av mat med tilhørende brentsmak og et jævlig styr når man kommer hjem med å koke utstyret rent med oppvaskmaskinsmiddel.

Noen som har tips til annet lett utstyr som kan erstatte jetboilen og har jevnere varmefordeling ved koking/steking?

Litt av poenget med jetboil er jo at den gir høy effekt og tåler vind, samtidig er den kompakt og ganske lett.  Noe av dette må ofres for å få fordelt varmen.  På enkelte brennere har det å legge lokket fra en hermetikkboks på midten under flammen vært en brukbar løsning.  Andre vil som du ser velge helt andre brennere med andre egenskaper som går på bekostning av jetboil sine fordeler.  Trangia er noe som virker bra med gass), for meg er Coleman Apex eller 550B matlagingsprimusser, Skal du ha vindskerm (anbefales) så er Apex å anbefale.  Disse får du bare som brukte, og nyere modeller faller igjennom.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (På 21.6.2020 den 23.30):

Har en laget av en sånn bestikkdings fra ikea. Funka bra til pannekaker og kaffe. DSC_0004.thumb.JPG.5d4fb73758fa5240b34d7d209196befd.JPG

Dette var smart og fint! :) Digger det!

Man tager hvad man haver, en fiskebolleboks ville kanskje også gjort nytten?

Alle har sikkert en kvistbrenner hjemme, de bare vet ikke om det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Dette var smart og fint! :) Digger det!

Man tager hvad man haver, en fiskebolleboks ville kanskje også gjort nytten?

Alle har sikkert en kvistbrenner hjemme, de bare vet ikke om det ;) 

Blir ikke brukt for tiden da bena er fastmontert og dermed gjør den veldig upraktisk å pakke. Men artig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (På 21.6.2020 den 22.41):

Noen som har tips til annet lett utstyr som kan erstatte jetboilen og har jevnere varmefordeling ved koking/steking?

Primus Mimer Stove eller Primus Essential Stove toppmonterte gassbrennere med  bredt brennerholde, velegnet for alle typer kokkelering. Husk støttebein til gassboksen. 

image.png.8bca597522c9212efd0c95ff882b180b.pngimage.png.c2e698b3b780c34d5393e077773762c3.png

Endret av Nordhauk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.