Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka med kano


marhaub

Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg planlegger kanotur i Femundsmarka i slutten av juni, og lurer på om noen har turtips?

Vi har Ally-kano og planlegger 5-7 dager på tur. Hovedformålet er flott natur og villmarksliv, og et stort pluss hadde vært å komme utenfor de mest trafikkerte turistområdene (og forhåpentligvis øke sannsynligheten for å få fisk). Enkelte bæreettaper går fint, men helst mest av tida i kanoen. 

Røavassdraget har vært vurdert, men har forstått at det innebærer mye bæring fra norsk side (og svensk innfartsvei går jo ikke i disse tider...)

Har noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Røa/Roasten området pleier vel å være ganske "folksomt", og med kano mener jeg det definitivt er bedre å starte fra kärringsjøen...når det er lov å dra til Sverige igjen.

Det kan hende Isteren hadde vært et godt alternativ, har vært i nordre delen og der er det veldig fint. Parkering og utsetting 30m fra bilen litt sør for campingen i nordvest enden av innsjøen. Området mellom nordre og søndre bjørnberget har sandstrender og man kan gå dagsturer over til Femundens vestbredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Nyborg Hauback skrev (44 minutter siden):

Takk for tips! 
 

Vet du om det er mulig å padle over til småvann fra Isteren? Og hvordan er fisket?

De småvannene som er rundt Isteren tror jeg er så små at det ikke er noe poeng å bære med seg kanoen til, men når jeg ser på flyfoto på 1881.no eller gulesider kart så ser det ut som det er en grusvei mellom Isteren og Sølensjøen nede i sørvest, på ca, 2km, så det er jo en mulighet med kanotralle, med mindre man har veldig lyst å demontere Allyen og bære den.

Vi fikk ikke så mye Ørret i Isteren i 2015, men det var en del gjedde og abbor. Kokken/fiskeren som var med laget en ganske god suppe på abbor og gjedde.

Alternativt så ligger det noen vann man kan padle/bære mellom rett øst for Sorken sør i Femunden, men her har jeg ikke vært så har ingen anelse om trafikk og fiskemuligheter; Storjyltingen, Bursjøen, Gunnarsjøen mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isteren (nordenden) er fin for kano og ser fristende ut på kartet (padle ut Sømåa og inn i Bjørnefjorden), men vær obs på at det kan være folksomt i hver en vik i dette området på godværsdager om sommeren. Virket som et yndet "feriested" for både gamle og unge da jeg padlet der i fjor sommer. Motorbåter som dorger er også populært på Isteren. Så man får ikke helt villmarksfølelsen, etter min mening. Trolig bedre på høsten, er mitt tips! Isteren er lett tilgjengelig fra bilvei, så det har nok en del med det å gjøre. 

Du har jo tømmerrennene som starter i nordenden av Femunden og ned til Feragen (evt. via Håelva hele veien inn til Røros), men du vil nok støte på folk sommerstid. 

Revsjøen og Styggsjøan er alternativer med mindre folk, men blir noen solide bæringer når man ikke kan gå via Røa/Sverige (eller starte i Sverige). 
Det samme gjelder Grøtåa og Vonsjøene med tjønenne rundt. 

Ellers så ser Storjyltingen - Bursjøen - Håan - Skjeftsjøen og kanskje litt nedover Staupåa spennende ut. Mener det skal være mest hvit fisk i dette området. En rute jeg selv skal prøve en dag! (Jeg mistenker det kan være folksomt innover der også på sommerstid, men det må noen andre bekrefte. Aldri vært i denne delen av Femundsmarka, men går jo noen skogsveier innover rund omkring her, og da tenker jeg alltid at tilgjengeligheten for øker). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor mye dere vil bære og også hvilke type fisk dere er ute etter.  Opp Røa bir jo 4-5km bæring opp til Roasten. Videre oppover er det noe bæring mellom håene. Kan bære opp til Øvre Styggesjøene fra Littlbuddhåen og så ta turen gjennom Styggesjøene til Revsjøen og ned Reva. Hvis man padler til Revbua og så bærer over til Rogshåen unngår man og havne inn i Sverige.  Blandet med fisk i Røa vassdraget. Styggsjøene har mye Harr. Revsjøen og ned er blanding. 
Alt 2  der er å bære kano opp fra Storvika til Røvollfjellett, det er 2,5km  på grei sti. Så kan dere jo padle rundt på vannene der og så evt ta samme retur eller bære ned til Roasten og dra ned Røa. Dog en del bæring ned igjen. Røvollfjellet er stort sett ørret og røye.  
Dog er det langt enklere i de områdene for kanotur når man kan starte i Sverige.


Tur fra Femund til Røros via tømmerennene. Med Ally får dere kun padlet første renna. De andre må bæres.  Fiske på denne turen er vel mye hvitfisk. 
Alternativt til Femundsmarka kan dere jo og vurdere Sølensjøen. ta en tur oppover Sølna f.eks.
 

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Nyborg Hauback skrev (17 timer siden):

Takk for tips! 
 

Vet du om det er mulig å padle over til småvann fra Isteren? Og hvordan er fisket?

Det er tatt diger ørret i Isteren, særlig utenfor osen til Gløta. Tror rekorden er nærmere 10 kg... Ellers er det sik, abbor og gjedde også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallers skrev (12 timer siden):

Isteren (nordenden) er fin for kano og ser fristende ut på kartet (padle ut Sømåa og inn i Bjørnefjorden), men vær obs på at det kan være folksomt i hver en vik i dette området på godværsdager om sommeren. Virket som et yndet "feriested" for både gamle og unge da jeg padlet der i fjor sommer. Motorbåter som dorger er også populært på Isteren. Så man får ikke helt villmarksfølelsen, etter min mening. Trolig bedre på høsten, er mitt tips! Isteren er lett tilgjengelig fra bilvei, så det har nok en del med det å gjøre. 

Man kan nok definitivt ha flaks/uflaks nord i Isteren, vi så ikke en eneste motorbåt på 2 uker i 2015, men det var 2 kanoer som passerte leirplassen vår i løpet av den siste uken som bare fortsatte da de så det var opptatt. Såvidt jeg husker så vi bare ett eller to bål på kvelden fra andre i området. Mener dette var i slutten av juli/begynnelsen av august.

Ikke sikkert det er det beste stedet å gamble på å ikke treffe folk. Vi så vel mer folk i Storbuddhåen i 2014 enn vi gjorde i Isteren i 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.