Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til lett og billg tarpstang


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på utkikk etter 2 stk tarpstenger, lengde bør være minst 160 cm.

Finnes det noen billige alternativer der ute. Det hadde vært fint om det var lette og ikke så lange når det var pakket sammen.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom til å tenke på noe gulvmopp utstyr (Jif) jeg kjøpte nede på vår lokale Jokerbutikk nylig. Der var det også et aluminiumskaft i tre deler (teleskop). Målte nå skaftet til 170 cm. utslått. Kan noe slikt brukes?

Denne er ikke lenger en 150 cm., men viser hva jeg mener. https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/mopper/gulvmopp-med-teleskopskaft-2000037303

Den jeg har hjemme er altså i tre deler. Med selve moppen fjernet er skaftet ca. 75 cm. sammenlagt, og veier bare litt over NADA.  Kunne faktisk fungere som reservestang til for eks. Tentipi Olivin. ;)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen! Jeg bruker mine to teleskopstaver til tarp-stenger. Faktisk bruker jeg dem akkurat nå:

4D90B7E0-DC92-44CB-8CEA-1AE8B1E5CEA4.thumb.jpeg.c50133fbd5ce1fd312ad9b328cf846de.jpeg

Høyde kommer nok an på hvor lange stavene er. Mine er vel rundt 140cm, men jeg synes de er helt perfekt til tarp-bruk. Fester dem utenpå sekken, og de er ganske lette. Har også to Hilleberg tarpstenger som gir en ganske bra høyde, men de er dyre og veier mye. Men hvis du allerede har teleskopstaver så blir det ikke billigere enn det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det er lett eller billig...

600g 178cm 265kr = 0,67kr/cm og 2,26 kr/gram og 3,37gram pr cm


https://www.123elektronikk.no/kamerastativ-monopod/kamera-monopod-178cm-gulvmodel-nedis.asp?gclid=Cj0KCQjwirz3BRD_ARIsAImf7LPHtN_6KbTWj-wDRml7W0rtlItnpjiQei8MX6xbueODWG-_Vy1S1JMaAtXNEALw_wcB



Eller...

330g 145cm 187kr = 0,77 kr/cm og 1,76 kr/gram og 2,28g/cm

https://fotoplex.no/31255-monopod-manfrotto-compact-sort.html

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen A skrev (1 minutt siden):

Takk for tips, de så interessante ut. Hvilke staver er det?

Det er Black Diamond Expedition 3. Tallet 3 er fordi de har tre ledd. Finnes også en variant med to ledd. Den med tre ledd er akkurat passe lengde til å festes på en dagstursekk uten at de stikker opp. Veier 516 gram for to stykk, så 258 gram per stav, hvis du skal sammenligne med tarp-stenger. Er superfornøyd med stavene til skigåing også. Har skumgrep nedover staven slik at det er lett å variere grep når en går i ulendt terreng.

Hvis jeg bare trenger én stang, men mer høyde på tarpen så pleier jeg bare å teipe dem sammen. Men sjeldent jeg trenger det, da 140cm ofte er mer enn nok høyde på steder hvor det ikke er trær. Da er det som regel mer vindutsatt og jeg bygger ikke tarpen så høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.