Gå til innhold
  • Bli medlem

Lang skje


Nybruker

Anbefalte innlegg

Annonse

Hehe, du er ikke alene. Går som regel fint så lenge det ikke er lange turen, men jeg har pleid å ta med meg en mer normal skje på lengre turer.

Jeg har sett at den samme skjeen (ser ut som den samme skjeen selges av flere merker) også finnes i en versjon med polert skje. Har ikke prøvd den, men burde vel løse problemet.

Se her: https://www.outnorth.no/optimus/titanium-long-spoon?gclid=EAIaIQobChMI6aHgqLL86QIVxxsYCh1z7wQ1EAQYASABEgLh-_D_BwE#Titanium

Ser også helt lik ut som denne: https://www.amazon.com/TOAKS-Titanium-Handle-Polished-SLV-11/dp/B00J1BV01C/ref=sr_1_3?dchild=1&keywords=sea+to+summit+titanium+spoon&qid=1591968892&sr=8-3

Edit: Forøvrig flott utsikt!

Endret av KristianP
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skjebladene har en alt for kraftig bøy i forhold til skaftet. Det er nesten som å spise med ei øse. Jeg har stort sett sluttet å bruke mine.

Hvis det er frysetørret a la real turmat du trenger så lang skje til, foreslår jeg at du bruker en vanlig skje og skjærer/river av toppen av posen så den ikke blir så dyp å spise av. Noen typer, inklusive ovennevnte har eget hakk som gjør at det er enkelt å rive av øverste halvdelen (i tillegg til det vanlige for å åpne pakningen) . Hvis du spiser direkte av en smal kjele går det som regel  greit med ei vanlig skje hvis du holder kjelen på skrå.

😉

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (3 timer siden):

Hehe, du er ikke alene. Går som regel fint så lenge det ikke er lange turen, men jeg har pleid å ta med meg en mer normal skje på lengre turer.

Jeg har sett at den samme skjeen (ser ut som den samme skjeen selges av flere merker) også finnes i en versjon med polert skje. Har ikke prøvd den, men burde vel løse problemet.

Se her: https://www.outnorth.no/optimus/titanium-long-spoon?gclid=EAIaIQobChMI6aHgqLL86QIVxxsYCh1z7wQ1EAQYASABEgLh-_D_BwE#Titanium

Ser også helt lik ut som denne: https://www.amazon.com/TOAKS-Titanium-Handle-Polished-SLV-11/dp/B00J1BV01C/ref=sr_1_3?dchild=1&keywords=sea+to+summit+titanium+spoon&qid=1591968892&sr=8-3

Edit: Forøvrig flott utsikt!

Ja det var en flott dag på fjellet i dag! Men nå har jeg sett meg lei på den skjea som er elendig å spise av.. Skal sjekke ut den du linka til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (38 minutter siden):

De skjebladene har en alt for kraftig bøy i forhold til skaftet. Det er nesten som å spise med ei øse. Jeg har stort sett sluttet å bruke mine.

Hvis det er frysetørret a la real turmat du trenger så lang skje til, foreslår jeg at du bruker en vanlig skje og skjærer/river av toppen av posen så den ikke blir så dyp å spise av. Noen typer, inklusive ovennevnte har eget hakk som gjør at det er enkelt å rive av øverste halvdelen (i tillegg til det vanlige for å åpne pakningen) . Hvis du spiser direkte av en smal kjele går det som regel  greit med ei vanlig skje hvis du holder kjelen på skrå.

😉

Ja den skjea endte etter turen i dag rett i søpla. Liker litt lengde på skjea når jeg kokkelerer i gryter osv forutenom real maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare en skje av normal lengde, som nevnt over kan posen kappes ytterligere om nødvendig for å få ut maten.

Jeg får fnatt av skje/gaffels som ikke er polert. Kjennes som jeg hele tiden ikke får av all maten på skjeen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (På 13.6.2020 den 20.25):

Har nettopp bestilt STS long spoon i plast og Kupilka 225 spork fra Fjellsport. Får se om det duger. Er ikke så glad i metall turbestikk.

Send en liten rapport når du har prøvd de da👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe med "skjeteknikken" å gjøre??😉

En lang skje skal vel inn omtrent rett forfra som sabelsluker. Sideveis gir slitasje  munnviken. Men vanskelig å huske, når man er sulten på tur. 😄

En gang kunne man få barneskjeer som var vinkelbøyd sideveis, så det er enklere å ramme munnen, men jeg klarer ikke å finne foto av de nå. Kanskje de er gått av moten. Men kan vel bøyes i skruestikken, gjerne av Hærens modell.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (7 timer siden):

Har det noe med "skjeteknikken" å gjøre??😉

En lang skje skal vel inn omtrent rett forfra som sabelsluker. Sideveis gir slitasje  munnviken. Men vanskelig å huske, når man er sulten på tur. 😄

En gang kunne man få barneskjeer som var vinkelbøyd sideveis, så det er enklere å ramme munnen, men jeg klarer ikke å finne foto av de nå. Kanskje de er gått av moten. Men kan vel bøyes i skruestikken, gjerne av Hærens modell.

Elgen

Mulig jeg er trang i nebbet, for jeg sabelsluker maten så godt jeg kan. Tror litt av problemet kanskje er at jeg har vasket skjea i maskin, så den mistet belegget sitt på en måte. Så jeg må jobbe litt for å få maten til å løsne fra skjea, og denne suttingen tærer på munnvikene. Det er jo egentlig verdens minste problem, skuffen er full av skjeer på kjøkkenet, men har nå blitt litt begeistra for de lange og lette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med STS sin lange skje er at den er og blir veldig matt i finishen. Den henger seg litt fast i kjeften og maten henger seg også fast og den er også kronglete å få skikkelig ren. Bortsett fra det så syntes jeg en lang skje er mer fleksibel i forhold til en kort. Vil tro en tilsvarende skje som har helt glatt overflate er mer behagelig å spise fra samt enkel å rengjøre. 
 

Mange bra alternativer her så da skal jeg også finne meg et alternativ 👍🏼😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par slike:

https://www.outnorth.no/optimus/sked-utdragbar-lang-i-plast?gclid=EAIaIQobChMIlOPnvoCH6gIVTs-yCh0g1gG0EAQYAiABEgL8NvD_BwE#Green

De er klumpete og er vel omtrent som å spise av en smørkniv av plast:-? Kan ikke anbefales.

Nå har jeg handla et par slike:

https://gsioutdoors.com/essential-spoon.html

...men har ikke fått testet dem ennå. De gnager neppe på munnvikene, men det er godt mulig de "klabber" litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.