Gå til innhold
  • Bli medlem

Insektsmiddel med picaridin


Tåkefyrsten

Anbefalte innlegg

Har nå innsett at jeg har en del utstyr og klær som inneholder en del plastikk, noe DEET ikke er kjempe god venn med. Så jeg er på utkikk etter ett godt insektsmiddel med picardin som virkestoff. Er det vits å være bekymret for utstyret eller er det uforskyldt?

 

Har tidligere brukt Mygga 50% DEET og myggmelk, hvor jeg heller mot 50%en på finnmarksvidda. 

 

Noen erfaringer, anbefalinger eller tips? Takk!

Endret av Tåkefyrsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Picaridin er det samme som Icaridin, som finnes i bl.a. det velkjente Autan myggmiddelet. På meg er det svært effektivt, minst like effektivt som DEET, og i følge mange rapporter er det betydelig mindre helseskadelig. Og det er mye mindre grisete og klissete enn DEET, og snillere mot plast og klær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEET er egentlig et løsemiddel, og i kontakt med plast så smelter plasten. Det skal nok en del mengder til for at plasten blir ødelagt, men det skal mindre til for at plasten blir matt og flekkete. DEET ble utviklet på 40-tallet, så virkningen på plast var kanskje ikke en prioritet. Jeg håndterer mye kamerautstyr når jeg er på tur og har nå gått helt bort fra DEET. Som @Bjørn Jnevner er alternativene mindre grisete, og jeg slipper å bekymre meg for kamerautstyr, klokke, briller, jakker osv. I tillegg til Autan så ville jeg også anbefalt Care Plus sitt myggmiddel. Det var testvinner i Villmarksliv i 2015 og fåes i en 50ml roll-on (f.eks. på Apotek1). Den er liten og enkel å ha med seg på tur (om det er noe du tenker på). Virkestoffet er piperidine, som er i samme familie/kategori som picaridin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autan er en favoritt. Beveger meg en del i Finnmark sommerstid og bruker en "tredelt løsning". Bruker noe med solid DEET-innhold til å "marinere" caps, buff osv. Har Autan-på spray i det meste av beltelommer osv på sekken og sprayer med disse og påfører på naken hud i ansikt og hender. Hovedsaklig ved ankomst ny lokasjon da myggplagen ofte er størst når man har forflyttet seg noen meter gjennnom busker og kratt og dratt med seg mygg. Den siste delen er ustrakt bruk av myggavvisende plagg som gjør at man kan buke tynne plagg uten at myggen sitter på ryggen og forsyner seg gjennom skjorta. Autan fungerer også mot knott der jeg har ferdes elvelangs om sommeren. Det hender knotten blir aggresiv mot hendene (som ofte har kontakt med vann og dermed vaskes rene). Ny påføring har da gjerne umiddelbar effekt, noe som tyder på at det fungerer utmerket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europris har Autan på sprayboks i vanlig "gul" og "tropical" til 99,- Begge har 16% Icaridin. Hva som er forskjellen kunne jeg ikke sånn uten videre se, mulig det er same shit new wrapping. 

Europris er eneste sted jeg har kunne finne på nett som har Autan foruten apotekene. Mulig noen daglivare forretninger kan ha det i en "papp display". Siden Autan produseres av SC Johnson som blant annet er store på vaskemiddel, ser det ikke ut som de har noen salgskanal i f.eks sportsbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (24 minutter siden):

Europris har Autan på sprayboks i vanlig "gul" og "tropical" til 99,- Begge har 16% Icaridin. Hva som er forskjellen kunne jeg ikke sånn uten videre se, mulig det er same shit new wrapping. 

Europris er eneste sted jeg har kunne finne på nett som har Autan foruten apotekene. Mulig noen daglivare forretninger kan ha det i en "papp display". Siden Autan produseres av SC Johnson som blant annet er store på vaskemiddel, ser det ikke ut som de har noen salgskanal i f.eks sportsbutikker.

Jeg har sporadisk funnet de på en Bunnpris. Har ellers både apotek og Europris i nærområet så ikke så ofte jeg sjekker andre steder...

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.