Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal jeg bruke for å impregnere Børgefjell t3


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et Helsport Børgefjell t3 Camp som jeg tenker å oppgradere. Det er sikkert lurt å bare kjøpe et nytt telt, men dette teltet har fulgt meg på en haug med turer fra -96 og fram til i dag så jeg har nærmest et personlig forhold til det. Nå tenker jeg å impregnere ytterduken og bytte ut innerteltet med et «Hilleberg Mesh Nammatj 3 innertelt».

Jeg merker at ytterduken ikke er like vannavstøtende lengre. Hva skal jeg bruke for å impregnere det? Lappen på teltet sier duken er laget av «Polyamide PU - 80 g/m2»

36828BFF-D600-4987-8102-D8B5290DF8B0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er nylon impregnert med et belegg av polyuretan, det var mer brukt før i tiden. Nå er de fleste telt silikonbelagt.
Å reimpregnere et telt med PU-belegg er ikke enkelt, du skal først fjerne det gamle belegget. Det er ikke enkelt, og du riskerer å ødelegge teltet.
Jeg har noen gamle Norrøna-telt, og spurte Norrøna om hvordan man kunne reimpregnere dem. Det korte svaret var rett og slett "glem det".

Men er du sikker på at selve duken lekker? At det ikke er bare i sømmene du har lekkasje, det er det vanligste.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Ofte er PU-belegget på innsdien, ja. Men jeg ville ikke satset på at det er slik på alle. Tegn på slitt belegg kan være krakelering, men også at duken klistrer seg sammen når det er pakket. Og ikke minst den forferdelig lukten av oppkast. Har du noen av disse tegnene tror jeg du er best tjent med et nytt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har telt med PU fra annet merke. Det produsent anbefalte der var Nikwax TX direct spray. Mitt lakk ikke det var mer for bedre avrenning og at duk ikke dro til så mye fukt. Vannet perlet fint av etter en runde spray. 2 år siden jeg gjorde det men har ikke brukt det i år enda så vet ikke hvor mye effekt det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Espen A said:

Takk for tips. Jeg ser også at Nikwax har en spray med UV-beskyttelse spesiellt beregnet for telt. Den ser jo interessant ut også.

https://www.xxl.no/nikwax-tent-gir-solarproof-0-5-l-impregneringsspray-hvit/p/1093083_1_style

Interssant produkt. Det gir også UV-beskyttelse, og det er viktig. Det er UV-stråling som er mest skadelig for telt.
Prøv det, og gi tilbakemelding. Hvis det er vellykket kan det hende jeg prøver det på mine gamle Norrønatelt også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tilsvarende telt, bare litt eldre. Fortsatt i bruk. For 8 år siden sendte jeg det inn til Helsport og de byttet bunnduk i innerteltet og gikk ellers over. Var jeg deg ville jeg sendt teltet inn til dem og bedt om en vurdering/reparasjon av det nødvendige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme telt og med samme alder. Jeg brukte en spray for å re-impregnere det og det fungerte fint. Mener den jeg brukte het Nikwax tent & gear solarproof . Når jeg var i kontakt med Helsport angående dette tilbød de seg å sende en tube med sømtetter/-forsterker som jeg også brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Bruker du teltet ennå? Hvor gammelt er ditt? Mitt er 25 år gammelt og funker fortsatt sånn passe ok. Ingen lekkasjer, men merker at det trekker til seg vann. Og selv om jeg ikke kan se spor etter svart muggsopp så lukter det orntli gammalt telt. Lurer nå på å kjøpe nytt, men det sitter litt langt inne å kvitte meg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet var fra ca `95, og ble mye brukt i alle fire sesonger. Behovet endret seg så jeg solgte det for noen år siden, selvom det satt langt inne. Da var det helt og fint, og holdt vannet fint ute etter det var impregnert og sømmene var tettet. Teltet hadde nok mange gode år igjen, og gikk fort unna på Finn.no.

Kjøpte oss et Lofoten Pro 4 Camp (og senere et Ringstind 2, begge fra outlet'en til Helsport) og har vært veldig fornøyd med de. Liker spesielt godt at det er enklere å sette opp for en person siden det bare er stangkopp på den ene siden og "pose" som stangen går rett ned i på andre siden. Det har skjedd endel på telt-fronten på de 25 årene, så min opplevelse var at løsningene var enda mer praktiske, og at materialer har blitt sterkere og lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk Lofoten Pro 4 Camp som per nå er det teltet jeg heller mot å kjøpe. Hvordan er rom-følelsen i Lofoten 4 vs Børgefjell 3? Jeg opplever Børgefjell som litt trangt for to voksne/1 barn. Føles Lofoten som en oppgradering, eller er det litt sånn samme greia som før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en oppgradering, god romfølelse og takhøyde. Med åpen front er det lett for barna å gå inn og ut. Har brukt det med to voksne og to små barn og det gikk fint. Nå deler vi oss gjerne litt mer opp med noen i telt og noen i hengekøye. Har ikke opplevd det som noen problem at det smalner litt bakover siden barna uansett ikke bruker full lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.