Gå til innhold
  • Bli medlem

Lur på tur


trugepetter

Anbefalte innlegg

Det å dra på lange ekspedisjoner gjennom Canada som Monsen krever vel noe pakk og slit å dra med seg, og hver kveld sette opp leir osv..Noe glemt på butikken langt uti ødemarka lar seg vel ikke ordne sånn der og da.

Men hva dersom man bare helt enkelt bruker en bobil med alle fasiliteter og handle proviant på butikker etter veiene, for så å komme seg til de flotteste turområdene og toppene på fatbike og truger.

Jeg tror man får mindre slit og mer av turen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange måter å dra på tur på og de har hver sin sjarm. Jeg er veldig glad i å gå lange turer i villmarken selv om jeg på ingen måte er på Monsen nivå. Det er gøy å detaljplanlegge og teste ut i forkant og det gir en enorm mestringsfølelse å gjennomføre. Men jeg kan også kose meg veldig på luksustur med bagasjetransport, hotellovernattinger og restaurantmiddager.

I år er det eneste turalternativet mitt sykkeltur og jeg blir nesten litt stressa av at jeg kan handle mat så ofte og må planlegge mat fra dag til dag. Drytech og havregrøt er enkelt å forholde seg til selv om det selvfølgelig blir kjedelig i lengden.

Det viktigste er kanskje å finne en måte å dra på tur som en trives med selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som har den Youtube kanalen jeg linker til kombinerer mellom dette, og har alt pakk med sykkel osv. inni sin minivan. Så kjører han fra sted til sted til de mest aktuelle plassene i Rocky Mountains for så å ta fram ryggsekk med telt og truger. Deretter deiser han innover villmarka på fatbiken sin så langt han kommer, gjemmer den et sted og går så videre for en eller flere dager.

Jeg tenker at mestringsfølelse og effektive tur opplevelser er to forskjellige ting. Slike turer som Monsen gjorde må da i lengden bli ekstremt monotone med tusenvis av kilometer med flate vidder å tråkke seg gjennom og 100+kg. pakk i børene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trugepetter skrev (17 timer siden):

 

Jeg tenker at mestringsfølelse og effektive tur opplevelser er to forskjellige ting. Slike turer som Monsen gjorde må da i lengden bli ekstremt monotone med tusenvis av kilometer med flate vidder å tråkke seg gjennom og 100+kg. pakk i børene.

Ja, det er to forskjellige ting. Og man trenger heller ikke gå langt eller bære tungt for å få mestringsfølelse, det handler mer om hvilke utfordringer man velger å fokusere på. Men må turopplevelser på død og liv være så effektive? 

Det lengste jeg har gått på tur har vært ca 550 km, og det har på ingen måte vært monotont. Terrenget endrer seg hele tiden. Joda, leirrutinen var lik de aller fleste dagene og jeg var litt lei av sand etter 11 dager i en ørken, men jeg har ingen problemer med å skiller mellom dagene. For meg hadde hver dag sine unike opplevelser, utfordringer og verdi. Den hardeste turen jeg gikk i fjor var 880 meter i parken utenfor der jeg bor - på speilblank is med piggsko, krykker og et brukket bein som ikke kunne belastes. Men aldri har det smakt så godt med appelsin og sjokolade som i sola på benken på halvveien.

Jeg tror ikke det finnes en fasit på hva som er den riktige måten å nyte turer naturen på. For noen er det perfekt å reise rundt med bobil og bruke den som base, andre finner seg en base med teltet og bruker noen dager på å teste ut fiskevann i nærheten, noen liker å gå langt og være selvforsynt, andre bruker hytter og hoteller eller bagasjetransport og noen er fornøyde med en kort tur i parken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg heller kjørt gjennom Canada for så å ta fram en lett liten tusekk, en tynn softshell jakke og turet på de beste plassene. Har sett endel ekspedisjonsturer på tv (heldigvis), men etter å ha sett filmsnuttene til Foresty Forest klarer jeg aldri å tenke meg å være pakkesel gjennom point of no return bare liksom for å ha gjort det.😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trugepetter skrev (3 timer siden):

Personlig ville jeg heller kjørt gjennom Canada for så å ta fram en lett liten tusekk, en tynn softshell jakke og turet på de beste plassene

Ok.

Jeg ville heller dratt lengre inn i villmarken, padlet norge på langs, eller noe sånt. Hvis/når jeg får mulighet.

Vi er forskjellige, og liker forskjellige turer. Og bra er det...

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der blir jo helt individuelt hva man føler for å gjøre. 

Det er uten tvil veldig praktisk å ha en type bil med mulighet å lagre utstyr, sove i etc, for å ta kortere multi-døgnsturer rundt om kring. 
Jeg klarer ikke helt å sammenligne det med å ta seg en lengre ekspedisjon i Alaska, da det er to vidt forskjellige måter å møte naturen på. 

Jeg sitter å drømmer meg litt bort om en varebil jeg kan konvertere på finn.no om dagen, samtidig som jeg er midt i planleggingen av en 30 dagers, 550 kilometers tur over Ungava-halvøya som skal gjennomføres neste juli hvor vi må kutte tannbørsten i to for å spare vekt, og nå går sjøflyet til Anarjohka neste helg for 14 dager med luksustur hvor man kan ta med seg alt av utstyr. 

Alle turer er forskjellige :) 

Endret av Anders Holt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Holt skrev (10 timer siden):

Jeg sitter å drømmer meg litt bort om en varebil jeg kan konvertere på finn.no om dagen, samtidig som jeg er midt i planleggingen av en 30 dagers, 550 kilometers tur over Ungava-halvøya som skal gjennomføres neste juli hvor vi må kutte tannbørsten i to for å spare vekt, og nå går sjøflyet til Anarjohka neste helg for 14 dager med luksustur hvor man kan ta med seg alt av utstyr. 

Jeg har hatt mye glede av å bo i varebil, så det kan anbefales, jeg har riktignok gjort det mest i forbindelse med kiteturer...

550 km høres ut som en helt perfekt lengde på en tur og  Ungava hørtes spennende ut. Jeg ble skikkelig misunnelig nå. Jeg gikk 550 km i fjor uten å kutte skaftet på tannbørsten, men da hadde jeg muligheten for et par resupplypunkter. Men måtte bære ganske mye vann innimellom da....

Og litt luksus innimellom må man jo ha 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 24.6.2020 den 19.45):

Ok.

Jeg ville heller dratt lengre inn i villmarken, padlet norge på langs, eller noe sånt. Hvis/når jeg får mulighet.

Vi er forskjellige, og liker forskjellige turer. Og bra er det...

Heeeelt enig. Lengst mulig ut i huttaheiti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur skrev (13 timer siden):

Jeg har hatt mye glede av å bo i varebil, så det kan anbefales, jeg har riktignok gjort det mest i forbindelse med kiteturer...

550 km høres ut som en helt perfekt lengde på en tur og  Ungava hørtes spennende ut. Jeg ble skikkelig misunnelig nå. Jeg gikk 550 km i fjor uten å kutte skaftet på tannbørsten, men da hadde jeg muligheten for et par resupplypunkter. Men måtte bære ganske mye vann innimellom da....

Og litt luksus innimellom må man jo ha 😎

Luksus er kritisk å ha med seg :D

Hvor gikk du i fjor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur skrev (7 minutter siden):

Jeg gikk over Island, fra nord til sør. Fantastisk tur som kan anbefales.

Ah, så fett! 

Island fra vest - øst står høyt på lista mi, etter et par turer jeg skal ha i Canada og en i Alaska som skal gjennomføres først. 
Hvor lang tid brukte du? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i 23 dager og hadde 2 hviledager. De lengste dagsetappene lå på 37 km, men snittet var på ca 25 km pr dag. Det lengste jeg gikk i strekk uten hviledag og ekstra matforsyninger var 11 dager. Jeg måtte bære en del vann, for opptil 2 døgn på det mest ekstreme, men jeg gikk ofte med nok vann for et døgn. Innlandet på Island er relativt lettgått og flatt selv om jeg var oppe i 1000 moh på midten, nærmere kysten er det mer kupert. 

Jeg har lyst til å dra tilbake til Island, men kanskje da med bil som base for kortere turer. Det er så utrolig mye storslagen natur der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 24.6.2020 den 19.45):

Ok.

Jeg ville heller dratt lengre inn i villmarken, padlet norge på langs, eller noe sånt. Hvis/når jeg får mulighet.

Vi er forskjellige, og liker forskjellige turer. Og bra er det...

Til dette ville jeg ha leid en bushpilot langt inni ødemarka for noen dager, og så flydd som ej gås over til neste sted. Mener at det vil gi begrensninger i forhold til å legge seg ut på sånne ekspedisjonsturer, slik at det kun kan legges rute mellom flate linjer i topografien. «Foresty Forest» derimot har hele tiden mulighet til å ta seg lettpakkete avstikkere på alle toppene og de flotteste plassene. Så det å skal mestre noe kontra det å begi seg ut gode turer kan være forskjellig.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trugepetter skrev (2 minutter siden):

Til dette ville jeg ha leid en bushpilot langt inni ødemarka for noen dager, og så flydd som ej gås over til neste sted. Mener at det vil gi begrensninger i forhold til å legge seg ut på sånne ekspedisjonsturer, slik at det kun kan legges rute mellom flate linjer i topografien. «Foresty Forest» derimot har hele tiden mulighet til å ta seg lettpakkete avstikkere på alle toppene og de flotteste plassene. Så det å skal mestre noe kontra det å begi seg ut gode turer kan være forskjellig.

Ja, blir vel omtrent som når Børge Ousland kom til sydpolen.
Våkna på morran av lyden fra ett helikopter.  Ut av det kom det en vaskeekte sheik i i tradisjonell drakt.
Sheiken hadde sikkert like stor mestringsfølelse som Ousland tenker jeg 🤔
 

  • Liker 1
  • Takk 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trugepetter skrev (6 timer siden):

Til dette ville jeg ha leid en bushpilot langt inni ødemarka for noen dager, og så flydd som ej gås over til neste sted.

Bra vi er forskjellig. Det å leie seg en bushpilot ville jeg aldri funnet på! Mye unødvendig støy i villmarken og unødvendig forurensing.

For meg er halve opplevelsen å bruke kroppen min til å komme seg framover. En bushpilot gir meg ett tivolipreg over hele opplevelsen, har ingenting med mitt turliv å gjøre. Nei takk.

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (6 timer siden):

Ja, blir vel omtrent som når Børge Ousland kom til sydpolen.
Våkna på morran av lyden fra ett helikopter.  Ut av det kom det en vaskeekte sheik i i tradisjonell drakt.
Sheiken hadde sikkert like stor mestringsfølelse som Ousland tenker jeg 🤔
 

Akkurat det! :lol:

For noen er verden bare ett tivoli altså 🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️
 

Mestringsfølelse, det betyr noe. Det å komme seg langt, og til flotte steder, uten hjelp av motor gir meg mestring. Heller to fjelltopper til fots, enn ti med helikopter 🤷‍♂️🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.