Gå til innhold
  • Bli medlem

Smale ruter på kart


Vallers

Anbefalte innlegg

Annonse

Det ser ut som kartet er over området der UTM soneinndelingen gjør en "knekk" (får en annen vinkel mot nord). Det skjer i Troms/Finnmark mellom sone 34 og 35W.
Synd du ikka ga mer info om hvilket område kartet dekker, og hvilken kartserie det er, da kunne du fått et sikrere svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (4 timer siden):

Det ser ut som kartet er over området der UTM soneinndelingen gjør en "knekk" (får en annen vinkel mot nord). Det skjer i Troms/Finnmark mellom sone 34 og 35W.
Synd du ikka ga mer info om hvilket område kartet dekker, og hvilken kartserie det er, da kunne du fått et sikrere svar.

Dette er et utsnitt fra Sylan "Norge-serien". Linjene samles nordover midt i Nesjøen i Tydal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallers skrev (På 13.6.2020 den 17.30):

Linjene samles nordover midt i Nesjøen i Tydal.

Det du ser er nok overgangen mellom UTM sone 32 og 33. Rutenettet i UTM-sonene er orientert slik at de viser sant nord i midten av den enkelte sonen og vil derfor vise forskjellig retninger i de forskjellige sonene. Se denne for nærmere forklaring av UTM-soner;: https://snl.no/UTM

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hva vil det i praksis si? Noe jeg må være obs på når man orienterer i slike områder på et kart? Linken ble litt vel teoretisk å fordøye for min praktiske hjerne. 

Endret av Vallers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallers skrev (58 minutter siden):

Noe jeg må være obs på når man orienterer i slike områder på et kart?

Hvis du bruker kompass og bruker rutenettet til å orientere kompasset må du bruke to forskjellige korrigeringer i de to sonene. Hvor mye du skal korrigere står normalt oppgitt i kanten av kartet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den midterste linja peikar mot sant nord. Rutenettet på kvar side av denne linja kan du sjå på som to uavhengige rutenett.

Avstanden melloom linjene er ikkje 1km. Målestokken er 1:50000 for heile kartet, så 2cm er 1 km uansett kvar på kartet du er.

Dersom du skal oppgje koordinatar, må du vera obs å å også informere om du er i sone 32 (vest for den midterste streken) eller sone 33 (aust for den midterste streken).

Utover det, er det ikkje noko spesielt å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompass, misvisning, korrigering. Greit!

Men 1cm på kartet er vel fortsatt 500m i terrenget selv om man beveger seg i disse smale rutene?
Det er vel ikke slik at kartet er "komprimert" i disse smalere rutene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (2 timer siden):

Den midterste linja peikar mot sant nord. Rutenettet på kvar side av denne linja kan du sjå på som to uavhengige rutenett.

Avstanden melloom linjene er ikkje 1km. Målestokken er 1:50000 for heile kartet, så 2cm er 1 km uansett kvar på kartet du er.

Dersom du skal oppgje koordinatar, må du vera obs å å også informere om du er i sone 32 (vest for den midterste streken) eller sone 33 (aust for den midterste streken).

Utover det, er det ikkje noko spesielt å ta hensyn til.

Takk! Dette var lett forståelig! 

Case closed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (7 timer siden):

Rutenettet er en overlayer for å få et koordinatsystem.

Ja, et UTM koordinatsystem, som egentlig er litt dumt, når man nå har et utmerket lengde, breddesystem, som faktisk er tilpasset jordens runde form, hvor lengde går fra de 2 poler og derfor altid er rettvisende Nord. Lengde går altid Øst-vest. Så vidt jeg vet bruker fx. Luftambulansen bredde/lengde, men kan selvfølgelig omregne på GPS'en.

Lengde/bredde er som regel markert med en liten svart strek og tall i kanten av kartet. Streker du lengden opp med blyant, kan du se/måle, hvor mye UTM avviker fra Nord. Som regel ubetydeligt, men visse steder (nord og Femunden og kanskje Sylarne av noen betydning)  i sammenheng med misvisning noe. Så er håndholdt kompass ikke det mest nøyaktige å gå etter heller, men mer enn bra nok.

UTM kan sammenliknes med å klæde jorden med flate takpanner, som derfor ikke passer helt og derfor er delt i hovesoner. Selvfølgelig en amerikansk oppfinnelse av landkrabber (ingeniørkompani). (man har vel sine fordommer, før Trump dog!)

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (54 minutter siden):

 

UTM kan sammenliknes med å klæde jorden med flate takpanner, som derfor ikke passer helt og derfor er delt i hovesoner. Selvfølgelig en amerikansk oppfinnelse av landkrabber (ingeniørkompani). (man har vel sine fordommer, før Trump dog!)

Elgen

Flat Earth Society hadde kanskje en finger med i spillet.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølve papirkartet er allereie ein projeksjon av den krumme jordoverflata. Så skaden er skjedd lenge før ein legg koordinatsystem oppå. UTM-rutenettet er like tett knytt til denne projeksjonen som gradnettet er til kuleoverflata, så UTM er slett ikkje så dumt likevel. Og UTM er ikkje som flate takpanner, men som sylindriske.

Eit flatt kart må vera feil på fleire måtar, den viktigaste fordelen med ein Mercator-projeksjon er at det er vinkelriktig, og det er ein særs god eigenskap når ein skal ta ut kompasskurs. Ein annen fordel med UTM, er at koordinatane er i meter, så det er enkelt å berekne avstandar (så lenge ein ikkje er i slike områder som trådstartar, der ikkje heile området har same rutenett.), sjølv om projeksjonen ikkje e ravstandsriktig.

Mercator som fann opp projeksjonen (riktignok med ekvator som tangeringsirkel), og som er kilda til den avsluttande M'en i UTM, var frå Nederland. Gauss og Krüger som er tett knytt til den trasversale Meractorprojeksjonen, var begge frå Tyskland. Så ikkje legg all skuld på amerikanarane.

UTM er vinkelrett på den klassiske Mercatorprojeksjonen, derfor T'en som står for Transversal. U'en er universal i den betydning at UTM er universelt definert med eit tal soner med kvar sin tangeringsmeridian som til saman dekker heile kloden.

Eg er glad det finnst alternativ til globusen når eg skal ha med meg kart i målestokk 1:50000 på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Stakkels Mercator presenterte sin projeksjon i 1569, så han skal da ikke ha skylda!

Fra wikipedia: 

Nord i UTM-projeksjonen er ikke sann nord, altså retningen mot Nordpolen. Avviket ved 60° nord er 3°.

UTM-systemet i sin nåværende form ble utviklet av U.S. Army Corps of Engineers etter andre verdenskrig, men Wehrmacht utviklet et lignende system i 1942–43. Systemet har lenge vært brukt på militære kart i Norge, men til sivil bruk har ulike lokale koordinatsystemer vært vanlige. NGO1948 var et nasjonalt norsk koordinatsystem, men de store byene hadde egne koordinatsystemer. I første halvår 2009 ble EUREF89 UTM det offisielle koordinatsystemet i alle norske kommuner.

UTM-projeksjonen har en målestokksfaktor på 0,9996 i sentralmeridianen. Hensikten med målestokksfaktoren er å minimere projeksjonsfeilene over hele sonens bredde. En kan likevel få et avvik på opptil 4 cm pr. 100 m mellom målt avstand i terrenget og avstanden i kartplanet. Denne feilen spiller som regel liten rolle, men kan ikke aksepteres der en bruker prefabrikerte elementer i oppføring av store bygg eller lange bruer. Statens kartverk innførte derfor i 2013 en sekundær offisiell kartprojeksjon i Norge, EUREF89 NTM (Norsk Transversal Mercator).

Det finnes en del ulike kartprojeksioner til ulik bruk, som hver har sine feil og ulemper bruk.  På British Admiralty sjøkart brukes en "modified Mercator".

Hele verden i klassisk Mercator gjør fx.de polare områder uforholdmessig store.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, elgen said:

Fra wikipedia: 

Nord i UTM-projeksjonen er ikke sann nord, altså retningen mot Nordpolen. Avviket ved 60° nord er 3°.

Her er nok Wikipedia litt upresis. Avviket er max 3°. Og det er ved utkanten i sonen. Midt i sonen er det 0. (NB: Unntak for 32W som er bredere mot vest) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det blir litt flisespikkeri. Mitt point er å påpeke, at de blå UTM linjer på kartet ikke nødvendigvis går rett Nord, som veldig mange tror. 

Misvisningen er heller ikke av praktisk betydning i Sørnorge. 

På sjøkart vil ingen drømme om å trykke UTM ruter. Der bruker man selvfølgelig L/B. Man må så lære sig å regne annerledes enn med 10-tall system. Jeg har et yrkesmessig forhold til British Admiralty sjøkart, som jeg har oppdatert i 5 år etter kurs i England. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom poenget ditt er at rutenettet ikkje nødvendigvis peikar mot nord, er det ikkje flisespikkeri å påpeike at rutenettet faktis peikar mot sant nord på tangeringsmeridianen, og at avviket vert større med avstanden derifrå. Dersom alle som oppheld seg på 60° legg til eller trekker frå 3° fordi at elgen, som har gått kurs i England, har skrive at det er avviket mellom sant nord og rutenettnord, har du bomma på poenget ditt.

Både NGO1948 og det tyske rutenettet du refererer til, er også kvadratiske rutenett basert på meteren, så amerikanarane dine har ikkje vore aleine om ideen.

Landkart og sjøkart er to forskjellige ting, og meterbasert koordinatsystem er ikkje dumt på landkart. Eg har eit yrkesmessig forhold til landkart, og eg er veldig glad for at det er meterbasert. På turkart er eg også glad for at rutenettet er meterbasert, fordi det gjev meg øyeblikkeleg informasjon av avstandar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.