Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turlogg Viglesdalen i flott vær.


REJOHN

Anbefalte innlegg


En tur opp i heia.

P6180128.JPG
Da ble det endelig en tur til Blåfjellenden i år også. Det betyr vanligvis at sesongen i heia er i gang, men i år ligger fortsatt snøen de fleste plassene. Selv om det minker kjapt med de sommertemperaturene vi har nå.

Jeg hørte at noen fortsatt planlegger skiturer innover mot Sandvatn, og det betyr at turen der får utstå en stund til. Den turen gå normalt en uke eller så, sener en den første inn til Blåfjellenden.
Jeg husker et år da første turen gikk 19. juni, i år blir det minst en uke senere.
P6180132.JPG
Når de høyeste hyttene i heia fortsatt er innesnødd, vil det muligens passe å ta en tur til en av de lavereliggende hyttene. Nå har jeg vært på Skåpet – hele to ganger, så hva med Viglesdalen?

Viglesdalen ligger på litt over 400 moh, og det er helt sikkert snøfritt. Det kunne bli en skikkelig flott tur oppover liene mot Viglesdalsvannet og inn til hyttene. For oppe på flate moen ligger det i dag tre STF hytter. Den første – og minste – fra 1927, den neste ble bygd i 1991, og den siste nye i fjor. Det mangler i hvert fall ikke sengeplasser i Viglesdalen, men så er det også mange som dra dit.
P6180137.JPG
Veien opp mot Viglesdalen er litt spesiell. Det er «vei» og ikke sti, men ikke en vanlig kjøre- eller kjerrevei. Det er murt opp trapper og lagt til rette for å få sauedrifter til heis.

Brua over elva, er delvis murt av store steinen og er et «kunstverk» langt inne i heia. I siden over Viglesdalsvannet går det ras om vinteren. Tidligere var det Statens Vegvesen som vedlikeholdt veien, og det står fortsatt «rasfare» skilt langs stien.
P6180145.JPG
Jeg gikk i sporene av sauer på vei innover og oppover. Det var et par drifte foran meg. På hytta var det to karer, og hadde en liten pause. Det var såpass varmt at sauene hadde behov for å ta det med ro før de tok fatt på bakkene oppover «Benkene» mot Stegjadalen og videre mot Stakken.

Det er etterhvert blitt såpass dyrt å frakte sauene med bil til Nilsebudammen for så å drive de den korte veien til Nilsebu, at det igjen er sauer som drives fra Nes og opp til Nilsebu. To lange dager i heia. På en dag som den jeg var der, er det bare kjekt, men i regn og dårlig vær, så kan det være surt.
P6180148.JPG
Sommer, sol og blå himmel. Ikke et vindpust omtrent på vei oppover. Det ble varmt. Heldigvis var det skygge enkelte plasser, slik at det var mulig å kjøle seg litt ned. Det hadde selvsagt vært mulig å ta et bad – i isvannet. Det holdt antakelig ikke mer enn 5-6 grader. Alt for kaldt for meg.

På vei oppover kom jeg til å tenke på en av de første turene her. Da så jeg og Bestyrerinnen bergfruen i all sin prakt oppe på en stein langs Viglesdalsvannet. Jeg kikket bort på den første steinen jeg møtte i det jeg kom over brua øverst. Og der sto bergfruen dette året også. En kjekk ting å se.
P6180149.JPG
Det er letter å gå nedover enn opp. 300 høydemeter nedover er bedre enn de samme oppover. Det var også kommet en liten vind mens jeg hadde pause i hytta. Selv med litt stive bein, ble det en grei tur tilbake til bilen.

Turen er ikke mer enn 7 kilometer, begge veier 14, men det er god sti «vei» og mye å se på oppover mot Viglesdalen. I «gamledager» - for 20 år siden, sto det to timer på turen – en vei, i dag er turen merket med tre timer. Noe som er en grei tid i godt selskap.
P6180158.JPG

Med bil gjennom tunnel, og motorvei omtrent halve veien, gikk det bare litt over en time fra Klepp til Nes, selv om det var omtrent 80 kilometer. En helt grei biltur – uten å vente på ferjer.

Les hele artikkelen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@REJOHN så kjekt å lese! Var inne i Viglesdalen som hyttevakt første gangen nå i helga :-) Kanskje gikk vi forbi hverandre? Veldig fin både tur og hytte så dette ga mersmak.

Skal også feire 40årsdagen min på Blåfjellenden i august som første dag av en firdagers tur i Frafjordeheiene så kanskje våre veier krysses igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

milsub skrev (3 minutter siden):

@REJOHN så kjekt å lese! Var inne i Viglesdalen som hyttevakt første gangen nå i helga :-) Kanskje gikk vi forbi hverandre? Veldig fin både tur og hytte så dette ga mersmak.

Skal også feire 40årsdagen min på Blåfjellenden i august som første dag av en firdagers tur i Frafjordeheiene så kanskje våre veier krysses igjen!

Hyttevakt er kjekt. Jeg "opptrer" som hyttevakt på Blåfjellenden når jeg er der, men har også en uke på Nilsebu som hyttevakt nesten hvert år. Det er som oftest en alle tiders uke.

Jeg var i Viglesdalen på torsdag, og snakker stor sett med de jeg traff, så du gikk antakelig på fredagen.

 

Jeg feiret min egen 50 årsdag på Blåfjellenden (for 20 år siden...) Vi hadde dårlig vær, håper det blir bedre for dere. (Trenger du for eksempel å oppbevare noe i hytta før eller etter "feiringen", så gi meg en liten tilbakemelding, og så skal vi se hva vi får til. Kan jeg hjelpe - gi beskjed.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (5 minutter siden):

Hyttevakt er kjekt. Jeg "opptrer" som hyttevakt på Blåfjellenden når jeg er der, men har også en uke på Nilsebu som hyttevakt nesten hvert år. Det er som oftest en alle tiders uke.

Jeg var i Viglesdalen på torsdag, og snakker stor sett med de jeg traff, så du gikk antakelig på fredagen.

 

Jeg feiret min egen 50 årsdag på Blåfjellenden (for 20 år siden...) Vi hadde dårlig vær, håper det blir bedre for dere. (Trenger du for eksempel å oppbevare noe i hytta før eller etter "feiringen", så gi meg en liten tilbakemelding, og så skal vi se hva vi får til. Kan jeg hjelpe - gi beskjed.)

Ja, vi gikk inn på fredagen og var der over helga :-)

Og tusen takk som byr. Tror ikke det er behov for oppbevaring, men godt å vite at det er en mulighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.