Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørke mat til tur


marieb

Anbefalte innlegg

Annonse

Sjekk denne:  "Å - det smakte bra" under Mat på tur.

Denne publiserte jeg 12 mai 2017, og mange hengte seg på og kom med gode råd.  Det eneste jeg ikke kommer til å tørke i fremtiden er kjøttdeig.  Det ble noe har de greier.  Var på tur her forleden og i den anledning tørket jeg 10 egg.  En utfolig vektreduksjon.  

egg1.JPG.6dd2a91de02216e4eff3313ce0ff501e.JPGIMG_3623.thumb.JPG.320ee277016978388a3a7d40a2f9995d.JPG

Burde ha benyttet to ildfaste former, slik at prosessen hadde gått litt fortere. Tørket mat holder seg utrolig bra.  Jeg har nå brukt mat som har ligget tørket, også kjøtt,  i to år - og jeg lever fortsatt.  Men det er ikke alt som bør tørkes - av oss. Ta en turpå suber'n og se hvor mange produkter som allerede er tørket.  Et godt tips er også å ta en tur i en Asibutikk.  

Lykke til

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekte flere kilo kjöttdeig (egen kvernet med lav fetthalt) og törket for ett år siden som det ble mye igjen av. Har hatt det i fryseren og det fungerte helt fint kjöttdeigsaus og lasagne hemma ett år senere. Da kan man koka det lenge så vannet trekker in. På tur, not so much... Da blir det litt hardt og kjedeligt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Stek den før du tørker den. Det synes i hvert fall jeg ble bra.

;-)

Jeg gjorde det, men det ble noen harde greier.  Tror jeg dehydrerte lenge nok også.  Men kanskje jeg, på din anbefaling, prøver igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (3 timer siden):

Jeg gjorde det, men det ble noen harde greier.  Tror jeg dehydrerte lenge nok også.  Men kanskje jeg, på din anbefaling, prøver igjen

Jeg sørget også for at kjøttsmulene ble nokså små, som veldig grovt havsalt kanskje, slik at de lettere skulle ta til seg vann. Jeg brukte kjøtt med lavt fettinnhold (5%?), men kan ikke helt skjønne at det skulle bety noe. Under bruk kokte jeg opp retten med kjøttet i, lot det så stå lenge å godtgjøre seg (1 time?) før jeg varmet det opp på ny og spiste det med god appetitt. Kanskje jeg bare hadde flaks med tmrkingen. Jeg skal jammen teste igjen en av dagene. 

😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 20. juni 2020 den 17.30):

Jeg sørget også for at kjøttsmulene ble nokså små, som veldig grovt havsalt kanskje, slik at de lettere skulle ta til seg vann. Jeg brukte kjøtt med lavt fettinnhold (5%?), men kan ikke helt skjønne at det skulle bety noe. Under bruk kokte jeg opp retten med kjøttet i, lot det så stå lenge å godtgjøre seg (1 time?) før jeg varmet det opp på ny og spiste det med god appetitt. Kanskje jeg bare hadde flaks med tmrkingen. Jeg skal jammen teste igjen en av dagene. 

😉

Fettinnhold har mer å si for holdbarhet, enn hvor lett det er å bløtlegge. Over tid vil det oksidere (harskne) i kontakt med luft, og kan reagere på sollys ved langvarig eksponering.

Jeg prøvde store brødsmuler når jeg tørket kjøttdeig, det hjalp i retter som ikke kan stå lenge i bløtlegging. Tofu kan funke og, det får konsistensen av kjøttdeig etter å ha vært fryst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.