Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite og lett kompaktkamera: Hva skal jeg velge?


endred

Anbefalte innlegg

Har et gammelt canon powershot som jeg nå vil bytte ut med et nytt..

 

Har kikket på følgende:

Panasonic Lumix DMC-TZ200

Sony CyberShot RX100 (kanskje en versjon 5, nyeste versjon 7 blir for dyrt..)

Canon powershot G5 eller lignende modell..

 

Også åpen for andre forslag, men jeg er som sagt ute etter et kompakt og lett kamera med ok kvalitet på bilder/film og grei batteritid. Hovedfokus er bilder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vil du bytte ut det gammelt Canon Powershot? Hva skal du bruke bildene du tar til?

Selv fotograferer jeg de fleste "fotografiene" (https://www.flickr.com/photos/espenorud/) med et kamera som er 12 år gammelt. Ellers så benytter jeg mobilen til det meste av fotografering og begge holder mål til det jeg skal bruke de respektive bildene til. Dvs mulighet for store veggbilder osv på gammelkameraet og sosiale medier, forum og mindre utskrifter (men fortsatt gjerne opp til A4 osv) med mobilbildene. 

Mobilkameraet har en fordel i forhold til steinalderteknologien til storkameraet dog, det har HDR-funksjon innebygget. Med gammelkameraet må jeg evt veien om flerer bilder + etterbehandling for samme dynamiske omfang som f.eks mobilen lager på direkten. 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du trår nok ikke feil med en RX100. Ikke prøvd dem selv, men har lest, sett og hørt mye positivt om dem. Nå kommer det an på hvilken modell du evt. velger, men i snitt så er det noe bedre batterilevetid, lavere vekt og bedre sensor i RX100-kameraene enn tilsvarende Canon G5-kameraer. Skulle du etterhvert bevege deg mer mot video så er RX100 det klart beste valget av de du nevner. Hvis det er som du sier bilder som er hovedfokus så er det kanskje ikke så store forskjeller og prisen vil kanskje spille en større rolle.

Hvis du ønsker å fokusere på bilder, så ville jeg også vurdert å kjøpe en brukt Fujifilm X100F. Det er litt annerledes enn de kameraene du nå ser på, blant annet fordi det har et fastbrennvidde-objektiv (altså ikke zoom), men det er et kamera som gir svært mye fotoglede. Jeg jobber som fotograf, og har et slikt kamera som jeg ofte har med meg på turer og som et C-kamera på oppdrag. Vurderte det opp mot RX100 og landet på Fujifilm-kameraet. Det har en større sensor (APSC) og gir god bildekvalitet, spesielt i mørkere omgivelser. Fujifilm er også kjent for flotte farger, spesielt om du velger JPG rett ut av kameraet. Når jeg blir spurt hvilke kameraer jeg anbefaler (av folk som ønsker å bli bedre på å ta bilder) så anbefaler jeg som regel et kamera med et objektiv med fast brennvidde. Det å ikke ha zoom gjør at man blir mer kreativ og en lærer raskere å komponere bilder for gode resultater. Et slikt objektiv gir også bedre kvalitet enn et zoom-objektiv. Brennvidden på dette kameraet tilsvarer 35mm på et fullformatskamera, og er ansett som den mest heldekkende, da man kan skyte landskap, portretter, nærbilder osv. og få resultater som er i nærheten av det øyet kan se. Det er ikke uten grunn at mange filmskapere bruker akkurat denne brennvidden. Så hvis du ønsker å utvikle deg så kan dette kameraet anbefales.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (11 minutter siden):

Du trår nok ikke feil med en RX100

Jeg har nylig kjøpt en sånn til turbruk, fant en til en grei pris på finn. Har ikke fått drevet utstrakt testing ennå men førsteinntrykket er at den gjør en ganske bra jobb gitt vekt og størrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noen dårlige kameraer i denne klassen. Jeg vil anbefale å dra i en butikk og håndtere kameraene om du har mulighet til det. Det gjelder forsåvidt alle typer kamera, men spesielt for disse små. Særlig om du har store hender kan det bli litt smått og fiklete.

Har ikke prøvd de modellene du nevner, men det jeg har brukt fra Panasonic har ikke passet mine hender særlig bra. Når jeg bytter fra Panasonic GX80 til Ricoh GR er det som å få av seg ei tvangstrøye :D (GR er dog et helt annet kamera, med fast vidvinkel.) Vet om andre som er veldig glad i Panasonic, så min erfaring er på ingen måte noen fasit.

Har hørt bra ting om både RX100 og G5X,  men ville som sagt holdt i dem først. Har stor tro på at et kamera som føles godt tar bedre bilder :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Ricoh GR (1. generasjon). Det er jo et ganske annet kamera enn RX100. Du skal være klar for fast brennvidde, samt at fargene etter min mening ikke er så gode i .jpg. Skal du ta svart/hvitt gatefoto så finner du neppe et bedre kamera. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titt og på Panaosonic TZ100. Er ganske likt 200 men en del billigere. Så er det litt mer lysterkt på 28mm. Hr 10x zoom kontra 20x men eller er de ganske like. Begge har en tom sensor. Så 100 er et bedre kjøp.

Valgte en litt annen kombo selv. Har Panasonic FT5 som lite kompaktkamera. Vanntatt og tåler en trøkk. Bra bilder og video men har mindre sensor da som bl.a gir litt mer støy i lite lys. Fordel med det er at det alltid er fremme, ligger i hoftelomme på sekken, er med i kano etc. Alltid klart til bruk siden det er vanntett. Så har jef en Panasonic Gx80 i tillegg. Det tar bedre bilder og en kan skifte linse. Dog er selv huset ganske lite og med f.eks 12-32 linsa ellee 20mm er det en liten pakke å dra på. Har og er eldre Canon SLR men det ble sjelden med på tur da det veide for mye. Dog er det gjerne slik at det blir kondens og fukt om kvelden så da blir Gx80 pakket i vanntett pose. Det er heller ikke fremme i kano. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Hvorfor vil du bytte ut det gammelt Canon Powershot? Hva skal du bruke bildene du tar til?

Selv fotograferer jeg de fleste "fotografiene" (https://www.flickr.com/photos/espenorud/) med et kamera som er 12 år gammelt. Ellers så benytter jeg mobilen til det meste av fotografering og begge holder mål til det jeg skal bruke de respektive bildene til. Dvs mulighet for store veggbilder osv på gammelkameraet og sosiale medier, forum og mindre utskrifter (men fortsatt gjerne opp til A4 osv) med mobilbildene. 

Mobilkameraet har en fordel i forhold til steinalderteknologien til storkameraet dog, det har HDR-funksjon innebygget. Med gammelkameraet må jeg evt veien om flerer bilder + etterbehandling for samme dynamiske omfang som f.eks mobilen lager på direkten. 

 

Det gamle får ofte ikke bli med på tur merker jeg, litt på grunn av størrelse og vekt. Det er et 12 år gammelt G10. Det tar egentlig ganske bra bilder og et alternativ er selvsagt å bruke det helt opp før jeg kjøper nytt. (Mangler noen skruer på reimfeste, får man kjøpt dette nytt?)

Jeg bruker stort sett mobilen og Lightroom mobil for sosiale medier osv, men med min mobil duger ikke kvaliteten til utskrift.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg kunne ha tenkt meg å testet er digiscoping.. Testet med mobilen og en Swarovski ATS som jeg har, noe som var veldig moro. Har mobiladapter til storkikkerten..

Endret av endred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei,

Tar opp igjen denne siden vi er en turgjeng som har hatt samme diskusjon nå nylig. Selv har jeg gått over til Mobilen på alle lengre ture der jeg skal spare vekt. I stedet for et ekstra kompaktkamera tar jeg heller med en liten batteripakke.

De turene jeg skal prioritere foto tar jeg heller med et speiløst fullformat med en 35mm med god lysstyrke. Men til å dokumentere turen er mbilen forbløffende bra. Her fra en tur sist sommer https://www.flickr.com/photos/25078442@N05/albums/72157715341698973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (På 15.6.2020 den 17.47):

Titt og på Panaosonic TZ100. Er

Har dette selv. Jeg er ikke så fornøyd, bildene blir som oftest ikke så bra. Jeg får bedre bilder med iPhone XR og GoPro hero 7 Black.

Men det kan jo være brukeren også, jeg er ikke så proff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.scandinavianphoto.se/kamera/kompaktkamera/avancerade-kompaktkameror

En av Sv bästa foto butiker

Mest sålda Power shot G7 X Mark 11

Råd 1 tum senor ej för många MP ska vara i förhållande till sensor då kan bildkvalliten sjunka fast det låter fel,bra bild stabilisering,möjlighet till RAW dvs råformat,helst Leica linser i glas.

Cannon,Sony,Panasonic

Espen O har SLR av semi profsmodel den bildkvalliten kommer du ej i närheten av med kompaktkamror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografen har störst betydelse för resultatet och hur man kan använda sin kamera,övning varje vecka nu när det nästan inte kostar något att ta många bilder vid varje tillfälle.

När jag fotade mest hade jag 36 exp per dag(1 rulle)och ca 5kg foto utr inkl monostativ och närbildsstativ 1 kamerahus 4 objektiv och mellanringar och teleförlänare och motor till kamera ,då fick jag ofta startvikt på ryggsäck på 32 kg för 14 dagas tur om jag gick själv(svårt att få andra som ej är foto intr att ha tålamod att vänta på rätt ljus eller att det ska sluta blåsa eller att en fågel ska sitta på rätt gren eller sten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 6/15/2020 at 4:27 PM, Ikigai said:

Hei! Du trår nok ikke feil med en RX100. Ikke prøvd dem selv, men har lest, sett og hørt mye positivt om dem. Nå kommer det an på hvilken modell du evt. velger, men i snitt så er det noe bedre batterilevetid, lavere vekt og bedre sensor i RX100-kameraene enn tilsvarende Canon G5-kameraer. Skulle du etterhvert bevege deg mer mot video så er RX100 det klart beste valget av de du nevner. Hvis det er som du sier bilder som er hovedfokus så er det kanskje ikke så store forskjeller og prisen vil kanskje spille en større rolle.

Hvis du ønsker å fokusere på bilder, så ville jeg også vurdert å kjøpe en brukt Fujifilm X100F. Det er litt annerledes enn de kameraene du nå ser på, blant annet fordi det har et fastbrennvidde-objektiv (altså ikke zoom), men det er et kamera som gir svært mye fotoglede. Jeg jobber som fotograf, og har et slikt kamera som jeg ofte har med meg på turer og som et C-kamera på oppdrag. Vurderte det opp mot RX100 og landet på Fujifilm-kameraet. Det har en større sensor (APSC) og gir god bildekvalitet, spesielt i mørkere omgivelser. Fujifilm er også kjent for flotte farger, spesielt om du velger JPG rett ut av kameraet. Når jeg blir spurt hvilke kameraer jeg anbefaler (av folk som ønsker å bli bedre på å ta bilder) så anbefaler jeg som regel et kamera med et objektiv med fast brennvidde. Det å ikke ha zoom gjør at man blir mer kreativ og en lærer raskere å komponere bilder for gode resultater. Et slikt objektiv gir også bedre kvalitet enn et zoom-objektiv. Brennvidden på dette kameraet tilsvarer 35mm på et fullformatskamera, og er ansett som den mest heldekkende, da man kan skyte landskap, portretter, nærbilder osv. og få resultater som er i nærheten av det øyet kan se. Det er ikke uten grunn at mange filmskapere bruker akkurat denne brennvidden. Så hvis du ønsker å utvikle deg så kan dette kameraet anbefales.

Ja det var det jeg også tenkte til moren min til 80 års dagen..en brukt fujifilm (hun var tidligere fotograf, skribent og journalist)  eller noe. Eller noe i den dur. Rett og slett en liten og nett street photography aps-c kamera. Tenker fujifilm er tingen. Sony bra, muligens bedre på video da. Men for den manuelle følelsen, vanskelig slå fuji. Jeg vet ikke helt hva det er nå, x100v eller noe, må slå opp. Men flotte kameraer!  Kjører da lumix full-formats her, meget bra, men alternativet var dog en fujifilm! Og for street photography i Sydney burde dette være tingen. Ikke like enkelt som mobil, men man kan ikke ta ut svær dslr eller speilløst og peke mot folk uten at det blir reaksjoner. En liten speilløst derimot går fint, ser ut som alle andre turister. Skal slå opp, men tror det kan være en fin gave. Ønsker meg en sånn selv til Bergen.  Ulempen med kamera, ikke like lett å dele, det er ganske stor ulempe. Man kan jo si at man burde da bare kjøpe mer kostbar mobil med bedre innebygd kamera. Det er vanskelig slå det argumentet. Ikke sikkert at moren er så gira på kjøpe, lære, og så gå inn i lightroom bare for å eksportere noen bilder. i en alder av 81! Nei må tenke over det, muligens bedre med en bedre mobil med bedre kamera. Men det er unektelig noe glede ved ta bilder med en fujifilm, helt manuelt osv. Lære seg prosessem fra lightroom til publisering. Nei vi får se. Så lenge er hun på Android, håper det fortsetter! Ja det var noen tanker fra Ustaoset etter taco fredag og mange glass med rødvin! Holder koken vettu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (2 timer siden):

Ja det var det jeg også tenkte til moren min til 80 års dagen..en brukt fujifilm (hun var tidligere fotograf, skribent og journalist)  eller noe. Eller noe i den dur. Rett og slett en liten og nett street photography aps-c kamera. Tenker fujifilm er tingen. Sony bra, muligens bedre på video da. Men for den manuelle følelsen, vanskelig slå fuji. Jeg vet ikke helt hva det er nå, x100v eller noe, må slå opp. Men flotte kameraer!  Kjører da lumix full-formats her, meget bra, men alternativet var dog en fujifilm! Og for street photography i Sydney burde dette være tingen. Ikke like enkelt som mobil, men man kan ikke ta ut svær dslr eller speilløst og peke mot folk uten at det blir reaksjoner. En liten speilløst derimot går fint, ser ut som alle andre turister. Skal slå opp, men tror det kan være en fin gave. Ønsker meg en sånn selv til Bergen.  Ulempen med kamera, ikke like lett å dele, det er ganske stor ulempe. Man kan jo si at man burde da bare kjøpe mer kostbar mobil med bedre innebygd kamera. Det er vanskelig slå det argumentet. Ikke sikkert at moren er så gira på kjøpe, lære, og så gå inn i lightroom bare for å eksportere noen bilder. i en alder av 81! Nei må tenke over det, muligens bedre med en bedre mobil med bedre kamera. Men det er unektelig noe glede ved ta bilder med en fujifilm, helt manuelt osv. Lære seg prosessem fra lightroom til publisering. Nei vi får se. Så lenge er hun på Android, håper det fortsetter! Ja det var noen tanker fra Ustaoset etter taco fredag og mange glass med rødvin! Holder koken vettu!

Eneste å tenke på er om det er street foro eller tur foto som er mest aktuelt. På tur er i vertfall et lite zoom objektiv og en viss macro funksjon gull verdt etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM Systems OM-1, faaabelaktig turkamera med knallgod værsikring, som var et must for meg. Hatt mitt i 4-5 måneder nå med 2 linser og macro-converter til tele-linsa, bare for å prøve 😛 Er ikke all verdens til fotograf enda, men kameraet er jeg mektig imponert over, og lett er det å dra med seg også, pun intended. :)

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (1 minutt siden):

OM Systems OM-1, faaabelaktig turkamera med knallgod værsikring, som var et must for meg. Hatt mitt i 4-5 måneder nå med 2 linser og macro-converter til tele-linsa, bare for å prøve 😛 Er ikke all verdens til fotograf enda, men kameraet er jeg mektig imponert over, og lett er det å dra med seg også, pun intended. :)

Men da er du langt unna et kompaktkamera.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 12/31/2022 at 10:53 AM, BBerntzen said:

Eneste å tenke på er om det er street foro eller tur foto som er mest aktuelt. På tur er i vertfall et lite zoom objektiv og en viss macro funksjon gull verdt etter min erfaring.

Ja ikke noe i veien med en kompakt fujifilm aps-c kamera. Men blir noe fikling mens man er på tur, da kan en Sony være bedre. Begge tar gode bilder. Gleden av å ta bilder er nok større med en Fujifilm. Kjører da Lumix full format her da, men kunne godt tenkt meg en liten og nett Fujifilm. Ikke like praktiskt på tur i dårlig vær, når man skal stille inn alt manuelt. Da kan Sony være mer praktiskt. Men tenker det står om de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allt var ikke bedre før da krigen brant, men da hadde vi i alle fall fullformat kamerarer som var mindre enn dagens kompakter som har små billedbrikker. Vel, ut over denne rant så er mitt valg enten fullfomat systemkamera eller mobil. Jeg ser få grunner til å velge kompakt kameraer dersom bildene i seg selv er målet. Dersom det er fototoglede som er målet er håndtering viktig, og da er nok noen kompakter marganinalt bedre enn andre. Da velger jeg et speilløst digital rammesøker og en kompakt APS-C med manuell fokus og taktile mekaniske knapper for blender, lukker, fokus og utløser / selvutløser og bryr meg mindre om vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (5 minutter siden):

Allt var ikke bedre før da krigen brant, men da hadde vi i alle fall fullformat kamerarer som var mindre enn dagens kompakter

Men hvem vil vel tilbake til ett slikt bruk og kast samfunn, der "bildebrikkene" ble brukt bare en gang. Nei huff og huff ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.