Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan beskytte tennstål mot korrosjon?


Aurejeger

Anbefalte innlegg

Hei

Tennstålet mitt av merket Light my Fire ser slik ut etter 12 år i lomma på alle slags turer. Det er godt brukt og jeg har aldri hatt det i nærheten av saltvann. Hva som har skjedd vet ikke jeg sikkert, men jeg regner med at jeg har svetta litt på det da jeg alltid har hatt det i lomma på tur. Hvordan kan jeg beskytte mitt nye tennstål fra Kupilka mot slikt?

 

20200619_204911.jpg

20200619_204915.jpg

Endret av Aurejeger
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 år, ikke dårlig, men tennstål er så billig at jeg ser ikke helt poenget med å tenke på det. Mister mine før de blir så gammel. Men til saken. Slik rust kommer du vel ikke utenom, for fuktighet er det alltid i lufta. Du kan selvsagt smøre tennstålet inn med vaselin eller olje for å beskytte det mellom hver tur, men må du også gjøre det rent får du skal ut igjen, ellers får du vel et svare strev med få gnistregn av det.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 år er imponerende, Slik mitt ser ut kommer det til å var en brøkdel av den tiden. Men, det ser jo nesten ut som om det kan ha kommet noe på tennstålet som har korrodert det mye mer enn det naturlig skal?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar!

Ja jeg pleier å ta godt vare på tingene mine. På disse bildene synes både slitasjen etter utallige opptenninger og korrosjon. Som du nevner Truant76 er det nesten som om det har kommet noe på tennstålet som har etset på det. Jeg kan ikke komme på noe, det eneste jeg kan tenke meg er at saltet i svette kan ha kommet på det og forårsaket skaden. Tennstål er jo ikke noen stor investering men nå har jeg kjøpt nytt med skaft i samme farge som skaftet på kniven min og tur kaffekoppen min så jeg håpet at settet skulle vare lenge.

Det er ikke for å være kjip, men de sier et såpass tykt tennstål skal vare ca 12000 drag med strikeren, og jeg synes det hadde vært synd om det hadde blitt spist opp av korrosjon etter bare 2000 f.eks.

 

20200619_232429.jpg

20200619_232439.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo tenkes at det er en produksjons "feil" i tuppen, resten av tennstålet ser jo helt fint ut og det ser også ut til at det har fått tilbake det sorte korrosjonsbelegget, men det kan jo hende fargene lyver litt i bildet. For øvrig helt enig i at de burde vare ca. det antall drag som er oppgitt, så lenge man er klar over at antall drag ikke nødvendigvis betyr X antall bål eller opptenninger, jeg prøver meg med jevne mellomrom med å tenne opp ting som ikke akkurat er lett å få fyr på, så da går det jo en hel del drag bare der. Det er nok en av grunnene til at mitt ikke kommer til å vare i 12 år slik som ditt har gjort.

Det er jo også etter det jeg kan se litt forskjellig sammensetning i tennstål, noen er mykere enn andre og holder derfor ikke like lenge. Jeg har en preferanse for den tykke utgaven av Light My Fire fordi den er god å holde med mine store hender, husker ikke om den har et spesielt navn men mener å huske at den tynne utgaven heter "scout" eller noe slikt. Denne virker å være relativt myk for det skal ikke mange drag til før man kan se at den har mistet noe av diameteren. Det kan selvfølgelig ha noe å gjøre med at jeg ikke bruker hele lengden men tar korte drag på tuppen. Regner med den vil slites helt ned på tuppen etter hvert og da begynner jeg bare å dra lenger opp mot skaftet.

Kom for øvrig over denne diskusjonstråden (engelsk) da jeg googlet litt, og det later til at folk har problemer med å finne ut hva som egentlig er årsaken, for du er ikke alene.

Kan det være noe med hvor du oppbevarer den når den ikke er i bruk? Eller kan det være noe med stoffet i buksen(e) du bruker? Regner ikke med du har brukt en og samme bukse i 12 år, selv om det ikke kan utelukkes, du sier jo du er flink til å ta vare på tingene dine :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig ut. Har flere stål selv og ingen har noe lignende korrosjon. Husker ikke hvor gammelt det eldste er men 8-10 år tenker jeg. Mine ligger stort sett i hver sin sekk. Har du brukt det som rørepinne eller noe. Mulig det kan bli slik av svette over tid men da burde det vel vært over hele. Send bilde til light my fire og spør. Har ikke de noe livstidgaranti eller noe på stålene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye fyrstål er innsatt med et belegg som man må skrape bort før man kommer til metallet. Ser på andre forum at noen bruker klar neglelakk får beskytte stålet med, men jeg går ut fra at da må de skarpe dette bort igjen når de skal bruke (den siden av) stålet.

Fant også denne fra 2012:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlige tennstål hadde dette problemet, i enda større grad enn det som er nevnt i denne tråden.

Det er særlig billige tennstål fra østen som kan være utsatt i dag. Noen slike tennstål kommer med et rør med pakning forresten. 

Såvidt jeg forstår, skal ikke LMF tennstål ha dette problemet. Trådstarter har kanskje fått et mandagsprodukt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Dette er svaret jeg fikk fra Light my Fire:

Hej,

Jag beklagar att tändstålet gått sönder! ☹

Det ser onekligen ut som ett produktionsfel och jag skickar jättegärna en ersättare till dig!

Vad är din adress och vilken färg vill du ha på ersättaren?

 

God service jeg er fornøyd med!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.