Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til telttur-date


Avocado

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har datet en mann i noen uker og han har vist interesse for å bli med på telttur i fjellet. Han er greit trent, men ikke noe friluftsmenneske og det blir første telttur i fjellet for hans del. 

Jeg lurer på om noen har noen gode tips for å gjøre turen best mulig sånn at han får et fint første møte med turlivet? Jeg tenker jeg må passe på å lage litt ekstra god mat og ha med noe gøy spill eller noe vi kan finne på, men kanskje noen har noen konkrete tips eller erfaringer til hva jeg bør tenke på, hva jeg bør ha med etc? Jeg tenker en natt i førsteomgang. Alle tips tas imot med takk!:) 

Hilsen nyforelska og turglad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Så spennende!

Jeg tenker at det viktigste må være at alle basisbehov er dekket og at det er minst mulig irritasjonsmomenter underveis.

Med basisbehov tenker jeg på mat, hvile og varme. Ekstra god mat kan være et pluss, men jeg tenker at det å ikke bli for sulten er enda viktigere. Kanskje han kan ha en pose med nøtter eller lignende som han kan spise fra når han føler for det, eller at dere kan spisere oftere og gjerne før dere er ordentlig sulten. Når det kommer til hvile så er det jo om å gjøre å få mest mulig komfort. Hvis dere ikke skal gå så langt så gjerne ta med litt ekstra komfort-ting, som et større liggeunderlag eller en varmere sovepose. Når det kommer til soving så tror jeg også det kan være viktig å snakke sammen på forhånd og innstille han på at det kan være vanskelig å få en god natts søvn når det er første gang på overnattingstur. Da blir det bare et pluss om han faktisk får sovet en del, og han mister ikke all mestringsfølelsen. Et tips når det kommer til soveposer er at de fleste poser kan faktisk zippes sammen selv om de er forskjellige merker. Fint for kvelden, men er nok fordel å sove i hver sin pose gjennom natten da to poser som er zippet sammen blir til en gigantisk pose og kan bli litt kald.

Når det kommer til irritasjonsmomenter underveis så tenker jeg på mygg, knott, gnagsår osv. Husk å ta med myggmiddel, og evt. netting hvis det er mye knott der dere skal, evt. prøve å finne steder hvor det ikke er så mye av dette (unngå myr, finn steder med noe vind, og evt. i høyden). Gnagsår er jo også det typiske minnet folk sitter igjen med etter sin første tur, så kanskje ikke la han marsjere avgårde i helt nye fjellsko, men hør om han har noen egnede sko som han har brukt en del. Teip på helen og ellers andre standard gnagsår tips. Om det også er nytt for han å gå på do i naturen så kan en prat og innføring være nyttig.

Han skjønner nok at friluftsliv er viktig for deg og vil gjøre sitt beste. At han sitter igjen med en mestringsfølelse tror jeg er nøkkelen. Det som er fint med mestringsfølelse er at den avhenger av forventningene. Har han store forventninger til seg selv, eller han tror du har store forventninger til han så er det lett for at han ikke lever opp til de forventningene. Så god kommunikasjon er viktig, spesielt i forkant, og selvsagt underveis. Ellers er det generelle tipset å holde det enkelt. Ikke dra på en lang tur. Planlegg godt. Gå over pakkelisten en del ganger ekstra slik at dere får med dere alt dere trenger. Jeg tenker det er viktig at du lar han være med i prosessen før avreise, og at han er involvert i gjøremål underveis. Da føler han seg mindre som passasjer, og det øker mestringsfølelsen hans. Men nå er jeg sikkert over på ting du har full ro på. Jeg har troen. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt glad for en god øl(boks) gjerne med noe salt til, liten Pringles fra Europris/Normal. feks. Ekstra viktig med fint vær og varme.
God mat er allerede nevnt, støtter den, men enkel å tilberede, dere er jo på date.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg tror det gode humøret er det viktigste av alt. Jeg tror det er viktig å ikke legge opp til "krampekosing", altså at du skal være redd for at han kjeder seg eller ikke vil like det. Ta med en god flaske vin eller to og to vinglass (gjerne i plast). Hvis dere er vant til å spille spill er det vel greit å ta med, men jeg ville heller satset på å snakke sammen om løst og fast. Hva med høytlesning i teltet for hverandre fra en god bok? Gå en tur? Bade? Fotografere (første turen må jo dokumenteres ordentlig, eller)? God mat hører med som du nevner. Matlagingen ville jeg lagt opp til å ta sammen, og jeg ville satset på noe litt mer avansert enn frysetørret, men det kommer jo litt an på hvor mye dere legger i god mat. Tar du med to kokeaparater kan dere både koke poteter og steke en god biff samtidig. Men lag først og fremst noe dere er sikker på blir vellykket. Går maten ad undas blir det ikke mye kos. Og så er det viktig at du involverer ham i opplegget, altså at det ikke er du som skal fikse alt og han bare sitte og se på. Lage en lek ut av det? Kan daten din fikse å sette opp et telt helt alene, mens du ser på (og hjelper til hvis han står fast da)?

Ja, ja. Det var nå bare noen tanker. Det kan da ikke være mulig å ikke like å ligge i telt sammen med kjæresten, eller?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine tips du har fått! Vil bare ønske deg lykke til. Har selv datet en som er godt trent på andre måter, og tatt med på tur. Han fikk ansvaret for maten og det ble suksess (sushitaco!) ellers la jeg opp til ro og prat, blir bare stress hvis det skal skje så mye. Vi brant bål, badet og drakk vin og skravlet 😊

Lykke til 🥰🌸❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.psykologmedsovepose.no/blogg/2019/7/12/hvordan-f-din-ikke-friluftsinteresserte-partner-med-p-tur

Skrev i min tid et blogginnlegg om temaet, med en god dæsj humor innbakt. Kan i øvrig avsløre at jeg har en semi-friluftsinteressert mann med på tur inni mellom og gikk på en skikkelig smell på en femdagers tur i Lofoten med utett telt (derav mitt litt anstrengte forhold til Helsport, beklager alle Helsportfans). Vil anbefale små doser, nydelig vær, langt nok telt, godt liggeunderlag (selv om de insisterer på noe annet), god planlegging, god mat og lite mygg. Så kan du ta de andre tingene når han har bitt på kroken med søkke og snøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ei flaske vin. Sett opp teltet på østsiden av ett koselig vann, slik at dere kan se sola gå ned  over vannet. 
Ellers er kanskje ei fiskestang ett greit tidsfordriv. 
Veit det er å banne i kirka her. Men last ned en film fra Netflix på tlf dere kan se hvis det blir dårlig vær. Da slipper du lett par timer med pinlig stillhet hvis dere skulle gå tom for samtale emner. 
God mat er som du nevner en sikker vinner. 
mer han ikke vandt til teltlivet, og det å være skitten. Ta med litt antibac og våtservietter. 
dere får nok uansett en fin tur 😊

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekongen skrev (2 timer siden):

Ei flaske vin. Sett opp teltet på vestsiden av ett koselig vann, slik at dere kan se sola gå ned i øst over vannet. 

Bare omvendt! 😝 Ellers helt enig i ei flaske vin eller to, minst mulig «program». La det bli som det blir i rolig tempo. Prøver du for hardt blir det gjerne litt krampeaktig og stress. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke gå alt for langt før camp? Bruk heller tid på å gjøre det hyggelig i campen med mat, hygge og organisering der. Kanskje du kan ta han med på oppsett av telt og slik. Så kan dere kanskje ta en liten tur dagen etterpå til en liten topp i nærheten, før dere går tilbake og pakker sammen sakene og drar hjem. 

Drikker han kaffe til frokost.? Ta med kaffe. Kanskje vil han ha kaffe på "senga".  Jeg er stor kaffedrikker og blir meget utrivelig uten kaffe.😅

Ja, greitt å si fra om mygg, tisse og bommelom ute, krypdyr, regn, dårlig søvn.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekongen skrev (5 timer siden):

Ei flaske vin. Sett opp teltet på vestsiden av ett koselig vann, slik at dere kan se sola gå ned i øst over vannet. 
Ellers er kanskje ei fiskestang ett greit tidsfordriv. 
Veit det er å banne i kirka her. Men last ned en film fra Netflix på tlf dere kan se hvis det blir dårlig vær. Da slipper du lett par timer med pinlig stillhet hvis dere skulle gå tom for samtale emner. 
God mat er som du nevner en sikker vinner. 
mer han ikke vandt til teltlivet, og det å være skitten. Ta med litt antibac og våtservietter. 
dere får nok uansett en fin tur 😊

Størst sjanse for at den går ned i vest :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.