Gå til innhold
  • Bli medlem

Forbi bom i Koldedalen


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det provoserer meg voldsomt når jeg registrer folk som bare peiser forbi bommen som markerer grensen for Utladalen landskapsvernområde i Koldedalen, med bilen.

Hva slags holdninger kommer her til uttrykk? Hvor skal dette ende? Kan en passere nasjonalparkgrensa andre steder i Jotunheimen også da, bare bommen ikke er fastlåst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Når folk som sier de liker natur driter i grensen for landskapsvernområdet, da er det virkelig mye som tyder på Jotunheimen slik jeg kjenner den, etterhvert blir borte.

Jeg synes det er sjokkerende. Du håper vel på bilvei opp til Falketind, også da, Tom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke snauere enn at jeg innrømmer å ha passert bommen selv. Når det er sagt, så mener jeg at bommen står for mye oppe. Den skal være stengt så lenge dette er grensen for LV/NP. Jeg vet ikke hvem det er som har nøkkel og lar bommen stå oppe, men det må da være noe galt når den låses opp og blir stående oppe? Har man lov til å kjøre bil gjennom bommen, skal den vel låses igjen umiddelbart for å hindre uautorisert trafikk?

Hvorfor man har valgt å inkludere de få hundre metrene med vei i verneområdet, får være til en annen tråd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes selvsagt ingen saklig grunn for å ha en bilvei i et verneområde.

MEN

Enten får veien være åpen for alle, ellers så får den fjernes helt eller stenges for alle. Det er overhodet ingen fornuft i at lokale helter skal kunne dure ut og inn mens alle andre nektes adgang. Det samme gjelder veien i f.eks Helgedalen. Det kjøres ganske mye på den av folk som av en eller annen grunn har løyve til det. Jeg nekter å tro at de driver med sauesanking hele gjengen.

Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden veien går der og "noen" tydeligvis bruker den, burde fredningsgrensa bare flyttes så veien kommer utenfor. Så kan bommen fjernes og alle stress-toppturister får tid til å komme seg på Falketind etter å ha kjørt fra Oslo først. Eller? :wink:

Veien vedlikeholdes ikke så vidt jeg vet, og da stopper det seg sjøl snart. Snart kommer bare vi som har store 4x4 frem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kim: Hvorfor kjører du ikke da rundt bommen i Veodalen, også da?

Eller inn til Rondvassbu? Skal vi da flytte nasjonalparkgrensen for at toppmennesker skal komme lettere til innsteget?

Hvorfor skal DNT ha flere rettigheter til å kjøre inn til hyttene sine enn Årdal Turlag som eier hytta? Veien ble laget pga. tunnelen som er skutt gjennom halve Jotunheimen. Jeg tror det er noe vedlikehold på veien, den har blitt i hvertfall blitt mye bedre i løpet av mitt liv på Eidsbugarden.

Jeg mener at Koldedalen som naturopplevelse vil bli forringet voldsomt dersom det til en hver tid skal stå 40-50 biler like under Falketind. Jeg blir rett og slett forbanna på alle dere "drit i naturen, bare jeg når varden-folk". Jeg er helt svett her jeg sitter!

Veien burde plantes bort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Espen

Bilene er stygge! det beste hadde vært et parkeringshus inni selve Falketind slik at man slapp å se dem hele tiden.

Eventuelt burde bare folk med fin bil få lov til å bruke parkeringsplassen slik at man slapp alle de stygge Volvoene og Mazdaene og sånt.

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig jeg også. Biler er stygge. Ikke nødvendigvis Volvo og Mazda. Synes personlig at gamle Toyota Hiace og digre 4 hjulstrekkere er værst (hei Kim).

Dette er definitivt et oppdrag for oss å påpeke ovenfor vernemyindighetene at reglene tøyes og det er vel slepphendt der.

Samtidig er det sørgelig lite parkeringsplasser nær bommen. Jeg mener likevel ikke at det bør opprettes fler av den grunn.

Tom og Kim ser selvsagt at veien går videre og at det er en STOR parkeringsplass ved enden av veien. Bakstreversk å ha innvendinger mot bruk av denne tenker de.

Tja, kanskje, men for oss som ikke liker store stygge parkeringsplasser inne i fjellet (jeg hater Gjendeosen, men bruker den selvsagt) så er det i alle fall et påskudd å hive oss på når reglene vitterlig tøyes eller brytes.

Dobbeltmoralsk som jeg er, så ville jeg sikkert kjørt helt inn selv (har også gjort det på siste Falketindturen), så for alle oss hyklerske, dobbeltmoralske mennesker! Gi den bommen en lås! Og lås den! Jeg kjører jo båt som bare det på Gjende. Men ville likevel jublet om det ble færre eller ingen avganger med fergene der.

Er det flere som har det litt sånn?

Nei ikke du Espen, du er jo ung og idealistisk, ikke så avrundet i kantene som enkelte "gamlinger" over 20.

Veien blir uansett aldri revet opp så lenge den er nødvendig for ettersyn og vedlikehold av tunneller og anlegg. (De kunne selvsagt brukt helikopter på de sparsomme ettersynene, men det å få revet en vei i fjellet og tilbakeført den.... Det er "UMULIG")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå folk få kjøre inn til P-plassen i Koldedalen... Dustete å stenge en vei midt ute i ødemarka, uten P-plass, når det ligger en romslig og velegnet plass ved veis ende. Så vidt jeg husker var det også en hel del skriveri i avisene om dette da bommen skulle settes opp. Hvorfor sette grensa akkurat der, når man vet hvor stor trafikk det er mot Falketind m.fl..? Bare kaos når folk ikke finner noen plass å sette fra seg bilen. Da vi var på Urdanostind for noen år siden var bommen stengt. Greit nok, men veien var nesten ufremkommelig pga. alle bilene som sto på kryss og tvers overalt.

Forvaltningsmyndighetene må ta et valg her. Enten bør veien være åpen helt inn, ellers bør de stenge den ved Tyinholmen og verne hele området innenfor. Det siste ville gi en tilsvarende situasjon som i Veodalen eller ved Spranget i Rondane. Det ville f.eks. blitt naturlig å ta med seg sykkel på turen mot Falketind, og man fikk en grei plass å parkere. Og bilkjøring på veien burde da være forbudt for alle som ikke er involvert i vedlikehold av kraftanleggene. Dagens situasjon er bare totalt idiotisk. Ei unaturlig grense.

Jeg er litt rund i kantene, men kommer neppe til å ta båten på Gjende noen gang 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med begge foregående innlegg. Jeg synes det er rimelig håpløst å sette opp en bom for så tidvis å la den stå åpen. Skal den ha noen hensikt, må den være låst.

På den annen side, hvis poenget ikke er å stopp trafikken, så bør den rett og slett fjernes, så får man akseptere at folk kjører den siste snaue kilometeren inn til anleggsbrakka.

Morten: Ettersyn vha helikopter fungere utmerket. Problemet er at vedlikehold fort krever adkomstvei. Derfor vil det heller aldri bli aktuelt å fjerne veien, i hvertfall ikke så lenge tunnellen er "i drift".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Espen du er ikke dum til å rime du 8)

Bjørn S Hva skal vedlikeholdes der inne da. Det er jo bare en tunnell. De støper jo allskens ting med betong vha. helikopter, og tunnellen er jo der. De skal jo ikke grave ut mer e.l. Dessuten in worst case ville det latt seg fly inn det meste.

Det enkleste og beste for villmarksfølelsen og naturen ville vært å utvidet nasjonalparken eller landskapsvernområdet helt frem mot Tyinholmen som Torgeir er inne på. Det er flott med slike sykkeldadkomster, det er bare deprimerende på disse at hytteverter, hytteverters ansatte, venner, familie og bekjente og i noen grad gjester kjører til og fra hyttene. Det ville ikke vært casen i Koldedalen. Ingen hytte Kun kraftfolk, og kraftfolkenes venner, familie og kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at veien bør stenges ved Tyinholmen. Jeg tipper også vertskapet på Tyinholmen ville like det ettersom alle må stoppe der og merkelig nok finne veien til kiosken deres. I tillegg er det alltid muligheter for sykkelutleie.

Dette med hærverk på biler er en uting. Dersom det er en "feil" ved veianlegget, altså nix hengelås, er det mye bedre å "reparere" denne feilen ved å sette på en tilfeldig hengelås man måtte ha med seg, enn å herpe biler. Litt synd for bilene som blir sperret på innsiden :) men de klarer nok å komme seg ut etter noen telefoner og noen sure timer. (Dette er selvfølgelig ulovlig og jeg oppfordrer naturligvis ingen til å sponse hengelås på bommen. For de som lurer får man kjøpt solide hengelåser til 450 kr som ikke kan tas med en tilfeldig baufil bileiere har liggende. 8) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har vært inne på tanken, men bommen er av en type som ikke kan låses med kjetting fordi hele bommen kan svinges rundt sin egen akse uten noe å evt. feste en kjetting i. Men jeg er jo egentlig bare snill og grei da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at jeg nå må ha en svær baufil i bilen hvis jeg skulle finne på å kjøre forbi bommen.. Kan jo alltids sage av selve bommen hvis en av Eriks kompiser har låst den med herdet hengelås.. 8)

Nei, det beste hadde nok vært å stenge veien ved Tyinholmen. Hvis vi viderefører engasjementet fra "Bredere på Besseggen", så kan det jo hende vi får det til.. :) Kanskje gjengen på fjellforum.net kan bli en ny interesseorganisasjon for naturvern..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes ikke det er noe stas med den syklinga. Synes ikke sykler hører hjemme på fjellet. Da er det bedre å gjøre et forsøk på å fjerne hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen, det er trist, men jeg klarer ikke ta personer som deg helt alvorlig. Antakelig provoserer det deg mye, men det får bare være. Når du til og med misliker sykler i fjellet er det liksom ikke grenser for hvor intolerant du skal være. Det er vel også drøyt når du kaller folk med et litt annet syn enn deg for "Drit i naturen, bare jeg når varden-folk". Jeg tror ikke det er så veldig mange her som driter i naturen. At du er engasjert og elsker natur har jeg stor respekt for, men du trenger ikke ta helt av. Jeg får lyst til å bruke samme mynt tilbake til deg. Hvorfor må du absolutt kjøre inn til Eidsbugarden og til Spiterstulen. Det er da nydelig natur du forringer på den måten? Eller mener du at grensene for vern slik de går nå tar vare på det som er riktig å ta vare på, mens du med god samvittighet kan operere med bil i ytterkantene av disse. Er ikke Tyin og Visdalen pent nok for deg? Hvorfor vil du kjøre der? Jeg synes heller ikke det er noen god ide å lefle med tanken om å utføre ulovlige aksjoner for å hindre folk i å ferdes på offentlig vei. Du må bare innse at du ikke alltid kan få det som du vil. Og å fjerne veien vil vel antakelig gi minst like store inngrep som veien i seg selv er. Den ligger der bare som en vakker gammel grusvei.

Først er det tydeligvis full forvirring over hvorvidt vi snakker om nasjonalparken eller landskapvernområdet her. Svaret er at det er landskapvernområdet som er involvert. Veien er ikke i nærheten av å berøre nasjonalparken. Grensen for den går nemlig helt inne ved Urdadalsvatnets sydende. Tidligere har fantatikere laget bråk om at veien har sneiet et par hundre meter innenfor landskapvernområdets grense nede ved Tyin, der veien et kort stykke går vest for elven Koldedøla, som markerer verneområdets østlige grense. Så har det altså tradisjonelt stått en bom ved grensen for landskapvernområdet omtrent midt på Koldedalsvatnet. Der er det mulig å parkere. Merk at det som regel ikke er mulig å ta seg inn dit før sent på sommeren, grunnet snøfonn som stenger veien. Etter hva jeg skjønner er det i enkelte tilfeller mulig å kjøre også den siste kilometeren inn til anleggsbrakka på nordsiden av vannet? Det er vel der stridens kjerne ligger?

Dette er et område som allerede er ødelagt estetisk av anlegget. Om bilene står helt der inne eller ved grensen for landskapvernområdet gjør liten forskjell slik jeg ser det. Nok en gang overdimensjoneres "problemer" til det hysteriske her på Fjellforum. Dog er det morsomt at det finnes ekstreme mennesker her, for det er jo ikke lite underholdende å debattere med disse. Men når folk begynner å snakke om å bedrive herverk på folks biler blir jeg rasende. Det er slett ikke ulovlig å bruke veien, og det er heller ikke særlig umoralsk. Ikke i det hele tatt faktisk.

Jeg synes det er merkelig at folk til og med ønsker å stoppe båttrafikken på Gjende. Jeg kan ikke forstå hvordan denne forringer noe miljø eller ødelegger natur. Jeg er mer tilbøyelig til å forstå argumentene mot parkeringsplassen ved Gjendesheim, men båten? Den er en kulturinstitusjon med lange tradisjoner, den forteller om norsk turisthistorie og den er til uvurderlig hjelp for folk som skal gå tur. Nei, argumenten for å beholde den er mye tyngre enn argumentene for å stanse den. Jeg vil ikke kalle en slik holdning for bakstreversk, bare tåpelig.

Jeg registerer at de som står på den andre siden i disse vernedebattene tar seg friheter til å komme med frekke insinuasjoner. For eksempel skriver Espen at undertegnede vel gjerne ville hatt bilvei til toppen av Falketind. Det vil jeg ikke ha. Jeg er langt på vei enig i Kims forslag om å heller flytte fredningsgrensen en smule. Husk at disse grensene ofte er ganske tilfeldig satt, og at veiene gjerne er mye eldre enn verneområdene. Det er ikke slik at naturen plutselig blir mer verneverdig på en snorrett strek. De som måtte mene det har i hvert fall mistet bakkekontakten.

Også Morten er frempå med frekkheter, men der aner jeg en humoristisk undertone. Han påstår at jeg ønsker en stor parkeringsplass under Falketind. Jeg er igrunnen ikke så klar for det, Morten, men jeg tror ikke at området er så mye brukt at det er behov for en stor plass. Egentlig synes jeg det er greit med en skikkelig plass midt på vannet, så kommer ikke bilene helt inn til Morka-Koldedalens munning. Morten innrømmer at han er dobbeltmoralsk. Derfor skal jeg ikke kommentere at han selv bidrar til å gjøre fjellet "stygt" ved å utnytte ethvert "smutthull" han kommer over 8) Men troverdigheten svekkes selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Svar på tiltale, punktvis (kunne sikkert skrevet en stil, men hakke tid):

- Alt jeg har sagt står jeg inne for. At du ikke tar meg seriøst kommer vel kanskje av at jeg fortsatt bare er 19år? Uansett, jeg bryr meg ikke så mye om det, du er antageligvis den minst seriøse debattanten her. Mange diskusjoner her mener jeg til en viss grad sporer av på grunn av deg. Jeg ser på det som et sunnhetstegn å være radikalt uenig med deg.

- Selvfølgelig setter jeg pris på Tyin og Visdalen, men langs Tyin går det en RIKSVEI. RIKSVEI, Tom. Jeg mener det er stor forskjell på å krysse en grense for landskapsvernområde med motorisert kjøretøy og å kjøre på en riksvei inn til Eidsbugarden. Det ene er ULOVLIG dersom en ikke har løyve, mens det andre selvfølgelig er fullt lovlig. Det samme gjelder for Spiterstulen. Derfor mener jeg at jeg har mitt på det rene på det området. Jeg har aldri spredd forvirring om at dette er nasjonalpark - så jeg vet ikke hvem du sikter til, Tom.

- Det er denne "flytte verneområdet en smule" - tankegangen jeg vil til livs, derfor spissformulerer jeg.

- Jeg har aldri nevnt hærverk på biler

- Å låse bommen som jeg nevner, er kun tankegang. Er ikke tanken fri engang? Ytringsfrihet da? Er det da bedre å kjøre uten førerkort?

- Du har ikke kunnskaper nok om veien. Jeg vært flere ganger innover Koldedalen da veien har blitt brøytet tidlig på året.

- Angående bommen: Før var veien mer fysisk låst med en skikkelig kjetting. Igjen ser vi et eksempel på hvordan strikken tøyes - denne gang i form av en fiktiv bom.

- Å si at området er estetisk ødelagt, og dermed mene at vi likegodt kan ha flere titalls biler stående innerst i denne dramatiske dalen synes jeg er uttrykk for den slappeste innstilling til hvordan en skal forvalte området. Tunnelluttaket er nesten usynlig på avstand!

- Å kalle de blå plastbåtene på Gjende en kulturinstitusjon er det dummeste jeg har hørt. Latterlig. Bitihorn på Bygdin kan muligens være et unntak.

- Å bagatellisere betydningen av grensen for landskapsvernområde/nasjonalparkområde er jeg også svært bekymret over

- Jeg insinuerer ingenting, jeg stiller spørsmål. Hvor langt inn i Jotunheimen ville du egentlig hatt bilvei?

- Angående sykler - selvfølgelig har jeg ikke noe i mot sykkelen, men jeg skjønner ikke vitsen med å ha veier inn i nasjonalpark/verneområde. Jeg har brukt sykkel flere ganger mot Rondvassbu/Glitterheim - men jeg synes det er et fremmedelement i fjellet. Da synes jeg det er bedre at veien er borte, slik at jeg slipper å sykle.

Hele poenget mitt med denne tråden var bare å uttrykke skuffelse over at så mange mennesker tydeligvis driter i at det går en grense for landskapsvernområdet og gasser på inn i fjellet. Denne mangelen på respekt synes jeg er sørgelig. Innerst inne håper jeg da på at de fleste av dem som gjør dette har en litt flau smak i munnen når de parkerer bilen inn i et av Norges absolutt vakreste områder. For meg markerer den bommen en viss avstand til sivilisasjonen. Det er stor forskjell på å ha bilene den kilometeren unna symboler som Falketind og Hjelledalstind, enn å ha de stående rett under Falkungen.

Med vennlig hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er artig å se at du har en rangering av debattantene hva seriøsitet angår. Skulle likt å se grunnlaget ditt for å si det du hevder. Hvis det er at jeg av og til erter og spøker litt, så gjør ikke det meg noe mer useriøs enn andre når jeg først tar en skikkelig debatt. Det at du er 19 år er ikke noe problem, selvsagt, men jeg tror nok du er litt farget av din unge alder. Du er blant annet svært radikal og etter mitt syn noe naiv.

At du kaller det et sunnhetstegn at du er radikalt uenig med meg kan jeg ikke annet enn le av.

Jeg ser også at du er inkonsekvent. Når det er en lov som passer deg vil du følge den, mens hvis den ikke passer deg skal du gå til ytterligheter. Det er faktisk lov å kjøre innover Koldedalen til man blir hindret av bom. Det er like mye lov som å kjøre inn til Spiterstulen. Likevel mener du at det er moralsk høyverdig å gjøre den ene, men ikke det andre. Hvorfor er du kun opphengt i lover, jeg trodde det var naturen du brant for?

Jeg har aldri nevnt at du har nevnt hærverk på biler, så den insinuasjonen kan du spare deg.

Å tenke kan du gjøre så mye du vil, men når du finner det riktig å skrive her at du tenker på å sperre veien på egenhånd, må du forstå at folk kan tro at du er tilbøyelig til å gjøre dette. Såvidt jeg husker har du vært inne på tanken å ta deg fysisk til rette ved andre anledninger også.

Jeg har kunnskaper om veien, og den har ofte vært stengt til langt utpå sommeren av snøfonna. At den er brøytet noen ganger de senere år viser bare at det er behov for anleggstrafikk og at veien følgelig har sin berettigelse. Likevel går du inn for riving.

Det at kjettingen er borte, vet du hvem som har ansvaret for det? Neppe markedskrefter eller tinderanglere. Du vet ikke engang hvem som "tøyer strikken".

Båttrafikken på Gjende er både kultur på høyeste plan og det er tradisjon. At du misliker plastbåter, og derfor ler av meg er bare tullete.

Jeg har skrevet i innlegget mitt at jeg ikke er så klar for parkeringsplass helt innerst ved anlegget. Hvorfor fremstiller du det da som om jeg vil ha det? Og er bilene så mye styggere der enn de er en kilometer lenger nede langs vannet? Det virker igjen som om du er langt mer opptatt av mer eller mindre tilfeldige grenser, enn du er av naturen.

Når det gjelder ditt spørsmål om hvor langt inn i Jotunheimen jeg vil ha bilvei, er svaret det samme som mange ganger før: DET ER OK SLIK DET ER I DAG. Du vil jo gjerne rive veier, men kjører med glede på disse likevel. Og hvorfor skal ikke Glitterheim få lov til å kjøre inn sine nødvendige varer når Spiterstulen kan? Det at man lager en nasjonalpark "100" år etter at en vei er bygget, gir etter min mening ingen rett til å rive veien, og på den måten ødelegge næringsgrunnlaget for noen som helt klart har sedvanerett på å få drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hele innlegget ditt er fullt av motsigelser. Fyldigere svar kommer imorgen.

Preview:

Når har jeg ellers tatt meg fysisk til rette?

Jeg respekterer lover som gjelder angående verneområde ja. Bekymrer meg at du ikke gjør det. JEg er ingen naturverner, men jeg setter pris på landskapsverneområdet og nasjonalparken.

Du vil ikke ha det som det er i dag. Du respekterer ikke bommen, du aksepterer wire på Besseggen.

Bilene er stygge innerst ved vannet fordi de er mer synlige fra Falketind f.eks her.

Jeg synes ikke anleggstrafikk her inne har sin berettigelse. Den tunnellen er noe av det verste som er i Jotunheimen!

Sitat: "Jeg ser også at du er inkonsekvent. Når det er en lov som passer deg vil du følge den, mens hvis den ikke passer deg skal du gå til ytterligheter. Det er faktisk lov å kjøre innover Koldedalen til man blir hindret av bom. Det er like mye lov som å kjøre inn til Spiterstulen. Likevel mener du at det er moralsk høyverdig å gjøre den ene, men ikke det andre. Hvorfor er du kun opphengt i lover, jeg trodde det var naturen du brant for?"

Jeg er helt konsekvent - jeg følger loven. Det er jo selvfølgelig ikke lov å passere den bommen selv om bommen ikke er av panser!

Da er det jo du som følger en "lov som passer deg".

Men, dette fører ikke til enighet likevel, jeg kan ikke sitte her resten av kvelden, krangles i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at folk til og med ønsker å stoppe båttrafikken på Gjende. Jeg kan ikke forstå hvordan denne forringer noe miljø eller ødelegger natur. Jeg er mer tilbøyelig til å forstå argumentene mot parkeringsplassen ved Gjendesheim, men båten? Den er en kulturinstitusjon med lange tradisjoner, den forteller om norsk turisthistorie og den er til uvurderlig hjelp for folk som skal gå tur. Nei, argumenten for å beholde den er mye tyngre enn argumentene for å stanse den. Jeg vil ikke kalle en slik holdning for bakstreversk, bare tåpelig.

At ikke de båtene som går der i dag forringer miljøet..? Det er tull. Ok, nå er det 3 år siden jeg var der borte sist, men da gikk det to båter på Gjende. Den ene var rød, og denne bråkte noe infernalsk. Båttrafikken på Gjende har gått i mange år, og kan gjerne fortsette for min del. Båtene burde fornyes. Med dagens teknologi går det an å lage båter som knapt kan høres på en kilometers avstand, selv i stille fjellnatur. Den nevnte røde båten var ekstra ille, og slike farkoster burde ikke tillates inne i hjertet av Jotunheimen.

Når det er sagt, så kommer jeg neppe til å ta båten på Gjende. Men det er mitt valg; ønsker ikke å nekte noen å kjøre båt der, selv om jeg erter Morten litt for det 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bommen står ikke åpen akkurat, du må knirke den ganske hardt rundt! MEN DET ER FOR F.. IKKE LOV Å KJØRE I LANDSKAPSVERNOMRÅDET!!!!! GÅR DET IKKE AN Å FORSTÅ DET?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så motorduren er et problem? Her snakker vi om båter som går ute på et stort vann som er omgitt av buldrende elver og fosser, og der vinden ofte tar i et realt tak. Båtene kan knapt høres for andre enn dem som er ombord. Å bruke masse penger på å skaffe mer stillegående båter ville være helt hysterisk i forhold til hva vi her snakker om av "problem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke anleggstrafikk her inne har sin berettigelse. Den tunnellen er noe av det verste som er i Jotunheimen!

Ehh.. Hvilket samfunn lever du i Espen..? Tunnelen der inne er del av et viktig kraftanlegg, en av landets viktigste og mest verdifulle ressurser. Derfor har anleggstrafikken sin fulle berettigelse. Skal du begynne å sanere kraftanlegg også nå? Hvor får hyttene inne ved Eidsbugarden strømmen sin fra..? Den kommer vel fra nettopp dette kraftanlegget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så motorduren er et problem? Her snakker vi om båter som går ute på et stort vann som er omgitt av buldrende elver og fosser, og der vinden ofte tar i et realt tak. Båtene kan knapt høres for andre enn dem som er ombord. Å bruke masse penger på å skaffe mer stillegående båter ville være helt hysterisk i forhold til hva vi her snakker om av "problem".

Det er nettopp motorduren som er problemet. Det er slett ikke så mange buldrende fosser langs Gjende heller. Da jeg var der var det forholdsvis stille, men stillheten ble brutt av buldrende båtmotorer. Det blir som å rase gjennom et stille boligstrøk på en Harley Davidson... Ingen setter pris på det, unntatt den som sitter oppå. Når jeg er i en nasjonalpark søker jeg vanligvis stillhet, i betydningen fravær av støy. Elvesus er ikke støy.

Derfor burde det settes ekstra strenge krav til denne båttrafikken. De har vel slike krav til forurensning som kloakk og olje i dag, men støy er også forurensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.