Gå til innhold
  • Bli medlem

Tykkelse liggeunderlag


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg sover 50/50 på rygg og på siden og har 2 forskjellige Exped 7 (Syntmat og UL). Må slipper ut en del luft på begge. Er 184 og 98 kg. 

For å fort finne komfortluftmengde har jeg funnet ut at for meg er det å ligge på siden, løfte beina og slippe ut luft til jeg toucher bakken med hofta. Da er det ultimat fylling. Akkurat så jeg kan komme nedi bakken ved å sove på siden og passe mykt ved ryggsoving.

 

Føler ikke for tykkere (tyngre) verken sommer, vinter eller i hengekøye...

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer uansett nok opp med 7 med mindre du har for lite luft i det.

Jeg sover også normalt på siden. Jeg sov godt på 7M, men sover enda bedre på 9LW.

Økt bredde gjør at du har litt mer "wiggle room" til å krølle deg riktig. Så om du kan tåle vektøkningen gå for et bredt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske «massiv», 174 cm og 98 kg, og sover alltid på siden. 7 cm er ikke noe problem. I helgen våknet jeg på natta og syntes underlaget var for hardt (men var selvsagt for trøtt til å gjøre noe med det ...), så den største utfordringer er å våge å ha lite nok luft i det, ikke at man ligger på bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Exped syn- og downmat og tilsvarende oppustelige underlag er i prinsippet "bare" en luftmadrass med isolerende fyll. Det er en gammel kjent sak at man ikke bør pumpe luftmadrasse knall hardt, for så blir de for harde å ligge på. @espen øruds tommelfingerregel høres bra ut og svarer vel omtrent til min: hvis jeg sitte rett opp ned på baken går jeg i akkurat "bunn".

Jeg sørger altid for å ha ventilen oppe ved hodet, så jeg kan justere litt. Blir det sluppet for mye luft ut, må jeg så opp og pumpe litt. 

7 cm holder fint for meg - også om vinteren- , men long wide - ellers dumper armene ned på den kalle bakken. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du kjøpe Sea to Summit comfort plus. Det har 2 lag som blåses opp, hvor det underste kan blåses opp mer enn det øverste. Da treffer du ikke bakken, men ligger mykt og godt. Er ikke mer enn 6,3cm - fås også som en XT (extra thick) som måler 8cm. helt nydelig å sove på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (9 minutter siden):

Eller så kan du kjøpe Sea to Summit comfort plus. Det har 2 lag som blåses opp, hvor det underste kan blåses opp mer enn det øverste. Da treffer du ikke bakken, men ligger mykt og godt. Er ikke mer enn 6,3cm - fås også som en XT (extra thick) som måler 8cm. helt nydelig å sove på! 

Ulempen er selvsagt at det ikke kan kombineres med Amok-hengekøyer når man finner ut at å henge i trærne er ca 200 ganger mer comfy enn å ligge i telt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (9 minutter siden):

Ulempen er selvsagt at det ikke kan kombineres med Amok-hengekøyer når man finner ut at å henge i trærne er ca 200 ganger mer comfy enn å ligge i telt...

Skjønner ikke helt hvorfor ikke StS Comfort plus XT ikke skal passe. Ser ganske så like ut i målene som Draumr sine.. 

Uansett så fungerer de ypperlig i "vanlig" hengekøyer, som koster 1/5 og som også er utmerket å ligge i 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (15 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvorfor ikke StS Comfort plus XT ikke skal passe. Ser ganske så like ut i målene som Draumr sine.. 

Uansett så fungerer de ypperlig i "vanlig" hengekøyer, som koster 1/5 og som også er utmerket å ligge i 🙃

Beklager om det ble blå tær...

 

De passer nok i fysisk yttermål, men det anbefales med god grunn underlag med luftetur i lengderetningen. Derfor er det greit å bli gjort oppmerksom på at man velger et underlag med smalere bruksområde slik at man ikke ender opp med å måtte handle 2 underlag.

 

Skjønner ikke hva prisen påhhengekøye har med saken å gjøre. Noen sover ok i telt til 15.000 mens andre foretrekker telt til 2000 uten at det går nevneverdig ut over liggecomforten. Men det er greit å bli gjort oppmerksom på dersom liggeunderlahet ikke skulle passe i enkelte telt vil jeg tro?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Hva skjer med ett STS underlag i en Amok?

Er det ikke stivt nok, slik at køyen «kollapser» mer enn ønskelig?

Det er slik jeg har oppfattet det fra de som har forsøkt. Det samme skjer for øvrig med f.eks Exped eller Amok med for lite luft, kanskje spesielt om man er mye kortere enn køya. Det siste har jeg sett et par eksempler på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.