Gå til innhold
  • Bli medlem

Forvarmingstid Optimus stillebrenner


Omnilite

Anbefalte innlegg

Forvarmingstiden på en Optimus med stillebrenner på parafin er åpenbart viktig for om den brenner rent eller ikke. Er den ikke varm nok så flammer den opp, dette fortsetter den med selv om den brenner en stund. I realiteten er det bare å skru av og forvarme igjen.

Hvor lang tid må den minst ha?

Hva funker best som drivstoff?

Jeg har tatt et brennermessig steg "bakover i tid" og overtatt en gies bort Optimus 155 på finn. Dette er et båtkjøkken, men i realiteten er det ikke langt unna å være 2stk 111 i en rustfri kasse med felles tank. Opprinnelig hadde denne "jet igniters", som er 2 blåselamper som forvarmer. Disse er fjernet og det ligger en prime pad i hver av skålene. Den ene brenneren var "defekt", tidligere eier hadde byttet spindel og rensenål, men rensenålen satt ikke riktig, og tennene var dratt over. Jeg fjernet rensenålen da brenner den fint, men ikke med like mye effekt som den andre, tipper trykket kanskje ikke blir like høyt uten rensenål (eller den bør stakes opp rett for opptenning). Jeg har ikke tatt ut spindelen for å se om den er skadet også, men rensenål fra 111 passer så jeg skal få tak i dette først i alle fall. Jeg har bare gjort forsøk med det som var på tanken, men konkluderer med at hvor lenge jeg forvarmer har alt å si for hvordan den brenner. Sånn sett er det egentlig bare å være sikker på at det er nok, det kan aldri bli for mye (med mindre en forvarmer med noe som soter for mye).

Jeg har holdt meg litt unna parafinbrennere etter å ha sett mye høye flammer i oppveksten.. Det jeg ser er samsvarer med det fattern slet med når han skulle bli litt mer moderne, og han kjøpte seg en Optimus Hiker (grønn kasse) tidlig/midt på 80 tallet. Han ble aldri venn med den. Han var oppvokst med bråkete 3bens primuser, og sågar båten hadde "oppfyring", som var en innebygget blåselampe som varmet en bolt før motoren kunne dreies og starte. Så i utganspunktet kunne han primus, men bråkebrennere klarte seg nok med litt mindre forvarming enn Hikeren åpenbart måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutes ago, Omnilite said:

Så i utganspunktet kunne han primus, men bråkebrennere klarte seg nok med litt mindre forvarming enn Hikeren åpenbart måtte ha.

Ja, min erfaring med diverse hundreogellevere er at stillebrennere krever lengre forvarmingstid enn bråkebrennere (her snakker jeg om parafin). Og om man åpner litt for tidlig på en bråkebrenner så flammer slår opp, går det seg til etter hvert og da brenner den fint. Det er sjelden man må forvarme på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tiden som er viktig, det er at den blir varm nok. Tiden vil variere veldig med om du tenner den inne på kjøkkenbenken eller ute i vind og regn.

Et triks jeg bruker er å slippe parafin inn i brenneren til jeg ser det piple ut av dysa (steng med en gang da parafin under forvarming soter fælt). Når du forvarmer vil du høre når parafinen som du slapp inn i brenneren koker. Det vil suse et kort øyeblikk som brenneren gjør når den er i gang. Du kan også ofte se det som lyst grå røk som kommer ut av brenneren. Når du hører/ser dette er brenneren varm nok. På denne måten vil du skaffe deg erfaring med hvor mye rødsprit som må til under de forskjellige forholdene. Til å begynne med tar du i så mye rødsprit at du er sikker på at det er nok (det er ikke mulig å forvarme for mye). Etter hvert som du opparbeider deg erfaring reduserer du på rødspriten til så mye som du har lært deg at behøves (pluss litt til for å være sikker).

Et annet triks jeg bruker er å ha rødspriten for opptenning i en sånn flaske for munnskyllemiddel som har et lite målebeger i åpningen. Målebegeret fylles ved å klemme på flaska. Typisk bruker jeg ett målebeger rødsprit til forvarminga når jeg er innendørs, to utendørs i stille vær og tre i vind. Disse flaskene er også helt pottetette og de er solide. Jeg har ei som jeg har brukt i minst 20 år, sikkert lengre. Eneste ulempen er at du må skylle munnen med de greiene som er oppi flaska når du kjøper den til flaska er tom, og de greiene der smaker ikke godt.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med veke i skålen blir det mindre søl og lettere å få fyr på rødspriten.

Jeg pleier å mette hele veken godt, og det er nok. Jeg setter kjelen over under forvarming, og da er vannet blitt lunkent under forvarmingen, og dermed gjør det ikke noe om man forvarmer litt for mye - siden forvarmingstiden brukes til oppvarming av kjelen også :) 

Stillebrenner går også på bensin, krever mye mindre forvarming, men har litt lavere effekt om man ikke skifter til bensindyse (men effekten er allikevel god med parafindysen).

Bensin ødelegger gummipakningene og gummipakningen i returventil om det brukes over veldig lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.