Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt med mørk sovedel


Kjepphesten

Anbefalte innlegg

Hei!
Vurderer å kjøpe dette teltet: Coleman Batur 2 Blackout

Den mørke sovedelen skal ifølge reklamen stenge 99 % av dagslyset ute og redusere innetemperaturen med 5 grader på dagtid og øke tilsvarende temperatur med 1 grad om natten.

Noen som har erfaring med dette teltet? Jeg er skeptisk pga fargen - svart teltduk må nødvendigvis bli svært varm når sola steiker en fin sommermorgen og du har tenkt å sove

litt ekstra etter noen harde døgn i felten? 

 

fullsizeoutput_4b8.jpeg

2000035200_1__37428.1578484347.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med teltet, men tror du har rett om at det kan bli ganske varmt når solen steiker. Bedre med trekk og lufting, f.eks. innertelt i mesh og at ytterteltet ikke går helt ned til bakken slik at luften får sirkulere. For å få det mørkt så er det enkleste å ha en sovemaske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har noen andre telt - Helsport, Marmot og Sydvang - fra før. Tror jeg holder meg til dem og dropper dette teltet med den mørke sovedelen. Enig med dere; skal man ha det mørkt på tur så er en sovemaske det enkleste. Fortsatt god sommer :-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig rart at ingen andre telt har dette Blockout-systemet til Coleman, eller er det det?

Er det noen som vet om de selger separate blackout innertelt? I såfall kan de vel modifiseres til andre telt også? Eller ligger lysdempingen i ytterteltet?

Endret av Espen A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at sort innertelt oppfører seg rimelig likt som lyst innertelt mtp varme så lenge den direkte sola stoppes av ytterteltet. Dvs kun lysreduksjon som er forskjellene. Sort yttertelt ville jeg unngått (ref bildet lenger oppe).

Generelt så er jo dette ønskelig på sommeren for soving, men heller uønsket resten av året. Da ønsker man å få inn naturlig lys også i innerteltet når man oppholder seg der utenom sovetiden. 

En annen side er at uavhengig av farge på yttertelt så blir det varmt i telt om sommeren (selv en lys bil blir varm..), og da må det lufting til, helst gjennomlufting. Og åpner man helt eller har dører med kun myggnetting, så får man lys inn selv om resten av innerteltet er sort...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. sovemaske, så må jeg med 10-års erfaring som nattevakt og soving på dagtid dele min sovemaskeerfaring: den beste sovemasken jeg har brukt til nå er disse fra Enklere Liv, Go Travel til 139 kr. De sitter helt tett rundt øynene i motsetning til billigere varianter.

https://enklereliv.no/sovn/gotravel-sleep-shade-oyemaske/

Mtp. på lyd, så bruker jeg formstøpte sovepropper, også på telttur (er det sovetid skal ingenting vekke meg, hehe:) 

Men, formstøpte sovepropper er vel nå ikke prioritering for alle (koster ca. 1700 kr), men nødvendig for turnusarbeidere som meg;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.